Motivatiebrief HAVO

Ik doe dus dit jaar examen vmbo-t en wil hierna havo doen, al aangemeld, mag 15 maart op die school voor gesprek komen, maar nu moet ik ook een motivatiebrief schrijven, maar heb geen idee wat daar in zou moeten staan. Tips?

lijkt me dat daarin moet staan waarom je naar havo wil toch?
of bedoel je dat zo niet?

Ja, maar dat heb ik al staan, maar dan heb ik maar 3 regels, denk dat dat niet echt de bedoeling is. :stuck_out_tongue: En wat je nog meer in zo’n ding zou zetten :slightly_smiling_face:

Dat je met havo veel meer banen kan doen dan met vmbo-t. Dat lijkt me toch wel het meest logische… Misschien wat je later wilt worden?

Zoals hierboven, zeggen dat je voor dat wat jij wilt doen, je havo nodig hebt (ook als dat niet echt zo is :d)
En zeg dat je je altijd 100% inzet en zo goed mogelijk je best zou doen om de havo te halen.

Ofzoiets :stuck_out_tongue:

Bepaalde studie?
Je weet dat je meer uit jezelf kan halen?
Jouw denkniveau is HAVO-achtig?
Waarom heb je niet meteen HAVO gedaan, maar eerst VMBO? Waarom denk je dat havo nu wél gaat lukken?

Bouw je brief even netjes op :]. Begin met een inleiding, middenstuk, slot (dat klinkt misschien een beetje raar als het over een brief gaat): in je inleiding vertel je bijvoorbeeld kort dat je bla en bla bent, graag havo wil gaan doen na je vmbo-examen, etc.
In je middenstuk kun je bijvoorbeeld vertellen waarom je in eerste instantie geen havo hebt gedaan (persoonlijke redenen? lag het aan je houding? dacht je dat je havo niet aan zou kunnen? etc.). Vertel wat voor ontwikkeling je hebt doorgemaakt, waardoor je er nu wél klaar voor bent havo te gaan doen. Hoe heb je ontdekt dat je geschikt bent voor havo? Vertel waarom je verder havo wilt doen (dus het feit dat je er in je toekomst meer mee kan, er meerdere kansen voor je openliggen, je een breder aanbod wat betreft de mogelijkheden na je havo-examen zal krijgen, etc. Dat komt allemaal nogal op hetzelfde neer). Vertel misschien dat je van jezelf weet dat je een hoger niveau dan vmbo-t aankunt, dat je bereid bent hard te werken en dat je je bewust bent van de grote overgang, maar de stap graag wil nemen (ofzo). Dat je je bewust bent van het feit dat je straks een dubbele dosis werk gaat krijgen (als je dat tenminste verteld is), van het feit dat de stof heel wat moeilijker gaat worden, maar dat je bereid bent dit met een positieve houding aan te pakken (o.i.d).
In je slot kun je nog even kort herhalen wat je in je middenstuk hebt geschreven; in het kort waarom je het wilt, dat je er zin in hebt (ofzo) en blij bent dat je de kans krijgt je toekomstmogelijkheden uit te breiden (o.i.d.).

Gebruik, denk ik, het liefst een formele schrijfstijl om aan te tonen dat je in ieder geval goede brieven kunt schrijven bijvoorbeeld, en dat je de Nederlandse taal op een fatsoenlijke manier kunt gebruiken. Laat een aantal mensen naar je spelling kijken!

Eigenlijk heeft het wel wat weg van een sollicitatiebrief:’). Nouja, hopelijk heb je er wat aan :’). Succes!

Heyhey,
Zelf heb ik ook eerst vmbo en daarna havo gedaan. Helemaal gelukt!
Zit nu in de eerste van het HBO =] ben superblij dat ik het heb gedaan. Ten eerste was ik er nog niet uit wat ik wilde gaan doen op het mbo, niets trok me echt erg. Ik wilde eerst rechten gaan doen, dat kon niet op mbo.
Uiteindelijk is het media en entertainment management geworden.
Daarbij heb ik echt veel geleerd.

Ik zou zeggen dat je een grotere uitdaging wilt. Of dat je hierna graag een hbo opleiding wilt gaan doen. Dat je makkelijk leert? en sowieso dat je het graag wilt en dat je het kan.
Je mag jezelf best een beetje ophemelen :stuck_out_tongue: ze willen natuurlijk een gemotiveerd iemand

Dankjewel voor de tips allemaal! :slightly_smiling_face:

ben je wel gemotiveerd dan als je niet eens weet hoe je zon brief moet maken :wink:

Wat heeft dat er nou mee te maken? :anguished:?

‘datum etc boven aan’

Daarna de aanhef, geachte heer/mevrouw

Dan de inleiding.vertel waarom je de brief schrijft(omdat je graag aan wilt geven dat je de havo wilt gaan volgen), en dat je zult vertellen waarom.

In de kern, het volgende stukje, zet je gewoon jou redenen om het te willen doen. Je wilt verder leren,om zo hoger op te komen etc.

Slot, vat het ff kort samen en sluit af.

En dan je naampje!

‘datum etc boven aan’

Daarna de aanhef, geachte heer/mevrouw

Dan de inleiding.vertel waarom je de brief schrijft(omdat je graag aan wilt geven dat je de havo wilt gaan volgen), en dat je zult vertellen waarom.

In de kern, het volgende stukje, zet je gewoon jou redenen om het te willen doen. Je wilt verder leren,om zo hoger op te komen etc.

Slot, vat het ff kort samen en sluit af.

En dan je naampje!

Moet het trouwens ook helemaal met geachte etc? staat wel heel officieel :stuck_out_tongue: