N&G

Heee,
ik wil heel graag n&g gaan doen volgend jaar ( havo ) maar weet iemand of de profielvakken zwaar zijn? ( wiskunde a, wil ik , scheikunde, en bio )
Want met wiskunde heb ik wel een beetje moeitje, alleen aan de andere kant denk ik; als je geen wiskunde wil dan moet je meteen c&m kiezen, haha

xxx

Dit is voor iedereen verschillend. Natuurlijk is het lastig, maar dat ligt er ook aan waar jouw kwaliteiten liggen… Kijk vooral naar wat je leuk vind en wat je er mee wilt later. N&G is wel het breedste profiel :wink:

ik wil graag verloskunde studeren, en opzich, ik dacht aan het begin van het jaar dat scheikunde heel moeilijk zou worden, maar het valtnog wel mee, ik kan die reactieverglijkingen kloppend maken, dat vond ik al heel wat, haha

scheikunde valt mee als je goed de stof leert en goed bijhoudt, biologie is heel veel stof, maar niet heel moeilijk als je goed op let tijdens de les en genoeg leert. weet niet hoe je nu voor biologie staat? maar vind het zelf wel meevallen!
wiskunde is echt te doen!

Dat kunnen wij denk ik lastig beoordelen, wij weten niet hoe de lesstof je op dit moment afgaat. Misschien kun je advies vragen aan je docenten?

@ quirinnne,
Ik heb nu geen bio, dan heeft onze school in 3 havo/vwo niet, weet niet of dat bij alle scholen is? Maar in de 1e en 2e stond ik er een 7 / 7,5 ongeveer. Maar mijn decaan zegt dat bio in de 4e veel meer richting scheikunde gaat… Oja, en wiskunde, welke onderwerpen zoal? Ik krijg nu alleen maar wiskunde B sommen zowat :pensive:

Bij ons is wiskunde gewoon verplicht bij alle profielen hoor, alleen bij CM kun je ook wisk c kiezen. Ik moet zeggen, ik ben geen rekenwonder en wiskunde a vind ik niet heel moeilijk. Het is heel veel kansberekeningen en statistiek tot nu toe.

Ik heb zelf CM trouwens.

Van wat ik van mijn zus hoorde (ook havo met wiskunde a)
werd het juist alleen maar makkelijker ;p
Ik doe zelf vwo en wiskunde a, maar dat vind ik best lastig :stuck_out_tongue:

Ik doe ook N&G (havo 4). Ik vind wiskunde A lastig, de rest moet je hard voor werken maar het is te doen.

Persoonlijk denk ik dat het echt heel erg ligt aan waar je kwaliteiten liggen. Als jij wiskunde redelijk moeilijk vindt, is het een logische keus om wiskunde a te kiezen. Maar ik vond wiskunde a bijvoorbeeld veel moeilijker dan b, in die laatste haal ik veel betere cijfers. Je moet gewoon kijken waar je nu goed in bent, want de stof wordt volgend jaar veel pittiger (alleen ik zit op vwo, niet op havo).

Als je goed je best doet, is alles goed te doen.
Vorig jaar deed ik in het begin niks voor scheikunde en op het einde kwam ik erachter dat ik N&G wilde gaan doen. Dus moest ik echt heel veel moeite gaan doen en stond ik nog maar net een 5.5
Nu dit jaar, wist ik al dat het fout zou gaan als ik er weer niks voor zou gaan doen, dus maak ik altijd het huiswerk. En dat is eigenlijk alleen al genoeg voor me, ik sta nu een 7.3 gemiddeld en de vorige periode een 7.8
Het is dus goed te doen als je je best doet. :’)

oke dankjewel allemaal :slightly_smiling_face:
ik ben ook redelijk goed is kansberekening en statestiek, en haal mn punt daar echt mee op, haha
En bij sk lukken reactie verglijkingen ook best goed, vul ze zo in. Maar krijg je dat soort dingen ook volgend jaar??

