MWD twijfels vanwege houding/stem

Hoi,

Ik zit nu in het tweede jaar van de opleiding MWD en heb vorig jaar mijn propedeuse net niet gehaald door Gespreksvoering. Dit kwam vooral doordat ik een zachte stem heb en een wat onzekere houding. Ik ben niet echt onzeker, maar wel heel rustig en stil. Mijn stem is altijd al zacht geweest, daar ben ik dus aan gewend. Vorig jaar heb ik wel geprobeerd hier aan te werken, maar ik weet nog steeds niet goed wat me zou helpen.

Nu twijfel ik steeds of ik wel geschikt ben voor de opleiding, omdat ik me niet anders voor wil doen dan ik ben en het soms wel voelt alsof dat van me verwacht wordt. Dat mensen zouden willen dat ik wat meer praat. Ik kan wel harder praten als ik dat wil, maar het is heel moeilijk hier aan te denken tijdens een assessment.

Ik ben geïnteresseerd in psychiatrie en reclassering, maar vraag me ook af of mensen me zo wel geschikt zouden vinden hiervoor en me dus aan zouden willen nemen. Ik weet dat ik best wat kan, maar dat straal ik niet uit. Plus, ik heb nog geen ervaring op dat gebied.

Ik zou het fijn vinden als jullie wat tips hebben en/of eigen ervaringen waar ik misschien wat aan heb.

Bedankt.

Ik denk dat je hier het beste met je slb-er over kan praten?

Hm, ja.
Maar dat wordt dan pas aan het eind van het volgende blok.

Ik heb nu trouwens wel zin om weer te beginnen, maar dus toch een beetje twijfels.

Waarom pas aan het eind van het volgende blok?

Als jij dit echt graag wil, dan is er veel mogelijk hoor! Wat is mis met iemand die wat rustiger is?Je zegt zelf dat je niet onzeker bent, dus dan denk ik ook dat je niet over je heen laat lopen , toch?
xx

Ik denk dat je tijdens stage enzo meer vertrouwen krijgt in je werk waardoor je ook zelfverzekerder gesprekken in gaat waardoor je ook harder gaat praten. Ik neem tenminste aan dat je bij mensen waar je heel vertrouwd mee bent (bijvoorbeeld je ouders) ook wat luider praat. En ik denk dat rustig en stil geen groot probleem is hoor. transparantie echtheid blablabla.

oh. ik lees nu dat je niet onzeker bent.
hm. dan eh, laat maar haha!

Een vriendin van me had dit ook, zij is logopedielessen gaan volgen en het is heel erg verbeterd! Misschien ook iets voor jou?

Dit wilde ik hier inderdaad ook schrijven! Je raakt er dan ook geleidelijk aan gewend in plaats van dat je ineens voor jezelf moet bepalen: oke, nu ga ik harder praten.

Bedankt, jullie stellen me wel gerust.

Logopedie is misschien wel een goed idee, ja. Ik zal eens kijken wat er hier in de buurt is :slightly_smiling_face:

Ik zou wel een stukje van je mee willen hebben, juist. Ik doe ook MWD maar ik praat veeeel te snel en te druk. Ik weet zeker dat er cliënten zijn die jouw houding en stem wel op prijs stellen hoor. Ik vind het slecht dat je school je hierop afkraakt. Geef het anders van te voren aan als je weer gespreksvoering moet doen, zodat je klasgenoten en leraar er op kunnen letten en wellicht vooruitgang kunnen zien! Succes!!!

Ik denk dat er niets mis met iemand die rustiger is in jouw vakgebied. Misschien juist wel prettig voor sommige mensen, want geen client is hetzelfde toch. Logopedie vind ik ook nog helemaal niet zo’n gekke want dan leer je veel meer dan ‘woorden duidelijk uitspreken’.

En zeker als je wel weer zin hebt in school en de opleiding leuk vind, zou ik me zeker nog niet uit het veld laten slaan.

Logopedie is zeker een goed idee!
En veel lezen over stemgebruik en houding kan ook nooit kwaad.
Ik leer dit toevallig allemaal bij mijn opleiding en uit boeken, maar zelfstudie is ook zeker effectief