Muziekles op middelbare school

Krijgen jullie nog muziekles op de middelbare school? Wij alleen in de eerste en tweede klas… Ik vind dit op zich wel jammer omdat ik denk dat muziek toch wel belangrijk is voor de ontwikkeling. Wat is jullie mening hier over? Vinden jullie het leuk om muziekles te krijgen of juist niet?

(Ik verzamel alleen een paar meningen, dit is niet mijn ‘huiswerk’ mocht ik daar commentaar op krijgen)

Ik vond persoonlijk muziekles echt vreselijk.

^ Mag ik vragen waarom?

Sommigen zijn gewoon niet muzikaal aangelegd en dan vinden ze het niet leuk. Ik vond het wel altijd leuk, ondanks dat ik niet muzikaal aangelegd ben. Ik zou het wel heel graag willen kunnen, maar het zit gewoon niet in mij, maar ik snap dat mensen daarom een hekel kunnen krijgen aan muziekles. Ik heb het in de eerste t/m derde gekregen, daarna moest je een pakket kiezen en koos ik voor beeldende vorming ipv muziek

Wij hadden het in de eerste tot en met de derde. Ik vond het ook nooit leuk. Ik ben gewoon niet erg muzikaal. Ik vind luisteren naar muziek leuk, maar ik heb gewoon niet het geduld om het te leren spelen en ik kan in een muziekstuk gewoon niet de verschillende instrumenten onderscheiden. Ook had ik een hekel aan solozingen, wat wij twee keer per jaar moesten doen.

Wij hadden het in de 1e, 2e en 3e (dus onderbouw). Ik hou van muziek, maar de lessen waren gewoon erg saai en niet informatief. Ook moest je verplicht optreden in een groepje, best leuk, maar niet als je geforceerd ook nog eens dansjes erbij moet bedenken dus niet eens een serieus nummer neer kunt zetten. Dus tja, ik vind muziekles leuk, mits het goed wordt gegeven!

Ik kreeg het ook alleen in de 1e en 2e
Nu op de Pabo kreeg ik het ook en ik heb een trainingslijn en didactisch practicum ervoor gevolgd.
Muziekles is leuk als je ook daadwerkelijk zingt of muziek maakt.

In de onderbouw was het verplicht. Ik vond het meestal wel leuk, heb het ook gekozen voor in mijn pakket. Het was alleen jammer dat er geen goede leraren les gaven in de onderbouw, ik had een leraar die het vooral belangrijk vond om iedereen te laten zien hoe goed hij op instrumenten kon spelen (en hij was niet eens heel goed) :’)

Ik denk dat het voor iedereen wel leuk kan zijn, als het door een goede muziekleraar gedaan wordt. Voor sommige dingen hoeven leerlingen echt niet heel muzikaal te zijn. Alleen ligt de focus soms al op leerlingen die al muzikaal van zichzelf zijn en daarom alleen al goede cijfers kunnen halen, en dat is niet echt leuk voor leerlingen die niet erg muzikaal zijn. Maar dat vind ik ook bij vakken als gym. Als je zo’n vak krijgt kan de leraar ervoor kiezen om iedereen die goed is voor te trekken, of juist een soort groep te creëren zodat iedereen mee kan doen. Dan is het best wel shit als je van jezelf al niet goed bent in het vak.

Wow, bedankt voor jullie reacties!

Het is zo verschrikkelijk en nutteloos. Als kinderen muziek willen doen ze dat lekker na school.

Het is zo zielig niet normaal :’)

op mijn school tenminste

wij hebben op school in de 1e en 2e muziekles

Wij hadden geen muziekles waar je instrumenten leert bespelen, wel gewoon ‘muziek’ als les. Maar je leerde er helemaal niets bij op het gebied van zelf muziek maken. Mensen die geen muziekinstrument konden bespelen speelden soms gewoon op zo’n klokkenspel en dat was het eigenlijk :’) De meesten vonden muziek dan ook niet heel leuk. In de bovenbouw konden we kiezen en bleven we maar met een klein groepje over. Toen gingen we wel veel zingen en soms muziek maken maar je leerde niets extra’s
Ik vind het trouwens wel goed en leuk dat ze het vak op school hebben maar het moet niet verplicht zijn.

Wij krijgen het in de eerste en tweede verplicht en daarna mag je kiezen. Ik heb het gekozen en geen moment spijt van gehad. :slightly_smiling_face: Daarbij moet ik wel zeggen dat ik ontzettend veel geluk heb gehad met mijn docent.

Bij mij op school krijg je het alleen in de eerste klas, en daarna krijg je ook geen mogelijkheden meer ofzo om er iets mee te doen, alleen meedoen met de bonte avond, maar dan krijg je ook geen les ofzo.

ik kreeg het in de eerste en tweede
niet jammer dat ik het niet meer heb haha

Ik heb het 1 jaar gehad en toen werd het compleet afgeschaft op mijn school. Opzich wel jammer, vond het wel leuk.

ik vond de muziekles vreselijk op school,
hoewel ik zelf een instrument bespeel en muzikaal ben aangelegd (vrijwel iedereen in de familie) waren die lessen niet leuk.
ik ben blij dat het na de tweede niet meer verplicht was want elke week online opdrachten maken over muziek was overigens alleen in de g-sleutel niet eens de c-sleutel shame on you was vond ik echt drie keer niks.

Niet zo gek sinds de g-sleutel en daarna de f-sleutel het meest gebruikt worden volgens mij. Althans, ik heb echt nog nooit iets in de c-sleutel zien staan :’)

Ik vond het afschuwelijk, maar ik had dan ook een afschuwelijke docent.
Ik kreeg een onvoldoende voor zingen! WTF :stuck_out_tongue: Ik kan gewoon niet zingen en zo is het haha, dom wijf

Dit ja. Ik hou echt van muziek en ik speel zelf piano, maar ik vind de leraar simpelweg gewoon echt niet leuk en daarom vind ik muziek echt een rotvak.
Bij gym had ik echt een rotleraar en ik was echt niet sportief aangelegd en ik haatte het, maar nu heb ik een leuke leraar en vind ik het leuk ondanks dat ik er niks van bak. :slightly_smiling_face:

Het ligt erg aan de leraar. Muziek maken is ontzettend gezellig, maar er moet wel op een goede manier les worden gegeven anders is het gewoon niet leuk omdat de leraar het niet leuk maakt. Overigens kan je muziek ook verschrikkelijk vinden natuurlijk. :slightly_smiling_face: