Motivatiebrief schrijven

Heee allemaal!
Ik heb me ingeschreven voor de studie Verpleegkunde in Groningen, maar die studie is loting.
De loting bestaat uit een decentrale selectie en een centrale selectie.
Ik heb me ook voor de decentrale ingeschreven en moet nu een motivatiebrief gaan schrijven met mogelijk een toelatingsgesprek als gevolg.
Maar ik heb dus echt geen flauw idee hoe ik die brief moet schrijven?!
En moet daar ook een CV bij, of niet?
Dit is wat er in de ‘opdracht’ staat:

Onderwerpen van de motivatiebrief
A. Persoonlijke gegevens
• Voornaam, voorletters, achternaam
• Correspondentieadres, telefoonnummer(s)
• Postcode, woonplaats
• Mailadres
• Vooropleiding (soort opleiding en naam van de opleiding)
• Profiel (NG/EM/CM/NT)
• Correspondentienummer DUO (O&W)

B. Motivatie voor de studie Verpleegkunde (maximaal 300 woorden)
• Waarom je de studie hbo Verpleegkunde wilt volgen.
• Hoe jij je hebt geïnformeerd over de studie Verpleegkunde.
• Wat volgens jou het verschil is tussen mbo Verpleegkunde en hbo Verpleegkunde.

C. Keuze voor onderwijsprogramma Verpleegkunde Groningen (maximaal 200 woorden)
Verpleegkunde kun je aan meerdere hogescholen in Nederland studeren. Alle studies leiden je op tot dezelfde kwalificatie. De wijze waarop zij dat doen is echter verschillend.
• Wat maakt dat je aan de Academie voor Verpleegkunde van de Hanzehogeschool in Groningen wilt studeren?

D. Persoonlijk doel (maximaal 200 woorden)
• Waarom denk jij in de toekomst een goede hbo verpleegkundige te kunnen zijn?

Zou iemand me misschien een beetje op weg kunnen helpen?
Of moet iemand hetzelfde doen?
Misschien kunnen we door middel van een topic elkaar een beetje helpen!

Liefs

De opdracht is toch heel duidelijk, er staat zelfs in wat je per kopje moet vermelden?

Ja, dat dacht in eerste instantie ook, maar als je dan wilt beginnen valt het nog zwaar tegen.
Moet je bijvoorbeeld je persoonlijke gegevens in een verhaaltje zetten of gewoon schematisch?

Ik zou precies schrijven wat zij daar zeggen. Ik neem toch aan dat je deze keuze goed overwogen hebt, dus is het vrij makkelijk om te schrijven waarom je dit wilt? En als er niet in staat dat er een CV bij moet, zou ik dat er niet bij doen.

Ik zou er zeker een mooi verhaal van maken. Dat leest een stuk prettiger en is ook leuker om te lezen. Anders kan je net zo goed een ja/nee vragenlijst ofzo invullen… Een motivatiebrief is ook echt een brief. :slightly_smiling_face: (Alleen onderdeel A moet wel in lijstvorm zeg maar).

Een CV kan je altijd bijvoegen, zeker als er iets op staat wat je interesse in verpleegkunde laat zien. (Als je in een verzorgingstehuis werkt als bijbaan/vrijwilligerswerk ofzo). Als ze er niet specifiek naar vragen is het alleen niet per se nodig. Je kan een bijbaan ook in je brief vermelden.

Ik heb voor de decentrale selectie van mijn (hopelijk toekomsige) opleiding (rechten) ook een motivatiebrief moeten schrijven. Jij hebt geluk dat alles zo uitgebreid voorgekauwd wordt eigenlijk :stuck_out_tongue:

Edit: Hou wel de volgorde die ze je gegeven hebben aan in de brief! Dus per onderdeel in ieder geval een nieuwe alinea beginnen. :slightly_smiling_face:

schrijf eerst op waarom jou deze studie leuk lijkt, wat je ervan verwacht en wat je graag wilt bereiken.
waarom ben juist JIJ er geschikt voor? kan je het wel aan?
daarna ga je er een mooi verhaal van schrijven en zet je alle punten erin die erin moeten. cv mee sturen en done.

De personele gegevens (adres, naam, leeftijd, etc. zet je niet in verhaal ofzo)
Volgens mij bedoelen ze zo (denk ik) :

Voornaam + Achternaam
Adres + huisnummer
Postcode : Plaatsnaam
Telefoonnummer
E-mailadres
Vooropleiding
Profiel
Correspondentienummer DUO

… B. Motivatie voor de studie Verpleegkundige
… C. Keuze voor onderwijsprogramma Verpleegkundige Groningen
…D. Persoonlijke doel

Met vriendelijke groeten,

Voornaam + Achternaam

[i]Volgens mij moet het zo :flushed: Hoop dat dit helpt!

Edit: Volgens mij moet je inderdaad je CV bijvoegen. Als je al in een verzorgingstehuis hebt gewerkt, weet je al hoe het daar aan toe gaat. Als je als vrijwilligster in een verzorgingstehuis hebt gewerkt laat je gelijk zien dat je erg enthousiast bent en dat je iniatief toont.

Oh ja, het is ook heel erg belangrijk om in je motivatiebrief te laten blijken waarom je zo geschikt bent. Dus niet alleen: ‘Ik ben flexibel.’ Vertel waarom je flexibel bent! [/i]

Oké, erg bedankt allemaal!
Ik heb gelukkig al wat op papier gekregen, moet het nu alleen nog helemaal uitbreiden.
Beter dan je best kun je niet doen, denk ik dan maar :slightly_smiling_face:

Een CV hoort er wel bij. Ik moest laatst ook één schrijven en toen had ik er ook geen CV bij gedaan, maar dat moest dus wel :stuck_out_tongue: