N&G / E&M?

Ik zit nu heel erg te twijfelen tussen N&G en E&M. Doe dit jaar examen vmbo-t en wil hierna havo doen. Ik heb nu dus ook biologie, scheikunde, dus het zou logisch zijn als ik N&G zou kiezen, maar ik vind biologie nu al best lastig, en scheikunde ook dus lijkt het me niet slim om dat te kiezen, maar om dus E&M te kiezen met geschiedenis erbij. Dat heb ik nu niet, maar had aan decanen gevraagd, en dat kon ook gewoon gekozen worden. Heb vorig jaar nog wel 3 havo gedaan namelijk.

Dus nu twijfel ik, N&G met Biologie, Scheikunde, Wiskunde A, Aardrijkskunde en Economie, of E&M met Economie, Geschiedenis, Aardrijkskunde, Wiskunde A, en M&O…

Wat zouden jullie doen?

Ik zou voor N&G gaan, dit omdat je dan mee keuze hebt met je vervolgopleiding. Je moet voor jezelf nagaan of je al enig idee hebt in welke richting je na de havo wilt gaan en daarop je keuze maken. Als je nu al weet dat je iets economies o.i.d. wilt gaan doen, heeft het volgen van bio niet zoveel zin, maar als je het echt nog niet weet, kan je beter N&G doen, gewoonweg omdat je daar meer mogelijkheden mee hebt.

Ik weet nog niet precies wat ik wil gaan doen, maar omdat biologie voor mij nu al best lastig is, en scheikunde ook, ben ik bang dat ik het dan niet ga halen, en dus beter economie kan kiezen… twijfeltwijfeltwijfel…

Ik heb zelf E&M met M&O en Duits…
Je kunt ook kiezen voor NG met (als ik het goed zeg) natuurkunde en M&O, dat profiel met de vakken staat er om bekend dat je er (bijna) alles mee kunt doen op je vervolgopleiding!

Maar je moet natuurlijk doen waar je je goed bij voelt, waar je goed in bén en toch alvast nadenken over een verdere opleiding!

Succes met je keuze.

Je zou misschien ook E&M kunnen doen en dan nog biologie als extra vak erbij, zodat je dat nog kunt laten vallen? Ik weet niet hoe dat bij jou op school zit, maar goed. :stuck_out_tongue:
Dan houd je toch nog veel mogelijkheden open… Ik zit in 5vwo en heb C&M, maar eigenlijk heb ik ook E&M, heb al die vakken. :stuck_out_tongue: Ik heb geen biologie, scheikunde etc. gekozen omdat ik dat in de derde wel snapte, maar echt niet leuk vond. Ik wil dus toch niets met die vakken gaan doen en dan is het ook nutteloos om die te kiezen. Dat vind ik tenminste. :stuck_out_tongue:

Met N&G houd ik inderdaad veel mogelijkheden open, maar in die vakken ben ik juist niet zo goed… En Biologie bij E&M… biologie is het ‘struikelblok’… Ik sta nu net een 6 gemiddeld, maar dat zal op havo wel lager worden…

Edit; zit net even op www.studiekeuze.nl te kijken, en met E&M en de vakken die ik wil kiezen dan kan ik ook behoorlijk veel (leuke) dingen kiezen! Zie zo op het eerste gezicht al 5 opleidingen die me wel interessant/leuk lijken…

Ik zou kiezen wat je het leukst vind, je gaat later toch niets doen in een richting die je niet leuk vindt, lijkt me. Dus als je graag N&G wil doen, gewoon doen en flink je best doen :’)

doe zelf ook N&G :’)

Ik zou dan kiezen wat je het leukst vind; vind je 't allebei gewoon “evengaar/leuk”, dan zou ik het makkelijkste voor jou nemen. Dan heb je sowieso een grotere kans op je diploma, en ongeveer het enige wat afvalt v/d ‘extra mogelijkheden’ is de medische kant, maar meestal zijn die ambities voor zo’n werkrichting vroeg al duidelijk (zei mijn decaan). Je zou ook altijd nog in een half jaar je beta kant kunnen doen (heeft mijn nicht gedaan, voor ze medicijnen ging studeren, ze had een maatschappij profiel).

Kun je dan ook nog niet zeggen of je later liever in de biologie-onderzoek-geneeskundige sector wil werken of in de economische sector?

Ik heb geen idee wat ik later wil doen… Medisch lijkt me wel leuk, maar erg moeilijk, en vind daar ook niet echt iets waarvan ik denk ‘Oh dat wil ik later doen!’, en bij economische kant ook niet echt, maar bij E&M kan ik bijv. ook nog Huidtherapie of Audiologie (voorbeelden) wat ook nog een beetje richting de ‘medische’ kant is…

Oh ik vind het zo moeilijk!

Ik zou persoonlijk E&M doen

Ik twijfel daar ook tussen!!
zie dit maar als een upje

Ik bedoelde, dat je gewoon het pakket moest kiezen waarvan de vakken je het meest aanspreken :slightly_smiling_face:
Dus als jij bio, sk en na enzo, echt leuker vind dat eco en ges… zou ik gewoon N&G gaan proberen en er hard voor werken :slightly_smiling_face:

Ik heb niet echt bepaald vakken die ik leuker vind. Biologie en Scheikunde enzo vind ik wel interessant, maar Economie en Geschiedenis ook… :stuck_out_tongue:

Als je naar de HAVO wilt, moet je zeker goede cijfers staan voor ál je vakken! Minimaal een 7 is aan te raden. Ik zit nu in eindexamen van de HAVO en bijna ál mijn vrienden/vriendinnen die van VMBO komen zijn vorig jaar blijven zitten, of gaan nu hun examen niet halen.

Als je biologie moeilijk vind op VMBO is mijn tip: NIET AAN BEGINNEN OP HAVO! Scheikunde helemáál niet…

Wat voor cijfers heb je er nu voor?

EDIT:
Lees nu dat je voor bio een 6 staat…

Bio een 6,1, Economie een7, en wiskunde een 7,1, nederlands 8, engels 7.8, aardrijkskunde 7.9, scheikunde een 7.5, en maatschappijleer een 9…

-

Ik ga denk ik toch maar E&M kiezen…

Weet je al ongeveer wat je later wilt doen? Want als je er scheikunde voor nodig hebt is het slim als je dat gaat doen, maar als je M&O nodig hebt kun je beter dat doen. Ik doe E&M omdat ik gewoon suck in scheikunde :slightly_smiling_face:

Ik weet nog niet echt wat ik wil gaan doen, dus dat wordt nogal moeilijk :slightly_smiling_face: