N&G of C&M

Hoi allemaal,

Okee daar ben ik weer… 7 maanden geleden opende ik een topic over mijn profielkeuze. 7 maanden later ben ik er nog niet uit…( er zijn wat veranderingen)
De keuze is dus tussen C&M en N&G.
Bij N&G is dus biologie, scheikunde en natuurkunde verplicht + een keuze vak ( dat wordt dan sowieso aardrijkskunde )
Bij C&M is geschiedenis, aardrijkskunde en tekenen verplicht+ een keuze vak ( dat wordt sowieso dan Biologie )

Nou het zit dus zo: Ik vind dus biologie heel leuk en zou graag later iets in de biologische richting willen doen. Nu weet bijna iedereen wel dat dat niet gaat zonder scheikunde, wat in mij geval dus ook betekent met natuurkunde. Alleen ik ben niet heel erg goed in natuurkunde en scheikunde, ja met veel moeite lukt het om een 5/6 ( soms 7 ) te halen. Maar ik zal eerlijk zijn dat ik niet weet of ik de motivatie heb om die vakken 3 jaar lang nog te doen want ik vind ze dus ook redelijk saai.
C&M aan de andere kant vind ik leuker, aardrijkskunde interesseert me en geschiedenis ook( ben er ook beter in). Tekenen vind ik wel leuk alleen echt goed erin ben ik niet en het kost natuurlijk heel erg veel tijd dus ook daar twijfel ik erg over(maar het is dus verplicht bij C&M). Verder zou ik er dan dus biologie bij kiezen om toch mijn bio behoeftes te vervullen. Ik zie alleen gewoon geen toekomst voor mij met C&M.

Maar omdat ik nu echt, echt al heel lang aan het twijfelen ben ( en steeds op en neer ga van C&M naar N&G en weer terug ) zijn er ook dingen die me keuze beïnvloeden terwijl die dat normaal gesproken eigenlijk niet ( mogen ) zouden. Zoals vrienden keus en mijn gedachtes van vroeger en wat andere mensen zeggen. Al mijn vrienden gaan de N-kant op en alle mensen die ik gewoon niet mag gaan de M-kant op en ja ik weet het, de klasse worden toch gemixt maar in de 4e zijn de klasse toch redelijk C&M/E&M en N&G/N&T bij ons op school. Eerst dacht ik hier niet eens over na maar na zolang twijfelen gaat dat ook wel erg mee spelen. Ik heb 0% zin in volgend jaar omdat ik dit jaar echt een super klas heb en weet dat dat volgend jaar niet zo zal zijn en al helemaal omdat ik echt de gedachte heb dat ik helemaal alleen zal zijn volgend jaar( bij C&M). Ten tweede meeste mensen beschrijven mij ook veel meer als een N&G persoon, zonder te weten waar ik goed in ben. Ik zag mezelf ook echt altijd als een bioloog/wetenschapper ( vroeger dan, nu nog een beetje ) en voel me er nu redelijk rot over dat ik dus toch niet zo goed ben in de bèta kant.

Mijn ouders denken niet dat ik N&G aan kan, ook omdat ik vaak ziek ben en er dus veel gebeurt is dit jaar waardoor ik erg achter loop. Heb ook nog een extra vak, Cambridge. De gedachte van mijn ouders vind ik dan ook erg vervelend want ik had liever dat ze me zouden steunen. De meeste leraren beginnen erover dat het wel met echt hard werken zou moeten lukken, maar soms denk ik bij mezelf van, misschien is de vraag niet kan ik het wel, maar wil ik het wel(N&G dan)? Want op dit moment vind ik beide profielen gewoon allebei nadelen hebben…

Dus mijn vraag aan jullie is vooral, als je niet goed bent in de bèta vakken is N&G ( met natuurkunde ) dan te doen of niet? Hoe is tekenen in de bovenbouw? Nog advies?

Ik moet waarschijnlijk toch volgende week de knoop door hakken ( heb al veel extra tijd gekregen ) maar ik kom er echt niet uit…

P.S. Ik zit nu in 3 VWO

Alvast bedankt voor het lezen van dit lange verhaal!

Voor je iets kiest zou ik even goed kijken naar studies en welke vakken je er voor nodig hebt. Ik weet niet of je vwo of havo doet (overheen gelezen?), maar op universiteiten heb je (vaak) niks aan biologie met C&M, omdat je ook natuurkunde en wiskunde B nodig hebt. Ik kan niet zeggen of het te doen is. Ik was zelf ook niet goed in scheikunde, natuurkunde en biologie in de onderbouw en dit ging ook zeker niet vlekkeloos in de bovenbouw, maar als je het wilt moet het goed komen; je weet tenslotte waar je het voor doet (studie die je wél leuk vindt).