Gewone reactie vergelijkingen zijn vrij simpel natuurlijk. Scheikunde en biologie zijn heel goed te doen vind ik. Dat zijn gewoon typisch lessen waar goed op moet letten, dan snap je alles gelijk. Ik weet niet of je ook natuurkunde wilt doen, maar dat is een stuk pittiger dan in de derde klas.

hahaha neeee, GEEN natuurkunde, haha
ik vind het nu al tering moeilijk, het was niet mn plan om dat te kiezen, hahah

Hahah ik was juist beter in natuurkunde en ik haalde altijd drieën voor scheikunde. x]

Ik zou als ik jou was, als je NG kiest, er economie bij kiezen (als het je ligt) dan kun je namelijk ook nog economische studies makkelijker doen.

Ik was ook altijd heel goed in natuurkunde! Sta er nu wel een 7 voor, maar moet er wel veel voor doen!.

Maar als je N&G hebt moet je toch natuurkunde of aardrijkskunde kiezen toch? Vind je aardrijkskunde leuker dan?

ik kies economie als vrije deel, ja
en ja, ik vind ak leuker dan natuurkunde, maar dat is vooral omdat natuurkunde me niet boeit en mn gemiddelde cijfer een 2,3 is…xD

ik zit nu in 4havo met n&g met scheikunde, natuurkunde, wiskunde b, natuurkunde en in het vrije deel economie en aardrijkskunde.
vind het wel meevallen

Ik zit ook in 4havo, heb C&M, duits, frans, bsm en wiskunde A. ik heb ook moeite met wiskunde hoor, maar doordat ik C&M heb, kan ik wiskunde nog laten vallen en zit ik vast aan frans, maar ik kan mn wiskunde en frans nog omwisselen en dan kan ik frans laten vallen zodat ik duits en wiskunde heb hihi.

Ik zit nu in 4 havo met N&G, en ik moet zeggen dat het mij vies tegen is gevallen. Vooral omdat mij werd verteld dat het voor mij prima te doen zou worden. Nou…dus niet.

Scheikunde is voor mij echt heel moeilijk. Je kan het niet leren, je moet het snappen. En bij mij duurt het gewoon heeel lang voordat het kwartje valt, en soms valt het kwartje ook gewoon niet. Maarja als jij niet graag leert en dingen wel heel snel snapt is n&g denk ik wel geschikt voor jou.

Biologie is wel te doen opzich, wel even doorbijten maar het is te doen.

Wiskunde A, is heel goed te doen , is heel veel herhalingen uit vorige jaren maar dan ietsjes uitgebreider. Helaas, komen bij mij er toch geen goede resultaten uitzetten.

Economie heb ik er bij in het vrije deel, dat maakt je profiel echt heel breed, als je economie kiest kan je echt gelijk veel meer hbo opleidingen gaan doen. Economie is voor mij goed te doen, ze gaat er wel heel snel door heen bij ons. In dit schooljaar hebben wij al 11 hoofdstukken doorgewerkt. En vorig jaren hadden we in 1 heel schooljaar 5 hoofdstukken behandeld. Dusja gaat toch wel in heel snel tempo.

Ik heb ook nog NLT in het vrije deel, erg leuk. Dit is een mix van biologie,scheikunde en natuurkunde. Het is hard werken en leren, maar het is zeker leuk om er bij te hebben.

Maar dit is voor iedereen verschillend, de één zou dit profiel makkelijk aan kunnen en bij de ander gaat het allemaal iets moeilijker.
Ik raad je wel het volgende aan:
Als jij meer houdt van de leervakken zeg maar zoals geschiedenis en talen waar je meer moet leren dan echt snappen, moet je vooral een profiel kiezen met die vakken er in. Hierin ben ik de mist in gegaan, ik ben altijd al veel beter geweest in de leervakken dan in de 'begrijp’vakken. Daardoor heb ik het nu ook redelijk zwaar.

Woowt wat een verhaal, maar succes met je keuzes.