na 6vwo

hallo, ik zit in 6vwo en heb voor het profiel economie & maatschappij gekozen,mijn mentor en veel ouderen zeiden dat het op de universiteit heel moeilijk is. Ik vroeg me dus eigenlijk wel af of er hier mensen op girlscene zitten die universiteit doen, zo ja wou ik eigenlijk een paar vraagjes stellen als het kan;

is het daadwerkelijk zo moeilijk?
is het veel verschil van het vwo ?
kan je daarnaast ook normaal je sociale leven lijden ?
hoeveel lessen heb je in 1 week ?
heb je ook nog vrije tijd voor je zelf over ?
vanwaar betaal je je studiekosten ? en heeft dat werk ook met je studie te maken ?

Alvast Bedankt,
xxx (K).

Dat hangt er toch helemaal van af welke studie je kiest?

ja maar het maakt niet uit,ik weet namelijk ook niet zeker wat voor studie ik ga doen…

Hangt inderdaad van de studie af, maar zal je vragen proberen te beantwoorden (:

Is het daadwerkelijk zo moeilijk?
Ik vind het op mijn opleiding (niet alleen maar theorie) vaak best moeilijk, maar als je gemotiveerd bent ervoor te werken en de stof gewoon bijhoudt is het wel te doen. Dus moeilijk, maar niet onhaalbaar, je hebt niet voor niks je Voorbereidend WO. ;]

Ja, vooral omdat je veel meer zelfstandigheid hebt. Ik heb helemaal geen verplichte college’s meer, en het kan eigenlijk ook niemand wat schelen of ik m’n ‘huiswerk’ wel netjes af heb. Het is dus eigenlijk compleet je eigen verantwoordelijkheid, maar dat vind ik persoonlijk alleen maar heel fijn. Oh ja en wat degene onder mij zegt ook, de stof is vooral veeeeel meer dan op het vwo. Maar ook daar geldt: hou het bij, dan lukt het best (is mijn ervaring).

kan je daarnaast ook normaal je sociale leven lijden?
Ja hoor, makkelijk. Natuurlijk kost een studie (veel) tijd, maar je houdt echt nog wel tijd over.

Ik heb momenteel zo’n 8-10 college’s van 1,5 uur per week, maar het verschilt erg per periode of week en ik ga ook niet altijd overal heen.

Ja hoor, genoeg. (:

vanwaar betaal je je studiekosten ? en heeft dat werk ook met je studie te maken ?
Mijn ouders betalen mijn studie (collegegeld+boeken), de rest (ik zit op kamers) betaal ik zelf, van studiefinanciering+baantje. Mijn baantje heeft verder niets met m’n studie te maken.

Oh en ik studeer Bedrijfseconomie, weet niet wat voor iets je zou willen gaan doen maar dat sluit dus aan op VWO E&M!

Of het moeilijk is hangt heel erg van de studie af en waar je zelf goed in bent. En of je het haalt het hangt er ook heel erg vanaf hoeveel tijd je in je studie steekt. Als je bangt bent dat je het moeilijk gaat krijgen raad ik je in ieder geval af om bij een studentenvereniging te gaan in het eerste jaar. Ik merk om mij heen dat mensen die bij een studentenvereniging zitten zoveel tijd daaraan kwijt zijn dat er nog maar weinig van het studeren terecht komt.

Maar om je vragen even te beantwoorden:
Ik doe een vrij zware studie en moet heel veel moeite doen om het te halen. Het is in mijn geval niet zozeer te moeilijk, maar het is gewoon heel erg veel.

Het is veelveelveel. Wat ik nu voor één tentamen moet leren was heel het eindexamen van 6 vwo. Verder zijn de manieren van les geven heel anders, ik heb nu veel hoorcolleges en practica. Maar dat went wel snel, ik vind het fijner dan de lessen op de middelbare.

Nouja ligt eraan. Als je veel moeite met je studie hebt zal je meer tijd per week aan je studie kwijt zijn en minder tijd overhouden. Ik reis iedere dag 3,5 uur en heb daardoor wel weinig tijd over, maar ik heb wel genoeg tijd voor mijn studie. Na de kerstvakantie ga ik op mezelf en heb ik gewoon 2,5 uur vrije tijd per dag over.

Dat verschilt per studie. Ik heb ongeveer 20 contacturen per week. Gemiddeld besteden studenten 42 uur per week aan deze opleiding, maar ik kom daar ruim boven.

Niet heel veel, maar tussen het huiswerken door kan ik ook internetten (nu ook :p)

Mijn ouders betalen mijn collegegeld en boeken.

Oja, ik doe trouwens biomedische wetenschappen.

heel erg bedankt dat jullie gereageerd hebben op mijn vragen, dit verlicht wel me stress heel erg, maar je zit dus blijkbaar niet in een klas ofso en moet dus alle lesuren gewoon luisteren naar een docent en notitie’s maken en daar van krijg je je tentamens? dus als je naar school gaat moet je de hele tijd luisteren ?

Ja, het is veel meer stof, het gaat veel sneller en heeft meer diepgang.
Nogal, op het VWO deed ik vrij weinig en nu zit ik er hele dagen aan.
Minder dan eerst, ik spreek nu 1x per week wat af, omdat ik er gewoonweg niet de tijd voor heb.
3x2 uur werkgroepen (dus opdrachten bespreken die je hebt voorbereid) en 3x2 uur hoorcollege = 12 uur per week.
Ja, daar maak ik ook wel tijd voor, maar het is echt een tiende of zoiets van wat ik vorig jaar had.
Mijn ouders betalen mijn studie.

