MWD of SPH?

Hoi meiden,

Ik zit er aan te denken om MWD te gaan studeren, ik heb begrepen dat dit meer individueel gericht is en SPH wat meer gericht op een groep.

Zijn er meiden die een van de twee doet? Hoe is je opleiding, wat voor soort stages loop je/zijn er etc.

Ik zou later graag bij de kinderbescherming of jeugdzorg willen werken, wat past er dan het beste bij?

Alvast bedankt! :slightly_smiling_face:

-

Haha, bedankt voor je reactie in ieder geval! Ik heb nog geen functie op het oog, gewoon wat ik kan worden met mwd. Bij de raad van kinderbescherming zou dat raadsonderzoeker zijn en dat lijkt me op zich wel leuk. Ben gisteren op een open dag geweest en ik denk dat het wel een opleiding is die bij mij past. Is er iemand die mij wat over de stages kan vertellen, bij wat voor soort bedrijven/instellingem kun je stage lopen en wat voor soort dingen doe je als stagiare?

Ik zit nu in het tweede jaar van mwd! Het eerste jaar was bij ons gemengd, dus mwd sph en cmv in een. Aan het eind van het jaar moesten wij de keuze maken. Naast mijn mwd opleiding volg ik ook nog een vak van sph per periode. Zelf vind ik mwd leuker, omdat je bij deze opleiding meer ‘vaste’ methodieken krijgt en deze ook leert toe te passen. Een sph’er is de ‘creatieve professional’ zoals ze dat zo leuk noemen, dus daar heb je minder dat je vaststaande methodieken moet kennen. Bovendien is een sph’er echt gericht op groepen en een mwd’er meer een op een.
Om het verschil een klein beetje duidelijk te maken:
de vakken die mwd deze periode had:

• zelfregulatie, methodisch werken (jouw visie op verschillende methodieken), taak en oplossingsgericht hulpverlenen (een methodiek) en materiële hulp en dienstverlening (schuldhulpverlening)
    De vakken die sph had deze periode:
  • groepsbegeleiding, leiderschapsvaardigheden, pedagogiek
    Dus wat meer gericht op groepen en hoe je je verhoudt tot groepen.

Zelf wil ik in mijn derde jaar stage gaan lopen in de verslavingszorg. Als mwd’er zal ik een op een aan de slag gaan met een cliënt, terwijl de sph’er met de opgenomen verslaafden de dag mee zal draaien zeg maar.
Ik denk dat als je bij jeugdzorg wilt werken, mwd beter bij je past. Hopelijk heb je hier wat aan!

Bedankt voor je reactie, ik heb er zeker wat aan! Wat vind je van de studie, zwaar of niet? Gisteren op de open dag werd het namelijk een beetje afgedaan als een opleiding waarbij je veel vrije tijd over hebt en zo, ben wel benieuwd of dit zo is? Niet dat dat uitmaakt voor mijn keus, maar toch haha.

Ik vind het op zich wel meevallen, hoewel het tweede jaar zwaarder is dan het eerste jaar. Ik heb veel vrije tijd, maar in die vrije tijd moet ik wel een hoop lezen. Waar wil je de opleiding gaan doen? :slightly_smiling_face:

Oke, bedankt hihi. In Amsterdam, dat is de enige die voor mij een beetje in de buurt zit die in februari start. Ik heb er echt zin in, helaas nog drie maanden wachten!

Heb je ook al naar de opleiding pedagogiek gekeken, dit is alleen gericht op kinderen/jongeren en hun opvoeders. Met deze opleiding kun je ook werken in de jeugdzorg of bij de kinderbescherming.

Ik ben in februari gestart met SPH op Stenden in Leeuwarden. Ik heb dit gekozen omdat deze opleiding heel veel praktijk bied en ik dus maar 4 tentamens per jaar heb. Het is echt superleuk! En dat wat ik hierboven lees over MWD zijn ook vakken die wij hebben. Ik heb net een paper moeten schrijven over mijn visie op de stromingen van de psychologie, heel interessant. Verder kies je een muzische richting in het 2e moduul (we werken per moduul en dat zijn per jaar 4 modulen van 9/10 weken), bij ons kun je kiezen tussen beeld, klank en gebaar. Ik heb gekozen voor beeld (tekenen, handvaardigheid en fotografie). Sommige dingen zijn een beetje zweverig, maar daar kijk ik doorheen. Vanaf het 2e moduul doen we vrijwilligerswerk in deze sector voor EC’s en dit derde moduul zijn we ook gestart met workshops geven aan MBO klassen voor EC’s. Ik ben echt heel enthousiast hierover. Mijn jaarstage zou ik het liefst willen doen in een eetstoorniskliniek, maar ik wil mijn minoren in jeugdzorg doen en dan moet ik dus ook een stage doen bij jeugdzorg (ik doe deze minoren, omdat je anders nooit bij jeugdzorg aan het werk kunt).