Motivatie om te sporten

Heei allemaal,

Ik denk dat veel van ons problemen hebben met het beginnen van sporten of gewoon om te gaan sporten en de gewoonte vast te houden. Ik zelf zeg vaak tegen mezelf dat ik over een uurtje ga hardlopen of 's middags wat oefeningen ga doen, waar uiteindelijk niks van komt. Nu heb ik 15 tips die helpen waardoor je uiteindelijk toch in de sportschool staat of oefeningen doet.

1. Noem sporten niet sporten maar bewegen
    Bewegen klinkt anders dan sporten, dus zul je er anders op reageren.

2. Maak het leuk voorjezelf
    Sporten hoeft geen saaie martelgang te zijn. Ga je naar een sportschool? Neem dan lekker je iPod mee en luister je favoriete muziek, een Audioboek of een podcast. Ook kun je kiezen voor een sport die je erg leuk vindt zoals voetbal, tennis, hockey, zwemmen of volleybal. Sociaal contact kan het sporten ook veel leuker maken!

3. Herinner jezelf eraan om te (bewegen) sporten
    Als je 's ochtends alvast je kleding en andere benodigheden klaar legt om te gaan sporten zul je het ook sneller gaan doen. Je kan natuurlijk ook als je klaar bent met werk of school naar de sportschool gaan (wel je sportkleding mee), de rest gaat dan eigenlijk wel vanzelf.

4. Hoe meer beweging, hoe meer eten!
    Iedereen houd wel van eten. Al dat lekkers kun je haast niet laten liggen. Als je veel sport hoeft dat ook niet! Je kunt door te sporten weer meer eten zonder aan te komen omdat je de calorieen er eerst afsport en daarna gewoon weer aan eet, dus blijf je op het zelfde gewicht.

5. Begin klein
    Als je rustig begint, dus met kleine niet heel zware activiteiten, zal het later makkelijker gaan. Je lichaam heeft de beweging dan nodig, dus zal je ook sneller gaan sporten.

6. Sport samen
    Samen sporten is veel leuker dan alleen. Je motiveert elkaar hierdoor om nog even door te zetten. Als je eenmaal samen sport is het het best als je op een bepaalde dag altijd samen sport.

7. Doe het voor jezelf, niet voor iemand anders
    Als je gaat sporten, doe het dan voor jezelf. Je moet niet gaan sporten omdat andere mensen je dan mooier of leuker vinden ofzo. Je doet het omdat je je eigen lichaam gezond en mooi wilt houden.

8. Sport regelmatig
    Het is beter voor je lichaam om steeds op de zelfde dag en tijd te sporten. Als je dat namelijk vaak doet zal je lichaam er aan wennen en wordt het sporten ook makkelijker.

9. Sport op rustige momenten
    In de middag sporten is vaak niet handig, er kan namelijk wat tussendoor komen. In de ochtend en avond uren is het bij de meeste mensen wel rustig. Als je dan altijd de tijd hebt ga dan in de ochtend of avond sporten.

10. Hou je vooruitgang bij
    Het is niet goed dat je alleen maar gaat sporten om minder te wegen. Spieren zijn zwaarder dan vet. Richt je daarom dus op doelen zoals dat je uiteindelijk 200x kan opdrukken, of 10km kan hardlopen. Dat werkt veel beter en hiermee zul je sneller je mooie lichaam krijgen :wink:

11. Eerst de gewoonte, dan de dure spullen
    Ga niet meteen dure hardloop schoenen kopen of apperatuur ofzo, je moet eerst maar zorgen dat je de sportgewoonte hebt. Sport je regelmatig?, dan kun je apperatuur en dure sportkleding etc. aanschaffen.

12. Probeer je zwakheden te verslaan
    Stop je steeds weer met je sportgewoontes?, dan is daar vast een reden voor. Probeer die reden te vinden en bedenk er een oplossing voor waardoor je wel elke maandag in de sportschool staat je oefeningen te doen :wink:

13. Denk niet te veel na
    Als je de hele dag over alles loop te piekeren heb je vaak geen zin om te sporten. Zorg dat je dan altijd een opschrijfboekje en pen bij je hebt zodat je al je problemen op kunt schrijven en rustig kunt gaan sporten. Probeer dan wel een oplossing voor je problemen te bedenken en schrijf die er bij zodat je er later ook niet op terug hoeft te komen. Plan hiervoor als het kan een uurtje of halfuurtje van de dag voor in.

14. Ga er 100% voor
    Als je er 100% voor gaat om bijvoorbeeld je doel dat je 10km moet kunnen hardlopen, zal het makkelijker zijn om ook echt goed te gaan hardlopen. Ga ergens nooit maar 50% voor, dan zal je het namelijk niet lang volhouden.

15. Zorg dat iemand je motiveert
    Als een vriend(in) of familielid elke dag tegen je zegt dat je je sportkleding aan moet trekken, zal dat al heel veel helpen om je te laten sporten. Het is ook fijn als die gene tegen je zegt hoe dichtbij je bij je uiteindelijke doel bent. Dus laat je vooral op deze manier helpen!

Ik hoop dat jullie wat aan deze tips hebben en ik hoor graag als het heeft geholpen en of jullie nog andere tips hebben!

Goede tips^^
Helaas ben ik moeilijk te motiveren:’)

Leuke en goede tips!

Over die dure spullen kopen, bij mij werkte het juist om leuke en dure hardloopkleren te kopen. Ik loop pas sinds 3 weken en ik voelde me niet zo lekker in me vel in mijn lelijke joggingbroek en afgetrapte schoenen.

Ik heb nu mooie hardloopschoenen en een leuke sportoutfit en ik moet zeggen dat ik hierdoor ook meer zin heb om te sporten! Dus dat kan ook een goede motivatie zijn (:

Ik heb sinds kort ook een nieuwe sportoutfit. Ben helemaal in m’n nopjes met deze nieuwe outfit.

Bij mij is de motivatie: gewoon gaan met die banaan.