Je zit niet echt in een klas meer nee, dat klopt. Maar wat jij beschrijft zijn hoorcollege’s, de meeste opleidingen hebben daarnaast ook nog werkcollege’s/instructiecollege’s/practica waar je (meestal in kleinere groepen) met bijvoorbeeld opdrachten bezig bent. Het is dus niet alleen maar passief luisteren en aantekeningen maken. (: Maar op sommige opleidingen natuurlijk ook weer meer dan andere…

Nee, met werkgroepen heb je dus je opdrachten voorbereid en die bespreek je in een groep van ca. 25 mensen; je werkgroep. Die is per vak verschillend en je moet je er zelf voor inschrijven, dus je kunt je tijd kiezen (als je een van de eersten bent met inschrijven). Je hebt dus wel een soort klas.

Bij je hoorcolleges moet je wel constant luisteren en aantekeningen maken, helaas. Dat is voor het grootste deel je lesstof, maar met alleen de hoorcolleges kun je je tentamens niet halen. Je moet enorm veel lezen, en jezelf dus dingen leren die je niet hebt gekregen in colleges. Het is heel veel zelfstudie. Als je iets niet snapt, kun je het dan vragen aan de docent die je werkgroep geeft.

Overigens, als ik het goed begrijp zit je nu al in 6vwo? Je doet dus eindexamen in mei, en wil in september met een studie beginnen? Dan zou ik je sterk aanraden om eens een dagje mee te lopen met een student, of een proefstudeerdag te regelen. Kies een opleiding die je wel interesseert en regel zoiets, dan krijg je er echt een veel beter beeld van volgens mij!

ja, daar ben ik ook naar op zoek, maar ik vind het nog een beetje vroeg, eerst eindexamen vind ik xD

Hou er wel rekening mee dat veel universiteiten ook vroeg zomervakantie hebben en/of dat er dan misschien geen mogelijkheid meer is… :stuck_out_tongue:

echt waar :astonished: ? eerdan dan de middelbare school ? zo ja weet jij misschien wanneer :$?

Te vroeg? Na je eindexamen pas gaan bedenken wat je wil gaan doen is veel te laat. Hoe eerder je begint je te oriënteren, hoe beter. Ga naar open dagen van verschillende universiteiten en doe dan meeloopdagen bij de studies die je het meest interesseren, op die manier kom je er achter wat je een leuke vervolgstudie lijkt. Als je daar pas na je eindexamen mee begint ben je hartstikke laat, alle open dagen zijn dan al geweest (m.u.v. de laatkiezersdagen) en meeloopdagen regelen zal ook lastig zijn omdat veel studies rond mei/juni ook afgelopen zijn.

Daarnaast moet je, als je een lotingstudie wil doen, je voor een bepaalde datum aanmelden om mee te loten.

Je moet je geen zorgen maken hoor : ) Je moet je bedenken dat je nu vakken krijgt die je niet leuk vindt, en zometeen kies je iets wat je écht boeiend vindt en wat je wíl leren. En dan ben je veel gemotiveerder om te leren en zet je je beter in.

@loveschatje; sommige studies hebben numerus fixus, dan worden er bijv 800 studenten toegelaten en ben je aan de late kant na de examens. Zijn er geen toelatingseisen, dan kan het prima. Oriënteer je nu dus goed welke studie je wil gaan doen en kijk wat de toelatingseisen zijn, en maak je niet druk : )

Verschilt weer heel erg per opleiding/universiteit, maar ik heb mijn laatste college’s ook al begin mei. Daarna zijn er dus simpelweg geen college’s meer (alleen tentamens), dus kan je ook niet meer meelopen :stuck_out_tongue:

Als er numerus fixus is ben je sowieso te laat als je pas na de examens gaat beginnen met oriënteren, want die deadline ligt al in mei. :stuck_out_tongue:

Ben het met Phaedra eens: hoe eerder hoe beter, en hoe meer mogelijkheden je nog hebt voor open dagen etc… Maar je moet het zelf weten hoor, het is maar een advies.

Ik heb zelf al 12 juni vakantie en je moet er dan ook rekening mee houden dat die studenten het dan ook druk hebben, want het tentamen komt er dan aan. Dus ik zou als ik jou was gewoon binnekort ergens een keer een meeloopdag plannen. Want wat als nou blijkt dat het het niet is? Dan ben je vrij laat en eigenlijk dus te laat om nog een nieuwe meeloopdag te plannen.

Als antwoord op je vragen:
Moeilijk ligt aan de studie, bij mij is het niet zo zeer moeilijk maar vooral heeeeeeeeeeeeeel erg veel wat je moet doen.
Ja heel erg, waar ik bij vwo al dacht dat een SE-week veel was, is dit op de uni gewoon ongeveer normaal wat je in een week moet doen en het stress gehalte is heel hoog (bij mij doen). Het verschilt vooral dat je veel meer zelfstandig moet doen. Op de middelbare vond ik soms huiswerk al veel, op de uni is het echt 3x zoveel en de middelbare school is daarbij vergeleken vrij simpel.
Het kan, maar het is wel goed plannen. Meestal zorg ik dat ik 's avonds gewoon wel tijd over heb om ff te relaxen.
Ligt aan het blok, maar ik heb vrij weinig contacturen. Ik had in mijn vorige blok 2 lectures van elk 2 uur(hoorcolleges) en daarnaast 2 tutorials (werkgroepen) van ook elk 2 uur en dan nog iets van 2 uur, dus in totaal 10 uur “les”
Jawel, maar veel minder als eerst.
Mijn ouders betalen m’n collegegeld. En ik werk om wat extra geld er bij te hebben, maar dat is gewoon een simpel weekendbaantje en heeft dus niks met m’n studie te maken.

Wat zou je eigenlijk willen gaan studeren?

k dus ook ja :frowning_face:

:astonished:, dat wist ik allemaal nog niet , dankjewel ! over die meeloopdagen en dat het eind mei je niet meer kan!