Motivatie afvallen/gezonder eten kwijt

Hoi,

Beetje een lang verhaal, but bear with me.

In 2014 kreeg ik uit het niets last van mijn gewrichten. Ik ging toen naar de dokter en ben toen op de weegschaal gaan staan. 75 kilo. Ik schrok me een hoedje. Ik had mezelf al een tijdje niet meer gewogen, dus had totaal niet door dat ik zoveel was aangekomen. De dokter zei dat mijn gewricht pijn waarschijnlijk komt, omdat ik een paar kilo overgewicht had. Nog een shock. Laatste keer dat ik overgewicht had was ik 12 en had ik mezelf beloofd het nooit meer zo ver te laten komen.
Ik vroeg aan hem wat ik het beste kon doen en hij zei begin maar gezonder dingen te eten en een halfuurtje een paar keer per week te sporten.

Dus dat deed ik. Ik stopte met het drinken van frisdrank, at minder gefrituurd en bewerkte eten. I.P.V. koekjes en reepjes tussendoor at ik meer groente en fruit en ik dronk alleen thee en water.
4/5 keer per week ging ik een halfuurtje tot 3 kwartier thuisfitness (ik heb geen geld voor een sportschool) doen net na ik wakker werd. Daarnaast nam ik vaker de fiets en de trap ipv de lift.
Dit hield ik zo’n 8 maanden vol en uiteindelijk was ik 9 kilo afgevallen. Ik was super trots op mezelf en blij met hoe mijn lichaam veranderd was.

Toen begon ik een opleiding die heel veel tijd vergde. Ik had per week veel deadlines en ik dacht minder aan mijn eten en work-out. Door stress begon ik weer ongezond te eten en uiteindelijk was ik zelfs helemaal gestopt met fitnissen. Begin dit jaar was ik weer terecht bij de dokter en ja hoor… 76 kilo. Ik ben weer terug bij af. Ik moest echt huilen.

Nu probeer ik al ongeveer een maand mijn schema weer aan te houden, maar het lukt me niet. Ik heb de motivatie gewoon niet meer. Mijn fitness schema hield ik ongeveer twee weken vol. Dit doe ik meestal s’morgens, omdat ik eigenlijk alleen dan tijd heb. Maar na twee weken stopte ik er alweer mee, omdat ik me s’morgen te moe voelde… Ik zeg dan tegen mezelf “ik pak het morgen wel weer op” maar dan doe ik het niet.
Ook mijn dieet lijkt niet meer te werken. Ik grijp altijd weer naar de lekkere dingen. Ookal weet ik dat ik dat niet moet doen, doe ik het wel. Hierdoor ben ik gewoon wéér een kilo bij gekomen.

Ik weet eventjes geen raad meer. Ik begrijp niet echt wat er nu zo anders is aan de vorige keer. Ik hield het toen gewoon vol en zag ook meteen resultaat. Nu lijkt het alsof het me niet meer boeit, maar het boeit me wel. Ik haat hoe mijn lichaam er nu uitziet en weet ook dat ik me moe voel, omdat ik dus ongezond eet. Maar het lukt me gewoon niet om weer gemotiveerd te worden om weer gezonder te gaan leven.

Hebben jullie dit ook meegemaakt, en hebben jullie misschien tips om weer gemotiveerd te raken? Of dingen die kunnen helpen? Want ik weet het echt even niet meer.

Er zijn al veel afval/fittopics etc. waar je terecht kunt.

Heb je misschien een vriendin die je zou kunnen helpen met afvallen/gezonder eten? die je motiveert of misschien andere mensen die je elke dag ziet?
ik ben zelf ook aan t proberen om aft te vallen en had bijna weer de moed opgegeven totdat collega’s zeiden dat ik heel erg goed bezig was en dat het al te zien was :slightly_smiling_face:

Weet je waardoor je de neiging krijgt om meer te eten dan je (lichamelijke) behoefte? Stel dat er een oorzaak is (niet lekker in je vel zitten, stress hebben, lege tijd, leeg gevoel, vermoeidheid, laag zelfbeeld), dan is het misschien goed om daar eerst aan te werken. Ik zou als ik jou was in ieder geval de hulp van iemand in je omgeving inschakelen of anders een diëtiste. Je hoeft het niet alleen te doen!

Bedankt voor jullie reacties!

Helaas wonen veel van mijn vriendinnen niet bij mij in de buurt, dus is samen met hun sporten/afvallen niet echt mogelijk. Daarnaast is het inderdaad zo dat ik in een dipje terecht ben gekomen. Ik loop al bij de psycholoog en we werken eraan. Stress van school heb ik altijd wel, gelukkig is het bijna zomer vakantie en kan ik hopelijk wat meer op mij focussen.

Daarnaast een diëtiste, ja… Ik wil het wel heel graag, maar mijn dokter vind het niet nodig dus krijg ik geen verwijsbrief. Maar ik heb er sowieso eigenlijk het geld helemaal niet voor.

Wat mij vaak helpt bij het sporten, is om een doel vast te stellen met wat je wilt bereiken. Niet per se op afvallen gericht, maar misschien om bijv. een bepaald gewicht te behalen met krachttraining, of bij om bijv. x aantal minuten achter elkaar hard te lopen. Als je telkens een stapje in de buurt komt en uiteindelijk je doel haalt, motiveert dat heel erg. Ook werkt het om daarbij een planning te maken (zeker als je het daarnaast ook druk hebt)!

