Muisjes tam maken

Hee meiden!
Ik heb vrijdag 2 kleine muisjes (6 weken ongeveer) gekregen, maar ik wil ze eigenlijk graag tam hebben.
Ik weet dat dit heel veel tijd kost, en die ben ik ook bereid er voor uit te trekken.
Maar het probleem is dat ik niet weet hoe ik moet beginnen, aangezien ze écht heel bang zijn!
Iemand ervaringen, of een stappenplan, tips, wat dan ook? (: Zou heel erg fijn zijn, alvast bedankt!

In het rattentopic (staat ook bij Lifestyle) heb ik een link gepost voor iemand met dezelfde vraag. Kijk anders gewoon bij Google, ik typte volgens mij ‘‘muizen houden’’ of ‘‘muizen tam maken’’ in en tadaaa.

Er staan op Google wel wat tips, gewoon de eerste link. Misschien kan je er wat boeken over vinden in de bibliotheek?

Ik heb geen ervaring met muizen, maar wel met ratten, lijkt wel een beetje op elkaar haha
Waar je denk ik het beste mee kunt beginnen is ze naar je toe lokken met voer en snoepjes. Gewoon rustig je hand in de kooi leggen en daar laten liggen totdat ze komen.
Als ze uit je hand eten proberen ze op je hand te laten lopen, als dat weer goed gaat ze optillen en zo maar verder :slightly_smiling_face:
Oja, en belonen, ALTIJD belonen voor alles wat ze goed doen! Niet te vaak met snoepjes, dan worden ze best snel dik, maar gewoon met hun normale brokjes en je stem!

ow oeps dat had ik helemaal niet gezien! ik ga eens een kijkje nemen (:

@BallOonn: dat heb ik al geprobeert, maar zelfs daar zijn ze te bang voor

Niet zeggen ‘‘dat ik heb ik al geprobeerd’’. Je hebt ze sinds fucking vrijdag, denk je nou serieus dat ze in een weekend handtam en geweldig zijn? :’) Seriously. Je bent hier echt misschien wel weken mee bezig hoor (zo te lezen heb je 0,0 ervaring dusja). Ga er maar vanuit dat het langer gaat duren dan één weekend.

Gewoon blijven proberen! En anders, stel je geeft ze normaal één keer per dag eten, niet gewoon het eten in hun bakje doen maar je hand met eten er op in leggen. Uit eindelijk komen ze wel, want ze merken gewoon dat je geen bedreiging bent.
Wat bij mijn ratjes hielp was fluitgeluidjes maken, dan kwamen ze ook.

Dude, lees haar post door in plaats van te reageren als een debieltje.
Ze zegt zelf dat ze er lang over wilt doen en weet dat het lang doet.

Daarnaast kun je alles met dieren als het gaat over voer. Dus laat ze eerst JOUW leren kennen. Leg zo af en toe je hand in de bak met wat voer op. Als jij dit 1 maand elke dag volhoud, herkennen ze je geur en weten ze wat er komen gaat. Het is uiteindelijk best simpel :wink: Succes

http://www.muizenforum.com (:

ik dacht dat er stond meisjes team maken.
en daarna las ik meisjes tam maken
oke ik moet beter lezen, maar geen idee :stuck_out_tongue:

idd wat eerder ook al gezegd is, je hand in de kooi leggen en die daar dan ook stil laten liggen, dan worden ze vanzelf nieuwsgierig en komen bij je kijken. als ze je hand in de kooi niet meer eng vinden, kun je ze eens proberen te aaien, hier zullen ze in het begin wel van schrikken maar ook daar moeten ze aan wennen.

zo heb ik het met de muizen van mijn broertje gedaan in ieder geval :stuck_out_tongue:

In ieder geval, laat ze goed wennen aan hun nieuwe omgeving. laat ze zoveel mogelijk in de kooi de komende dagen, begin dan met lief tegen ze te praten en laat je handen nog eventjes buiten de kooi, tenzij je ze voert dan etc. dan kan je na een tijdje misschien proberen om ze voorzichtig te aaien (:

lees mijn beginpost eens, dan weet je dat ik heus wel in de gaten heb dat dat niet in een weekend gebeurd
ik had het alleen over het feit dat ze ook niet naar me toe komen als ik eten op m’n hand heb liggen, ze blijven gewoon bang zijn
nee, ik verwacht niet dat ze meteen op m’n hand gaan klimmen, maar ze zouden toch op z’n minst nieuwschierig moeten zijn?

en echt heel erg bedankt voor alle reacties, heb er echt wat aan! (:
ik ga eens op het muizenforum kijken! (:

haha dat heb ik ook altijd, dat ik echt héél andere dingen lees dan wat er werkelijk staat :")