muziek of filosofie voor havo profiel?

Hoi hoi,

Op dit moment doe ik 4 mavo en ik ben van plan om hierna door te stromen naar 4 havo, natuurlijk is het nog niet zeker of ik wel naar de havo kan want mijn examenresultaten moeten ook voldoende zijn. Zelf sta ik nu een 7,7 gemiddeld voor al mijn vakken en om naar de havo te gaan moet je een 6,8 gemiddeld staan dus ik denk dat dat wel goed komt.

Als ik havo ga doen weet ik al zeker dat ik het profiel Economie & Maatschappij ga kiezen met de volgende vakken :

• Nl, Eng, Ckv, Ma, Gym, Lb en Lob (verplicht)
  • Geschiedenis en Economie (verplicht bij E&M)
  • Wiskunde B
  • Maatschappijwetenschappen
  • Muziek of Filosofie
    ^
    ^ Dit zijn keuzevakken en dit is juist het probleem want ik kan echt niet kiezen. Ik vind muziek echt heel erg leuk behalve de theorie en filosofie vind ik erg interessant. Dus ik heb echt geen idee wat ik nu moet doen… Er is een mogelijkheid om een extra vak te kiezen dus dan kan ik beide vakken doen maar dan moet ik een 7 gemiddeld staan voor de CE-vakken en ik weet niet zeker of dat gaat lukken. Ook denk ik dat een extra vak een beetje te veel voor mij wordt. Dus ik vroeg mij af of iemand hier een van deze vakken heeft gekozen en mij kan vertellen wat hun ervaring ermee is en waarvoor het nuttig kan zijn etc. Hoe filosofie/muziek jullie bevalt, krijg je veel stof die moeilijk is? Is het vak zelf lastig? Is het makkelijk om er een voldoende voor te staan zonder dat je je moet uitsloven, natuurlijk ga ik er wel wat aan doen xp. Ook wil ik weten wat jullie denken dat het handigst is. Alvast bedankt!

Ik had precies hetzelfde profiel haha.
Behalve dat ik koos voor biologie.
Het ligt eraan welke opleiding je in gedachte hebt?
Anders denk ik dat je aan filosofie het meeste hebt, maar iets kiezen wat je leuk vind, is natuurlijk ook een optie.
Ik denk niet dat je een foute keuze kunt maken :slightly_smiling_face:

Zeker filosofie kiezen! Ik kom zelf ook van mavo, nog nooit filosofie gehad maar het is ontzettend leuk! Het is erg interessant, je leert hoe je situaties van meerdere kanten kunt zien. Daarnaast leer je bij filosofie hoe je teksten moet verklaren en je mening moet beredeneren. Als je voor filosofie kiest heb je hier bij NL en geschiedenis ook veel aan! (tekstverklaring)

Zou je, als je ze allebei kiest, er uiteindelijk nog 1 kunnen laten vallen zonder problemen(mocht dat nodig zijn)?

Ja dat kan!
-
Dus je zou ze ook nog beide kunnen volgen en vervolgens je extra vak laten vallen [of mee door gaan als het toch past qua tijd etc.] als je het echt 3x niks vind. Dan heb je toch een idee van beide vakken. Maar dan zit je met het probleem dat je moet gaan kiezen welke het extra vak word en welke je dus vast in je pakket wil want ik weet niet of je die later ook nog eens om kan wisselen. Beetje warrig- maar in ieder geval veel succes!!

Ik zou allebei doen als het kan en je niet kan kiezen.

Ik zelf zou sowieso allebei hebben gekozen, ik zou echt zo graag muziek gehad willen hebben man, maar dat kan bij ons helaas niet. Wel heb ik filosofie (vwo btw, niet havo, idk hoe erg dat van elkaar verschilt) en dat vind ik echt heel interessant, vooral omdat het veel meer zelf nadenken over hoe dingen in elkaar zitten is, in plaats van dat je bij andere vakken voortdurend te horen krijgt ‘zo zit dit, leer dit’.

Ik denk trouwens dat als je echt moet kiezen, beter voor filosofie kunt gaan, want muziek is veel meer iets dat je beter buiten school zelf kunt doen, want dan kan je ook kiezen wat je leert en zo en zit je niet vast aan genres of instrumenten die je eigenlijk helemaal niet wil doen. Mij lijkt het namelijk verschrikkelijk om verplicht iets te moeten zingen of spelen waar je zo’n hekel aan hebt dat je er niet eens naar kunt luisteren.

maar goed ik ben zelf ook niet de meest objectieve persoon want ik vind muziek het boeiendste wat er is in het leven en filosofie het interessantste schoolvak

Dan zou ik dat ook doen!

Bedankt voor jullie reacties! Ik heb ook wat meer info opgezocht over beide vakken en uiteindelijk blijkt filosofie het nuttigste te zijn dus ik denk wel dat ik dat ga kiezen maar ik weet het nog niet helemaal zeker haha, als het kan ga ik ze beide wel proberen en 1 wegdoen als ik het niks vind.

Pfff, moeilijke keuze! Ik zou zelf toch voor filosofie gegaan zijn. Ligt er natuurlijk puur aan waar jouw interesses liggen. Good luck! :slightly_smiling_face:

Filsofie definitely! Ik heb zelf Filosofie gehad op de havo en heb er nu zoveel aan op het HBO!

Je kan toch ook filosofie kiezen en dan muziek als extra vak? Muziek moet je alleen niet onderschatten, ik ben het niet echt eens met iedereen in dit topic :’) Toen ik muziek deed op havo (ook op vwo trouwens) was het echt wel een intensief vak, wij hadden +3 uur muziek in de week. In ieder geval één uur koor, één uur kunstgeschiedenis/muziektheorie en één uur praktijk. Dat filosofie ‘nuttiger’ moet zijn, ligt er helemaal aan wat je straks gaat studeren.

Ik snap trouwens niet waarom je wiskunde B wilt doen met dat profiel. Dan kan je beter wiskunde A gaan doen met filosofie en muziek, wordt het ook minder snel te veel.

Ik denk dat je wat meer aan filosofie hebt vergeleken met muziek. Filosofie leert je ook op een bepaalde manier redeneren en met bronmateriaal omgaan. Dat kan in een latere studie van pas komen. Muziek is eigenlijk alleen nuttig als je zelf ook echt iets met muziek of kunst gaat doen.

Ik zou voor filosofie gaan, in plaats van muziek! Jij vindt namelijk de theorie niet erg leuk, en muziek op de havo is echt een heel moeilijk vak. Ik ben uiteindelijk geslaagd met een 5, maar dat heeft heel veel moeite gekost. Met filosofie leer je meer redeneren, wat ook nuttig is voor andere studies en lijkt mij een stuk makkelijker dan muziek.

Ik vond filo erg leuk iig. Ik zou dat kiezen.