Qua eten zou ik vooral stapsgewijs werken en rustig ongezonde dingen vervangen door gezond eten. Doe vooral niet alles in één keer te snel, want dan val je snel weer terug! En verbiedt jezelf ook geen dingen! Stel: je verbiedt jezelf om chocola te eten, krijg je uiteindelijk alleen maar meer zin in chocola… Af en toe wat lekkers moet zeker kunnen!

Ik hoop dat je hier wat aan hebt :slightly_smiling_face: en misschien kun je ook in andere topics kijken voor meer tips etc.

Dat had ik ook een tijdje. Ik dacht steeds, ach ik weeg tock 48 kilo en toen ik mezelf woog woog ik ineens 53! Nu gelukkig niet meer. Het was eigenlijk niet zo erg hoor, maar ik schrok een beetje.

Maar oke… Er is zo een site waar je echt de beste motivatie kan je hier vinden :flushed:

http://data.whicdn.com/images/216246741/large.jpg

http://data.whicdn.com/images/239376041/large.jpg

http://data.whicdn.com/images/240458918/large.jpg

Ik hoop dat dit je heeft geholpen!

Ik ben het sowieso eens met Letsworkit, je moet niet alleen een groot doel hebben, maar ook kleinere doelen die je in stapjes kan halen. Dat motiveert enorm.
Maar ik zou ook eens kijken naar je ‘grote’ doel. Je wilt gewoon in het algemeen gezond leven, maar je geeft ook aan dat je veel stress ervaart. Voor mijzelf is juist stress de reden dat ik veel sport. Volgende week heb ik veel deadlines bijvoorbeeld, maar ik kies er toch voor om elke dag naar de sportschool te gaan, en de andere dag ga ik een (half)uurtje hardlopen/zwemmen. Sporten verlaagt je cortisol niveau en dat merk je echt! Ook genoeg slaap is heel belangrijk. Tja, gezond leven is wel een beetje een vicieuze cirkel die ergens moet openbreken. Ik kies er zelf ook voor om 5/6 keer in de week te sporten, omdat ik merk dat als ik sport, ik die dag makkelijker gezonder eet. Hetzelfde geldt voor het eten van producten met suiker. Nu eet ik van tijd tot tijd ook graag pizza of de groene chocolonely reep, dus ik zeg niet van ‘eet nooit meer suiker’, maar sinds ik veel minder ben gaan eten merk ik dat ik er ook minder van nodig heb. Als je dus gezond wil gaan leven zijn de eerste dagen ook altijd het moeilijkst. En geef niet op als het een keertje in dagje niet lukt! Dan ga je dat gewoon weer de dagen erna uit balanceren in je voeding en wat zwaarder trainen.

Bovendien, ga jezelf niet met andere vergelijken! Iedereen heeft een ander figuur en ik ben er oprecht van overtuigd dat iedereen naar iemand anders kijkt van; was ik maar zo dun als zij. En zij denkt weer; had ik maar zo’n platte buik als dat meisje. En dat meisje wilt weer een thigh gap als persoon C. En persoon C denkt misschien; had ik maar wat grotere borsten zoals het eerste meisje.enz. Je moet echt doelen voor jezelf stellen en die bij jouw passen.

Ik denk echt niet dat je diëtiste/personal trainer hoeft te hebben daarvoor. Er is tegenwoordig genoeg informatie op het internet te vinden. Natuurlijk is sommige informatie tegenstrijdig, maar houd vooral voedingscentrum aan en de algemene wijsheden; niet te veel suiker/zout, complexe koolhydraten, genoeg fruit/groente, genoeg vezels, genoeg water (misschien zwarte koffie en thee, maar geen fruitsapjes en frisdrank/alcohol) en niet meer dan 2000 cal per dag. (Als je wilt afvallen rond de 1700 cal, maar ook hier kun je op internet precieze formules voor vinden.)

^Beetje lang verhaal geworden dit, maar het is wat mij heeft geholpen. Kan zijn dat het voor jouw niet zo werkt, maar ik hoop dat je er iets mee kan. Succes en geef niet op!

Hallo iedereen,

Ik herken deze problemen. Je bent een tijd lang actief bezig en dan komt het moment dat je even tegen alles op kijkt. Juist dat moment moet weer overwonnen worden.

Ik ben begonnen met een hoge mate obesitas. Ik bleef maar eten en aan bewegen dacht ik niet. Ja aan het bewegen van mijn hand om voedsel naar mijn mond te brengen. Als ik hier aan terug denk kan ik echt boos worden op mijzelf.

Om het verhaal niet al te lang te maken, maar juist een goede tip te geven wil ik het volgende kwijt. Blijf jezelf motiveren door te lezen maar ook door naar filmpjes over sport en afvallen te kijken. Praat ook met mensen en dierbaren om je heen die het met jou menen en het beste met je voort hebben.

Er zijn verschillende goede sites waar je veel inspiratie vanaf kunt halen. Ik vind het fijn als er ook dingen geschreven worden waar je wat van kan leren. de meeste bruikbare woorden en tips heb ik zelf van youtube en Bgreat.nl af gehaald.

Uiteindelijk moet je het allemaal toch zelf doen en dan is het fijn om ergens op terug te vallen. Ik wens jullie allemaal veel succes en geef nooit op!

liefs
Marjo