Muziekles op middelbare school

Ik speel altviool en dat is in de c-sleutel :stuck_out_tongue: Maar dat is niet handig want de meeste muziek staat idd in f-sleutel.

Ik vond het alleen erg als we voor de klas moesten zingen. Mijn zangstem is net zo prachtig als die van een kraai (niet dus).
Maar samenzang, instrumenten bespelen en dingen leren over muziek vond ik wel leuk. Echt jammer dat ik het alleen maar in de eerste 2 jaar had.

Wij krijgen het niet.

Ik kreeg het de eerste 3 jaar (of was het toch de eerste 2 jaar, weet ik niet meer). Ik vond het echt vreselijk en met moeite kon ik net een voldoende halen. Als de leraren niet zo streng waren geweest en hogere cijfers gaven als je echt heel erg je best doet, had ik het denk ik een stuk leuker vak gevonden.

Vond ik ook verschrikkelijk, heb 2 jaar lang elke week op een klokkenspel lopen rammen wát een feest

Ja wij krijgen vanaf de 1e t/m de 6e muziek, 1 uur per week. Maar wij hebben een mannelijke en een vrouwelijke docent. De vrouw zingt met de klas, speelt piano, n doet leuke dingen (hoor ik van mensen in andere klassen). Maar al mijn tijd dat ik op deze school zit heb ik alleen maar de man, en hij heeft een boek en dan gaat hij voorlezen noten enzo, maar leer ik niks van.

Ik heb eindexamen gedaan in muziek :slightly_smiling_face: Het was absoluut mijn favoriete vak. Mijn muziekdocent was ook mijn mentor en ik heb heel veel aan hem te danken. Een leuke docent hebben scheelt bij ieder vak natuurlijk.
Wij kregen les in instrumenten bespelen, theorie (het zal je verbazen hoe moeilijk dat kan zijn, zeker als je vwo doet wordt er veel van je verwacht), muziekgeschiedenis, koor en we moesten altijd bandjes vormen en een nummer instuderen. Na een paar weken traden we dan op voor de klas en gingen we weer nieuwe bandjes vormen. We gaven ook concerten op school en hebben ook een keer opgetreden voor kinderen met een beperking. Dit zorgde er ook voor dat je heel veel zelfvertrouwen kreeg en ook veel voldoening.
Ik heb er nooit spijt van gehad dat ik muziek heb gekozen op de middelbare en het is ook het enige vak dat ik echt mis sinds ik op de universiteit zit. Zeker een aanrader!

Note: Wat je in de onderbouw aan muziek krijgt is echt niet te vergelijken. Dat is inderdaad een beetje op xylofoons rammen. In de bovenbouw is dat bij ons echt anders! Er wordt serieus les gegeven.

-dubbel-

Ah ik wou dat mijn school ook muziekles gaf maar dat hebben wij dus niet. Wel hebben wij in plaats van muziek dramalessen die je vanaf de brugklas tot het derde jaar moet gaan volgen.
Overigens is er na schooltijd een activiteit waarbij je in een vaste band kan deelnemen maar ik heb niet zo’n behoefte om daarin te zitten. Het zijn van de genres waar ik geen fan van ben

Wij krijgen het tot de 3de, daarna kan je kiezen, muziek maken vind ik leuk… Maar bij ons moet je elke 2 weken ofso een stukje voor een cijfer doen, en ik vind het knaplastig om onder dwang stukjes die je niet leuk vind te gaan leren

(Iedereen speelt trouwens een instrument, of je dat nou wilt of niet xd)

En de toetsen gaan nergens over, luisteren, stukjes muziekgeschiedenis & alle onderdelen van instrumenten… Jaa daar ga ik wat aan hebben :bored:

Ik vind muziek maken leuk, (krijg een basgitaar voor kerst! :grinning:) maar bij ons is t echt niet leuk…

Wij hebben ook nog drama… :stuck_out_tongue: ik heb echt podiumangst dus heb er best wel een hekel aan… Met stukjes opvoeren enz elke x

Wij hebben nooit op xylofoons geramt xD, bij mij in de onderbouw is het ook al behoorlijk sirieus :stuck_out_tongue:

Ik bedoelde ook niet dat we les kregen in op xylofoons rammen :'D Haha, dat zou wat zijn. Er werd wel serieus les gegeven. Het is maar een uitdrukking.

Aangezien 80% van een klas geen instrument kan bespelen/het niet leuk vindt/a-muzikaal is en toch geen muziek kiest, doen ze er hun best niet zo voor. En ik bedoelde ook vooral dat het niveau in de onderbouw gewoon een stuk lager ligt, zowel qua wat je moet doen (simpele liedjes etc), als het ‘kunnen’ van een klas. Zegmaar. Snappie? XD

Toetsen? Ik kan me niet herinneren dat wij dat hadden. We moesten zelf muziek maken, we moesten een nummer spelen op het klokkenspel of keyboard (iedereen hetzelfde) en daar kreeg je een cijfer voor.

We moesten ook in een groepje zelf een liedje schrijven en die dan zingen. Ik vond muziek echt leuk

In de onderbouw hadden we elk jaar muziek, we gingen dingen instuderen en dat voor de klas opvoeren, daarnaast hadden we theorie (noten e.d.) en een beetje geschiedenis (hoe de blues is ontstaan enz.).
In de bovenbouw kon je het kiezen in je vakkenpakket, dan had je 4 uur per week: 1 uur theorie, 1 uur muziekgeschiedenis, 1 uur spelen in groepjes en 1 uur koorles.

Ik vond het erg leuk, het is echt een samenwerk vak en ik hou echt van muziek. (Ik ben al 3 jaar van de middelbare af maar heb nog steeds les bij de plaatselijke muziekschool)

Maar ik kan me heel goed voorstellen dat als je niet zo muzikaal bent en je een slechte docent hebt, het echt een klote vak kan zijn. Dit is echt zo’n vak waar de docent het kan maken of verpesten helaas…

Je kunt bij ons muziek kiezen als examenvak. Ik heb dit.

Wel jammer dat mensen daar altijd over doen alsof je ontzettend dom bent, want het vak is écht moeilijk. Wel leuk (af en toe vind ik het ook vreselijk), maar moeilijk.

1e en 2e middelbaar. Verschrikkelijk was het. Blokfluit nog het ergste.

Ik doe TVWO en daar moet je elke keer liedjes instuderen voor een cijfer, soms alleen, soms in een groepje. (Dan met verschillende ‘parts’) Ik ben echt slecht in het lezen van noten en het spelen, dus zet ik vaak de noten eronder en elke noot een eigen kleur haha. Eigenlijk mag dat niet omdat je het gewoon goed moet oefenen, maar mij lukt het gewoon echt niet :’ )

Persoonlijk vind ik het eigenlijk ook best een voordeel voor de mensen die muziek leuk vinden en al een instrument spelen voor een paar jaar… Die mensen zijn dan ook echt een stuk beter, dus de muziekniveaus liggen echt heel verschillend…

Wat ik wel weet, na de 3e laat ik muziek vallen haha

We doen natuurlijk ook theorie enzo, niet alleen maar liedjes instuderen…

We moesten de noten uit ons hoofd leren en daarna op een xylofoon spelen twee jaar lang, liedjes zingen en elkaar masseren. Het was voor mij echt een onnuttig vak, maar het is waarschijnlijk best leuk met de goede leraar.