Erg lastig ja. Ik heb ook tussen deze twee profielen getwijfeld en snap dan ook dat het erg moeilijk is (uiteindelijk voor CM gegaan). Als de beta vakken je veel moeite kosten, dan zou ik nadenken of het wel gunstig is. Of zou je, als het echt zo zou zijn er een jaartje zitten blijven ervoor over hebben? Maar als geschiedenis etc. jou gewoon meer interresseert en je er beter in bent, zou ik voor CM gaan. Je zal in je nieuwe klas vast wel een draai vinden en anders zie je je vrienden toch nog in de pauze? Succes met je keuze!

Oh, en tekenen in de bovenbouw vind ik veel fijner. Je krijgt gewoon een thema en daar mag je heel vrij in zijn in wat je eindwerkstuk wordt. En je mag ook veel meer materialen gebruiken, dat is ook fijn en kan je je ideeën beter uitwerken, ipv dat je je steeds strak aan de opdracht moet houden zoals in de onderbouw het geval is.

Dit inderdaad
+ dat delen van biologie echt heel lastig zijn als je geen scheikunde hebt

beta is wel te doen in de bovenbouw. ik heb eigenlijk vanaf het moment dat we nask kregen in de tweede nooit echt goede cijfers gehaald voor natuur- en scheikunde (meestal tussen de 6 en de 7, soms lager) en ben gewoon geslaagd zonder tekorten. Bij mij lag het dan denk ik ook wel tamelijk aan motivatie, maar als ik jouw verhaal zo hoor denk ik dat dat bij jou ook zo is. Dan moet je kijken of je iemand bent die dat gewoon alsnog haalt of die uiteindelijk denkt “fuck this shit”. Dus het is te doen, maar je moet je wel bedenken dat als het je voor de rest niet veel interesseert, dat de kans heel klein is dat je later echt iets in die richting gaat doen, dan denk ik eerder dat, mocht je nog steeds iets met biologie willen, je eerder iets maatschappelijk-biologisch zult gaan doen.

Ja ik doe vwo. Heb ook gekeken naar studies maar de meeste studies die me leuk lijken moeten wel met N&G ( Biologie,Voeding en gezondheid, Gezondheid en leven, dierwetenschappen ) maar er waren ook wel wat dingen die me leuk leken zonder N&G ( Gezondheidswetenschappen, pedagogische wetenschappen ) maarja ik ben 15 en ik weet gewoon nog niet goed wat ik wil later. Ik wil sowieso GEEN kantoorbaan. Wiskunde B hoeft niet want ik wil niks technisch. Was het wel bij te houden als je niet echt bèta aanleg hebt? Wat voor cijfers had je in de onderbouw voor scheikunde en natuurkunde. Ik sta nu 5&6…:frowning_face:

Jaa, het is vooral dat ik graag iets biologisch wil doen later en niet in een kantoor wil werken. Ik wil liever niet blijven zitten eigenlijk. Geschiedenis is wel interessant maar niet om echt later iets mee te doen. Ja ik hoop het wel en bedankt!

Alleen dan moet je dus ook zeer zelfstandig zijn en dat ben ik juist niet zo. Ik ben ook vaak ziek geweest dit jaar waardoor mijn lerares het afraadt. Niet omdat ik niet creatief bent, dat vindt ze juist wel alleen ik mis heel veel lessen waardoor ik nooit dingen op tijd afkrijg…

Maar ik zou wel sws biologie kiezen, ook met C&M.

Haha ja dat is bij ons echt niet hetzelfde! Bij ons is tekenen heel hard werken en wordt dat er serieus genomen met veel huiswerk en ook onvoldoendes. Wij hebben tekenen en dat 3 uur in de week, 2 uur opdracht 1 uur kunstgeschiedenis. Maar bij ons is tekenen wel echt heel anders. Een van de vakken waar je de meeste tijd mee kwijt bent. Constant tekenen.

Ja daarom twijfel ik ook erg, en wil liever niet blijven zitten…zucht en bij ons gaat wisselen (nauwelijks ) niet.

Ja alleen 6 en 7 is nog prima cijfers, 5 en 6 is al wat minder…Ja het is ook wel een deel motivatie maar niet altijd, het is gewoon als ik er wel veel tijd aan besteed is het alsnog max. een 7 en dat is natuurlijk prima maar dat demotiveert gewoon een beetje omdat ik het ookal saai vind. Ja daar heb je ook gelijk in en ik weet ook echt niet of ik genoeg motivatie ervoor heb…Ik wil wel echt die richting op van biologie en daarom heb je ook natuurkunde of scheikunde vaak nodig terwijl het daar eigenlijk niet echt over gaat. Maatschappelijke biologie leek me wel wat minder ( bedoel je dan psychologie of …? ).

