Ik zit nu in het tweede jaar van mwd! Het eerste jaar was bij ons gemengd, dus mwd sph en cmv in een. Aan het eind van het jaar moesten wij de keuze maken. Naast mijn mwd opleiding volg ik ook nog een vak van sph per periode. Zelf vind ik mwd leuker, omdat je bij deze opleiding meer ‘vaste’ methodieken krijgt en deze ook leert toe te passen. Een sph’er is de ‘creatieve professional’ zoals ze dat zo leuk noemen, dus daar heb je minder dat je vaststaande methodieken moet kennen. Bovendien is een sph’er echt gericht op groepen en een mwd’er meer een op een.
Om het verschil een klein beetje duidelijk te maken:
de vakken die mwd deze periode had:
- zelfregulatie, methodisch werken (jouw visie op verschillende methodieken), taak en oplossingsgericht hulpverlenen (een methodiek) en materiële hulp en dienstverlening (schuldhulpverlening)
De vakken die sph had deze periode:
- groepsbegeleiding, leiderschapsvaardigheden, pedagogiek
Dus wat meer gericht op groepen en hoe je je verhoudt tot groepen.
Zelf wil ik in mijn derde jaar stage gaan lopen in de verslavingszorg. Als mwd’er zal ik een op een aan de slag gaan met een cliënt, terwijl de sph’er met de opgenomen verslaafden de dag mee zal draaien zeg maar.
Ik denk dat als je bij jeugdzorg wilt werken, mwd beter bij je past. Hopelijk heb je hier wat aan!