motivatiebrief, help!

Hee mensen!

Ik wil heel graag een half jaar in het buitenland studeren en daarvoor moet ik een motivatiebrief schrijven. Ik vind het alleen héél moeilijk, ik merk dat ik heel snel in clichés val (ik wil dit al mijn hele leven, het lijkt me geweldig in het buitenland te studeren blabla etc.) Hebben jullie misschien tips? (Ik wil trouwens in Canada studeren)

Thanks!
xxx

Wat bij mij hielp was vertellen wat je met de opleiding wil doen! Misschien ook wel cliché, maar het werkte bij mij! Succes!

Zelf heb ik al een paar motivatiebrieven moeten schrijven, en allemaal hebben ze gewerkt. Wat tips:

• Inleiding: Schrijf pakkend. Bijvoorbeeld een leuke anekdote (klein verhaaltje hoe jij het voorstelt, bijvoorbeeld).
  • Kern: Het waarom en waar je naar uit kijkt.
  • Slot: Een pakkende, afsluitende zin. Eentje die in het hoofd blijft hangen.

Hieronder een brief die ik zelf heb geschreven. Het was een tijdje geleden al en mijn cijfers waren om te huilen, maar toch werd ik door deze brief toegelaten tot een programma op de universiteit.

Betreft: onderwerp[i] [/i]plaats, datum Geachte heer/mevrouw,

Toen ik in een nacht naar de sterren staarde, vroeg ik me af waar ze vandaan kwamen. Zo veel sterren, maar ook veel ruimte… Alles staat ver weg. Wat zou daar elders in de ruimte afspelen, miljoenen lichtjaren van ons verwijderd? Misschien ander leven? Vorming van nieuwe sterrenstelsels? Maar hoe gaat dat dan in z’n werk? Is er een einde na het universum? Te veel vragen. Maar allemaal onbeantwoord. En ik wil graag dat dit wórdt beantwoord. Ik zou er graag zelf een grote rol bij willen spelen.
Mijn naam is x en ik ben erg geïnteresseerd in de sterrenkunde. Ik wil daarom heel graag meedoen aan Lapp-top programma Sterrenkunde 2012.

De eerste lessen natuurkunde in het derde jaar vond ik meteen erg interessant. Naarmate het jaar vorderde, werden mij natuurkundige boeken aangeraden. Zoals Een Korte Geschiedenis Van De Tijd en Stephen Hawking’s Universum, allebei van Stephen Hawking. Er kwam daar een theorie naar voren die ingewikkeld maar interessant is: de snaartheorie. Ik wilde hier meer over weten. Vandaar dat ik aan het eind van de derde een ‘’werkstuk’’ over de snaartheorie heb geschreven. Tot op heden hebben vijf docenten dit gelezen.

Thuis staat er een telescoop te blinken in het zonlicht (of in het maanlicht). Het kan maximaal 350x vergroten. De vier manen van Jupiter zijn al goed zichtbaar bij een vergroting van 35x (de lengte van het brandpunt is 700 mm, de lengte van het brandpunt van het gebruikte oculair is 20 mm).
Als het ’s avonds helder is ben ik vaak buiten te vinden. Doordeweeks minder dan in weekenden en vakanties. Het is alleen jammer dat er veel lichtvervuiling in Nederland is.

Ik kijk vooral uit naar college VII van Dr. H. Hoekstra. Het was al een heel gepuzzel om te ontdekken hóé het heelal is ontstaan, maar de grootste vraag van alles is wat het lot van het heelal is. Het lijkt mij erg leuk om daar theorieën over te bedenken.

Ik wil heel graag later een combinatie van sterren- en natuurkunde doen. Door een telescoop starend, op zoek naar iets bijzonders. Iets wat nog nooit eerder is ontdekt. Nieuwe theorieën bedenken, en die publiceren aan de rest van de wereld. Problemen oplossen die de gehele mensheid al eeuwen in bedwang houden. Dat is mijn doel. Dat is mijn streven.

Ik vertrouw erop dat deze brief aanleiding is mij toe te laten voor het Lapp-top programma Sterrenkunde 2012.

Naam

Je ziet, het is een soort sollicitatiebrief.

@Pindakaas, wat een super mooi begin!

Thanks voor jullie tips!
@ tijdverdrijf, ik heb vooral losse flarden van stukjes;
With this letter I would like to show you my motivation to study for a semester at Queen’s university, Canada. I study at x since this fall and one of my reasons to study here is the many opportunities to go abroad. I would like to study abroad because I think I can learn many things from it.
First of all, I think the whole experience of living in another country, far away from my family and the people I know, will be valuable for the rest of my life. Because I will have to arrange everything myself, have to make new friends and figure out how the whole Canadian system works I will get more independent.
Second, living in another country will force me to see things differently. Because I have lives in the Netherlands my whole live I see everything in a ‘Dutch way’. This has already changed because I live here with so many different nationalities but I think living in Canada will change this even more.

First of all, I think that studying abroad is of a great value for not only my personal development but also for my view on the world. I have always seen thing from a ‘Dutch perspective’ and living in another country will force me to see things differently. Moreover, living on your own, in another country that you are not familiar with will teach you a lot about being independent. Having to arrange everything, from your trip to your health insurance without the help of your family is something that will teach you a lot.
Enough about just the concept of going on exchange because I would like to go to Queen’s university, Kingston. I have always wanted to experience campus life on a big campus with many students and I think Queen’s is the perfect university to experience this.
I have always been interested in the ancient world but never had the intention to study this field. Queen’s university offers me many courses in this field that I am not able to take at x like ‘introduction to archeology’ and ‘myth and religion’. This enables me to discover these fields.

let er maar niet op dat het helemaal door elkaar staat, ik probeer vaak te schrijven wat er in me op komt en daarna maak ik er zeg maar een verhaal van