Motivatiebrief vervolgopleiding

Hoi meiden,

Ik heb deze week een intakegesprek voor mijn hbo studie, maar daarvoor moet ik een formulier invullen en ook een motivatiebrief schrijven.
Ik merk alleen dat ik het heel erg lastig vind, hoe ik die brief moet beginnen.
Er staan als vragen boven:
Geef in minimaal 100 woorden wat je motivatie is om te gaan studeren aan deze opleiding en welke verwachtingen je van de opleiding hebt?
Kan je ook aangeven waarom jij geschikt bent voor deze opleiding?

Maar hoe begin je een motivatiebrief? Iemand ervaring mee/tips?

Alvast bedankt!

Zelf vind ik het altijd handig te beginnen met wat je eigenlijk wil zeggen (dus je argumenten) en dan later een eerste en laatste alinea te schrijven. Misschien helpt dat bij jou ook? :slightly_smiling_face:

Misschien iets van een voorstelmomentje?

Okee, maar ik heb niet echt het idee dat ik zo’n grote motivatiebrief moet schrijven dat ik helemaal een inleiding, kern en slot moet schrijven…
Ik moest eerst allerlei vragen beantwoorden en vervolgens aan de hand van dat stukje wat hierboven staat een motivatie te schrijven…

Moet je je altijd voorstellen dan in een motivatiebrief? Want eigenlijk heb ik dat al gedaan aan het begin van het formulier.

Haha het is voor communicatiemanagement.

Ja, ik vind het lastig, omdat ik het idee heb dat ik wel over de capaciteiten beschik om deze studie te volgen (klinkt ook wel logisch, anders zou ik het niet doen), maar het blijft lastig om je goed te verwoorden. En aangezien ik best bescheiden ben, vind ik dat moeilijk!

Schrijf eerst alle redenen waarom je naar die opleiding wil.
Omdat je het een leuke stad vind, omdat je het altijd al wilde, je je altijd interesseerde voor de opleiding, enz enz.
En daarna verwerken in een verhaaltje voor je brief.
Zo kan je het ook doen bij het onderdeel geschikt. Waarom jij denkt dat je geschikt bent.
Dus kennis, interesse, enz enz.

Dankjulliewel voor alle tips nog :slightly_smiling_face:

Het is me gelukt, motivatie is af en ik ben er tevreden over! Nu nog het gesprek aangaan woensdag, maar komt vast goed! :slightly_smiling_face:

Bedankt!

geef eerst antwoord op de vragen zelf. ga daarna googlen hoe je de brief moet beginnen, schrijf dat vast op en maak daarna de antwoorden vloeiend. herhaal de vraag die gesteld wordt/…