Hoi allemaal,
Okee daar ben ik weer… 7 maanden geleden opende ik een topic over mijn profielkeuze. 7 maanden later ben ik er nog niet uit…( er zijn wat veranderingen)
De keuze is dus tussen C&M en N&G.
Bij N&G is dus biologie, scheikunde en natuurkunde verplicht + een keuze vak ( dat wordt dan sowieso aardrijkskunde )
Bij C&M is geschiedenis, aardrijkskunde en tekenen verplicht+ een keuze vak ( dat wordt sowieso dan Biologie )
Nou het zit dus zo: Ik vind dus biologie heel leuk en zou graag later iets in de biologische richting willen doen. Nu weet bijna iedereen wel dat dat niet gaat zonder scheikunde, wat in mij geval dus ook betekent met natuurkunde. Alleen ik ben niet heel erg goed in natuurkunde en scheikunde, ja met veel moeite lukt het om een 5/6 ( soms 7 ) te halen. Maar ik zal eerlijk zijn dat ik niet weet of ik de motivatie heb om die vakken 3 jaar lang nog te doen want ik vind ze dus ook redelijk saai.
C&M aan de andere kant vind ik leuker, aardrijkskunde interesseert me en geschiedenis ook( ben er ook beter in). Tekenen vind ik wel leuk alleen echt goed erin ben ik niet en het kost natuurlijk heel erg veel tijd dus ook daar twijfel ik erg over(maar het is dus verplicht bij C&M). Verder zou ik er dan dus biologie bij kiezen om toch mijn bio behoeftes te vervullen. Ik zie alleen gewoon geen toekomst voor mij met C&M.
Maar omdat ik nu echt, echt al heel lang aan het twijfelen ben ( en steeds op en neer ga van C&M naar N&G en weer terug ) zijn er ook dingen die me keuze beïnvloeden terwijl die dat normaal gesproken eigenlijk niet ( mogen ) zouden. Zoals vrienden keus en mijn gedachtes van vroeger en wat andere mensen zeggen. Al mijn vrienden gaan de N-kant op en alle mensen die ik gewoon niet mag gaan de M-kant op en ja ik weet het, de klasse worden toch gemixt maar in de 4e zijn de klasse toch redelijk C&M/E&M en N&G/N&T bij ons op school. Eerst dacht ik hier niet eens over na maar na zolang twijfelen gaat dat ook wel erg mee spelen. Ik heb 0% zin in volgend jaar omdat ik dit jaar echt een super klas heb en weet dat dat volgend jaar niet zo zal zijn en al helemaal omdat ik echt de gedachte heb dat ik helemaal alleen zal zijn volgend jaar( bij C&M). Ten tweede meeste mensen beschrijven mij ook veel meer als een N&G persoon, zonder te weten waar ik goed in ben. Ik zag mezelf ook echt altijd als een bioloog/wetenschapper ( vroeger dan, nu nog een beetje ) en voel me er nu redelijk rot over dat ik dus toch niet zo goed ben in de bèta kant.
Mijn ouders denken niet dat ik N&G aan kan, ook omdat ik vaak ziek ben en er dus veel gebeurt is dit jaar waardoor ik erg achter loop. Heb ook nog een extra vak, Cambridge. De gedachte van mijn ouders vind ik dan ook erg vervelend want ik had liever dat ze me zouden steunen. De meeste leraren beginnen erover dat het wel met echt hard werken zou moeten lukken, maar soms denk ik bij mezelf van, misschien is de vraag niet kan ik het wel, maar wil ik het wel(N&G dan)? Want op dit moment vind ik beide profielen gewoon allebei nadelen hebben…
Dus mijn vraag aan jullie is vooral, als je niet goed bent in de bèta vakken is N&G ( met natuurkunde ) dan te doen of niet? Hoe is tekenen in de bovenbouw? Nog advies?
Ik moet waarschijnlijk toch volgende week de knoop door hakken ( heb al veel extra tijd gekregen ) maar ik kom er echt niet uit…
P.S. Ik zit nu in 3 VWO
Alvast bedankt voor het lezen van dit lange verhaal!