Zo het is een groot bericht geworden zeg :cold_sweat:

Up

Het is wel zo dat je geschiedenis voor geen enkele studie nodig hebt.
Ik heb zelf tussen de keuze EM en NG gestaan en ik heb voor NG gekozen. (ik zit ook in 3vwo)
Maar bij mij is natuurkunde bij NG niet verplicht, in plaats daarvan doe ik aardrijkskunde. Als je CM kiest zal je vooral heel veel moeten leren, ik denk dat geschiedenis echt lastig wordt in de bovenbouw. Scheikunde en natuurkunde, is als je het kunt, meer een kwestie van snappen.

Kies vooral niet de vakken waar je nu al tegenop ziet, de kans is echt groot dat dat je een jaar extra middelbaar onderwijs kost en dat je uiteindelijk toch niet iets met biologie gaat studeren omdat je ook dan nog veel met scheikunde te maken hebt vgm. Iets heel anders, maar heb je al gekeken voor studies die je verder leuk lijken? Algemene cultuurwetenschappen oid ligt je misschien ook wel, daar heb je geen NG voor nodig.

Ja klopt maar als bij ons N&G ook zonder natuurkunde was, had ik het wel gedaan maar dat is het niet. Klopt alleen dat vind ik helemaal niet erg, ben juist goed in grote stukken tekst lezen en leren en het ‘kunnen’ bij scheikunde en natuurkunde mis ik juist, waardoor ik het vaak niet snap. Okee en ik zal eerlijk zijn scheikunde lukt me gewoon echt bijna nooit omdat ik daar de motivatie niet voor heb, maar ik weet niet goed of dat komt door het vak zelf of andere redenen ( verder doe ik wel echt vaak mijn best voor een hoop vakken).

Ja ik weet het ook niet goed, maar ik zou toch wel echt de biologische kant op willen, dan maar meer de maatschappelijke biologische kant ( iemand voorbeelden hiervan? ) als het niet gaat zonder scheikunde. Algemene cultuurwetenschappen lijkt me nog best leuk! Als het maar iets waarbij ik later dynamisch werk kan krijgen ( als er überhaupt werk te vinden is ) en veel bezig moet zijn met verschillende dingen en dus niet aan een saai bureau hoeft te zitten, want dat lijkt me toch vreselijk!
Overigens lijkt algemene sociale wetenschappen en misschien pedagogische wetenschappen me ook erg leuk. Maar ik wil graag de biologische kant op omdat ik graag in het ziekenhuis zou willen werken ( en niet als manager ofzo ).

Ik ga biologie studeren, en daar heb je sowieso natuurkunde voor nodig. Een N&G profiel met natuurkunde is dus een goede keuze als je in de biologische richting wilt gaan. (Natuurkunde is ook nodig voor bijv. geneeskunde). Aan biologie alleen heb je niet zo veel denk ik.
Ik had persoonlijk vrij veel moeite met natuurkunde en scheikunde, maar dat kwam omdat ik er niks aan deed. Als je het van het begin af aan bijhoudt, is het prima te doen denk ik.

Ik heb niet alle reacties gelezen, dus alvast excuus voor als ik iets zeg wat al genoemd is.

Ik zit in de derde klas van het gymnasium en heb heel lang getwijfeld tussen EM en NG/NT. Ik ben altijd beter geweest in vakken als economie, Management en Organisatie, talen, etc. Plotseling ging ik echter veel betere cijfers halen voor exacte vakken en dat je met NG/NT veel meer kanten op kan, is een feit.
Toch heb ik uiteindelijk gekozen voor EM, omdat ik nog drie jaar op de middelbare school zit en je studie en baan later veel moeilijker zullen worden. Jij hebt zo te horen meer plezier in CM vakken en vergeet niet dat als je na je middelbare school erachter komt dat je toch een studie wilt volgen waarbij je vakken nodig hebt waar je je diploma niet voor hebt, je die vakken nog altijd apart kan volgen en vervolgens je diploma daarvoor kan halen.
Ik denk dat je het beste kan doen wat jou het leukst en meest interessant lijkt. Je kan nog drie jaar genieten van de middelbare school, maak daar gebruik van.

Ik hoop dat ik je heb geholpen en wens je heel veel succes!

en over baangelegenheid zou ik je nog geen zorgen maken, je moet doen wat je leuk vindt om te doen. En zelfs als je niet direct een baan vindt die precies past bij de studie die je hebt gedaan, dan is dat het toch waard als je een jaar later wél een baan vindt die echt bij je past? (maar dat zijn echt zorgen voor later, je zit pas in de derde)

Ik wou even laten weten dat ik afgelopen week gekozen heb voor C&M met biologie, Frans en wiskunde A (vwo) :slightly_smiling_face: Ben net klaar met de proefwerkweek ( die redelijk goed ging ) dus nu vakantie :upside_down_face:

Nog bedankt voor alle reacties :wink: