Motivatie Topic.

Hallo,
Ik zit nu op 1Vwo en heb te veel onvoldoendes gehaald om naar 2vwo te mogen. ik wil zelf ook graag naar 2HAVO. ik heb er zin in en kan niet wachten. hebben jullie motivatie tips om volgend jaar wel goede cijfers te halen, elke dag gewoon huiswerk te maken na school als ik thuis ben. misschien kunnen jullie je schooldag ritme vertellen. motivatie plaatjes zijn welkom, als mijn vraag is beantwoord maken we er gewoon een motivatie topic van!

xx jamie

bedenk een doel, zoals wat je later wil worden ofzo dan moet je er voor gaan.

mijn schooldag ritme:

15.30 U meestal thuis
even rusten
en dan begin ik meestal meteen, zo rond 16.00 of 17.00, maar ligt eraan wat ik te doen heb :wink: huiswerk maak ik altijd in weekend, door de week zit ik voornamelijk te leren voor pws, omdat ik bijna iedere week wel een paar pws heb gehad (in de 5e althans)

verder ben ik van mezelf best gemotiveerd, heb vaak ook geen zin erin maar ik ga gewoon door met leren, en denk er niet meer aan :wink:
las vaak pauzes in, dat het een beetje vol te houden is.

nou een goed begin is het halve werk, dus na de vakantie op je eerste rapport minimaal zevens staan…en uuhm…wat aan je instelling veranderen is denk ik ook wel handig…zit zelf op 2 vwo en ga naar 3 vwo,
ik leer/maak huiswerk in 1e periode 2 uur per week,
2e periode 2 1/2 uur per week
3e periode 1 1/2 in de week
4e periode 1/2 uur in de week…

maar dat ligt ook aan ieder opzich, want veel mensen die ik ken leren per dag al 2 uur en ik doe dat dus maar in een week…

en miss uit school meteen je huiswerk maken?

of na school in de mediatheek gaan leren ofzo…

hoop dat je hier wat aan hebt,

Xx

ga er gewoon voor, heb vertrouwen in jezelf.
Haal goede cijfers en misschien mag je later weer 3 vwo gaan doen, wie weet.

opletten in de les scheelt echt al een heel stuk. zorg dat je niet helemaal achterin komt te zitten want dan lukt het nooit.
en begin minstens een week van te voren met leren voor een toets. zelf deed ik dat nooit en daarom ben ik vorig jaar blijven zitten…
als ik thuis kom van school begin ik meestal gelijk aan mijn huiswerk, omdat ik er anders totaal geen zin meer in heb :slightly_smiling_face:

Goed opletten in de les, en een vaste tijd voor huiswerk, of dat je, als je thuiskomt en wat gaat drinken etc, alvast voor jezelf zegt wanneer je met je huiswerk moet beginnen. je moet dan ook echt om die tijd beginnen, en het niet uitstellen.
Gewoon hard werken, goed je best doen.

Hier komen mijn tips, ik heb altijd erg goede cijfers gehaald!

Als je thuis komt glas drinken halen en iets lekkers en daarmee naar boven, even opeten met wat drinken ong 15 min. Heel even op de computer roosteruitval checken ofzo en dan beginnen!
Als eerste maak je natuurlijk het huiswerk van de volgende dag. Stel dat je niet veel hebt (en echt dit is een tip hiermee moet je beginnen meteen als je schooljaar start) maak dat dan ook meteen van de andere vakken.
Maandag eco gehad en pas hw voor donderdag? Stapel het dan niet meteen op!
Vooral in het begin is het nog niet zo veel en kan je het mooi bijhouden zodat je in het weekend ook niet zoveel hoeft te doen voor de maandag erop!

Tip nr 2 gebruik je tussenuren! Ga niet chillen in de aula met je vrienden (i know is een stuk leuker) In de eerste en 2e was onderverdelen bij ons verplicht en iedere leerling had een eigen lokaal. Voordeel daarvan was dus ook dat je erg veel huiswerk kon maken! Of zelfs kon voorwerken… dat was fun ik heb een heel jaar lang geen geschiedenis huiswerk hoeven maken ghehe :stuck_out_tongue: Maarja wat deed ik in de les dan dat je eraan mocht werken? het boek doorlezen of samenvatting maken voor de toets = hoger cijfer! Plus dat je minder hoeft te doen met je toetsweek.

En idd opletten in de les en niet zitten klote. Ja ik kletste soms ook wel eens in de lessen hoor maakt het gewoon leuker :stuck_out_tongue: Maar bij uitleg is het vaak wel handiger om toch even op te letten! Ik zat wel vaak achteraan, eigenlijk altijd wel 6 jaar lang vooral bij wiskunde heb ik elke keer dezelfde plek achterin weten te bemachtigen :stuck_out_tongue: Vond ik fijner want dan had ik overzicht in de les. Als jij daardoor snel bent afgeleid zou ik wat meer in het midden gaan zitten.

Verder speelde ik soms ook wel eens vals met name op de havo want voor mij als vmbo-er was het soms best hard werken. Dus van te voren had ik dan bedacht dat ik met mn wiskunde toets ziek naar huis zou gaan en richtte me helemaal op de andere vakken. Na de rest van de toetsen kon ik me het hele weekend richten op mn wiskunde waar ik dan weer een 8 voor haalde :stuck_out_tongue: Niet altijd was het wiskunde hoor, andere keer engels of economie :stuck_out_tongue:
Mijn moeder stond hier trouwens helemaal achter en wist ook dat ik dat wel mn best deed. Ik kreeg soms echt helemaal burn outs tijdens toetsweken omdat ik me zo kapot leerde en dat gaf me iets meer rust.
Daarnaast gymde ik niet meer mee op de havo ik had 4 jaar lang gym gehad op vmbo en was het een beetje zat. Moest je een verslag schrijven over een sport, 1 a4 per lesuur dus ja was ik nog geen 10 min mee bezig die 2 blaadjes en de andere 90 min kon ik weer aan mn huiswerk zitten. Ook hier stond mijn moeder achter want die had liever dat ik leerde als aan gym deed waar ik toch niets aan vond.

Als ik met talen woordjes moest leren gebruikte ik zown programma op de computer dat was leuk en leerzaam en ik haalde daardoor altijd een 10 voor een so. Verder moet je zorgen dat je de 1e periode meteen goed staat want ophalen is anders alleen maar moeilijker.
Stel alles vooral niet uit en als je het lastig vindt om dat thuis te doen blijf dan een uurtje langer op school en ga in de mediatheek zitten ofzo. (pfff ik heb daar wat gezeten :stuck_out_tongue: Al die tussenuren en ook onder mn economie les, aangezien die vent de klas niet onder controle had en er geen normaal les werd gegeven ondanks mn klachten heb ik gezegd dat ik zelfstandig aan eco zou werken in de mediatheek, en bam mn cijfers gingen van 4en naar 6en en 7ens :slightly_smiling_face: )

Handigg, dit ga ik volgen :slightly_smiling_face:

handigg, we maken er een algemeen topic van! bedankt voor de tips tot nu toe ! ik ga volgend schooljaar meteen goed beginnen, SCHOOL KAN OOK LEUK ZIJN!

up

Ik heb het juist andersom: Ik wil alles altijd helemaal perfect doen waardoor ik bijna geen vrije tijd heb en hele hoge cijfers haal, maar ik durf niet slechter te gaan leren omdat ik dan bang ben om een onvoldoende te halen.

^ Haha dat wil ik ook wel, wat Robiniah heeft.

^^er is een verschil tussen helemaal niets meer doen en jezelf een beetje meer vrije tijd gunnen. zolang je zorgt dat je gewoon op schema loopt met alles en voldoendes haalt voor toetsen hoef je jezelf sowieso geen zorgen te maken. gewoon de nodige tijd aan school besteden, en niet meer.

plannen, is even doorzetten, maar levert daarna veel minder stress op en af en toe wat meer vrije tijd.

PLANNEN

Ondanks dat ik er zelf in faal van hier tot Tokio, als je alles goed bijhoudt is het minder zwaar :slightly_smiling_face:

Gelukkig heb ik dat zelf de hele periode lang ook gedaan. Not.

Iemand die ik ken pakt het echt heel handig aan: alles maken op de dag dat je het opkrijgt. Dan overleef je het gewoon!

Ik heb algelopen trimester elke dag studiebegeleiding gehad na school, en dit heeft echt geholpen. Ik leerde gewoon totaal op de verkeerde manier en stelde alles uit, en hier had je geen keus om het uit te stellen en kreeg je begeleiding. Ik ben iets van 6 punten omhoog gegaan en hopenlijk ga ik over (ben dit jaar al blijven zitten)
Na de zomervakantie ga ik er nog een paar maanden mee door en dan ga ik het zelf proberen.

Dus mocht het jou volgend jaar niet lukken, dit is echt een aanrader.