Moslim extremisten

Wat is moslim extremisten eigenlijk, ik heb het opgezocht maar ik snapte niet echt wat er mee werd bedoeld.

‘Moslims’ die met een vliegtuigje in een gebouw gaan vliegen om zo mensen die niet hetzelfde geloof delen dood te maken.

Die het geloof heeeeeeeeeeel streng volgen Geloof ik. Die er naar mij gevoel ook in doorschieten…

Dat zijn terroristen, geen extremisten.

Die ‘haat-imam’ van vorige week is een voorbeeld van een extremistische moslim.

Dat zijn mensen die nogal doorgeschoten zijn in hun geloof in de Islam en er van overtuigd zijn dat iedereen in de Islam moet geloven en ze anders gestrafd moeten worden.

Van ieder geloof heb je wel extremisten.

Voorbeeld van extreem katholiek zijn de kruistochten (alleen dat is dan wel extreem-extreem, maar toch).

‘‘Moslim-extremisten’’ bestaan niet, dat lijkt alleen maar zo.
En waarom is de laatste tijd (bijna) iedereen zo negatief over ‘‘de Islam’’?
Denk maar aan de Media, Geert Wilders…
Dat valt me echt op, terwijl er heel veel bij zitten die echt aardig zijn enzo.
En meestal zijn die dingen die in de Media worden verteld echt Onzin!

Ik had eens bij Maatschappijleer een filmpje gezien
waarin allerlei feiten en bewijzen werden gegeven over de media,
die dingen verteld waardoor er een soort slechte invloed bestaat tegenover de moslims. (beetje rare zin als ik het terug lees :stuck_out_tongue:)

De extremisten zijn meestal die een nogal ‘extreem’ idee hebben over bepaalde dingen en veel letterlijk nemen. Velen zijn ook anti-westers. Iets wat de grote groep dus extreem noemt, of niet normaal of het er niet mee eens is wat de extremisten vinden. Deze worden vaak als terroristen gezien.
Extremisten vind je onder elk geloof, niet alleen moslims.

Een voorbeeld van moslim extremisten is al Qaida.

Wikipedia:
"Moslimextremisme of islamistisch extremisme is een term die een maatschappelijke en antiwesterse politieke stroming aanduidt die uitgaat van de waarden van het moslimfundamentalisme en die combineert met een extremistische signatuur. Moslimextremisme is geen vastomlijnde term en wordt zowel gebruikt voor islamistische, door islamitische principes ingegeven terroristische of orthodox-islamitische opvattingen.

Veel van deze islamistische hervormingsbewegingen die sinds de jaren 80 van de 20e eeuw zijn opgericht, zoals al Qaida, staan een rigoureuze, hernieuwde toepassing van de Koran en de religieuze wetten voor. Deze niet-geestelijken passen de islamitische wetten echter toe zonder de islamitische leermeesters te consulteren. Zij erkennen de koranexegese die in de loop der eeuwen door islamitische juristen werden gemaakt, niet.[1]

Moslimextremisten kunnen passief zijn (de sharia of andere orthodoxe islamitische principes aanhangen bijvoorbeeld) maar ook actief. In dat geval kan moslimextremisme zich uiten in terrorisme of onderdrukking en discriminatie van vrouwen, homoseksuelen, afvallige moslims, niet-moslims, of politiek maatschappelijk andersdenkenden zoals individualisten, feministen, liberalen en anarchisten."

Ik haat dit soort onderwerpen…

Moslim-terroristen zijn toch ook extremisten? http://nl.wikipedia.org/wiki/Moslimextremisme

@Fallingdown: Omdat? Ik vind het juist goed dat iemand vraagt wat een term nu werkelijk is voor er een mening of overtuiging aan te plakken. Er zijn genoeg mensen die niks erover weten maar wel een mening hebben.

Al Qaida zou willen dat ze moslims zijn maar ik denk dat ze zelf ook wel weten dat ze het tegenovergestelde van een goede moslim zijn !

Mee eens. Als je telkens het woord Moslim/Islam zou vervangen door Jood/Jodendom of Christen/Christendom in o.a. Wilder’s uitspraken, nou dan zou hij echt wel vastzitten. Maar door de Holocaust is men over het algemeen terughoudend jegens uitspraken over de Joden. En ja, de Christenen vormen de basis van NL, dus daar wordt ook geen kwaad woord over gezegd. Tenzij ze onschuldige jongetjes verkrachten. (Maar alleen als dat uitkomt)

Dat zijn geen moslims, nergens in de koran staat dat je mensen moet gaan dood maken maar juist het tegenovergestelde. Ze zou willen dat ze moslims zijn maar ik denk dat de meesten zelf ook wel weten dat ze het tegenovergestelde van een goede moslim zijn !

Nee, en om echte wetenschappelijke uitspraken hierover te doen moet je wel meer en betere bronnen hebben dan wiki. Terroristen zijn er op uit om mensen te vermoorden, hierbij komen ook vaak mensen van hetzelfde geloof om (denk aan een bomaanslag op een burgerdoel waar vele verschillende mensen zitten). Extremisten willen vaak de harde kern van het geloof praktiseren.

Natuurlijk bestaan die wel. Bij elke religie heb je extremisten, mensen die doorslaan in hun geloof. Zo zijn er ook christen-extremisten.
En natuurlijk kan de media je mening beïnvloeden, maar om nou te zeggen dat ze onzin verkondigen… Ze kunnen bepaalde delen van een verhaal extra belichten, of dingen weg laten, waardoor de islam er negatief uitkomt, maar dat is niet per sé liegen, of onzin vertellen.

haha niets tegen dit topic hoor, maar ik denk meer het feit dat het woord ‘‘moslim’’ zo gekoppeld wordt aan ‘‘extremisten’’, waar natuurlijk een hele slechte sfeer omheen hangt.
Ik ben zelf moslima, dus dit soort dingen, die niet bij mijn geloof horen, maar wel met het geloof worden geassocieerd, duw ik het liefst zo ver mogelijk weg.

zullen we dit topic weer sluiten? ze weet haar antwoord nu wel.

dankjewell allemaal nu begrijp ik wel wat het is. bedankt voor zoveel informatie

+1

Ik ook, wordt AL-TIJD een discussie