Morgen heb ik een debat.

Morgen heb ik dus een debat. De opdracht is dat je een stelling moet bedenken, plus 10 voor en 10 tegen argumenten. Daarna moet je het debat leiden en mensen de beurt geven etc.

Tot nu toe heb ik dit:

Identificatieplicht

Voor

Nederland word zo veiliger
In de meeste Europese landen kun je met een ID kaart terecht
Politie beter en sneller hun werk kunnen verrichten

Tegen
Iedereen heeft recht op privacy
Boete als je hem niet bij je hebt (meer dan 3000 in het eerste jaar)
Het kost 30,56 euro om een ID aan te vragen
Bij verlies kunnen criminelen jouw identiteit stelen

Nu kom ik dus niet verder, heeft er iemand inspiratie?
Mag hier ook best gediscussieerd worden, kan ik misschien ook wel wat uithalen :slightly_smiling_face:

up!

voor - als niemand meer een id heeft kom je geen disotheek of zo iets meer binnen als je er jonger uit ziet dan je bent

• als je je pinpasje kwijt bent kan je met je id geld op nemen

Ik heb morgen discussie bij nederlands (voor examen!)
Alleen wij krijgen een probleem en moeten daar met z’n allen een oplossing voor bedenken dus niet met voor’s en tegen’s enzo.
Oke dit doet er niet toe.
Ik zal je even proberen te helpen ;d

Voor : verminderen van de criminalitieit
shit zeg dit is moeilijk…
ik weet verder niks sorry hier heb je niks aan!

Dankjulliewel!
Up =]

succes met het debat.
Sorry ik ben expres niet in het team gegaan, omdat ik er echt slecht in ben, :-S

ik zal later wel even kijken of ik nog wat kan bedenken :wink:

xx Suzanne

Het kost 30,56 euro om een ID aan te vragen

hm dit argument klopt niet helemaal, als je 14 wordt moet je hem verplicht hebben en je krijgt dan rond die tijd een brief zodat je hem gratis kan laten aanmaken/opvragen. Dus het hoeft je geen geld te kosten. Maar als je hem verliest of dat je (je hebt denk ik een maand de tijd na die brief) te laat bent dan moet je hem wel zelf betalen…
Maar over het algemeen kan je hem dus gratis halen, wat je dus ook wel weer als voordeel kan zien (een nevenschikkend voordeel meer, haha geloof is dat geen woord, maar ik hoop dat je me snapt :stuck_out_tongue:)

Ik vind je argumenten een beetje slap
wat is het nadeel van een boete van 3000 euro dan?
wat heb je aan een wet invoeren als er geen straf op zit als je je er niet aan houdt?
mensen houden zich niet voor de lol aan wetten, mensen doen dat omdat er anders consequenties zijn
En je kan toch niet iemands identiteit faken? Want er staat een pasfoto op?

Ff kijken of ik het beter kan

Voor:

• Het is vergelijkbaar met een rijbewijs. Het hoort er gewoon bij. Het is een soort geldigheidsbewijs dat jij je op straat mag bevinden. Net als een rijbewijs is voor de weg.
  • Er zijn best veel illegalen hier, dit aantal zal zo teruggebracht kunnen worden, als er meer controles op ID komen.
  • Je kunt je nooit voordoen als iemand anders
  • Legale Mensen krijgen een veiliger gevoel als ze weten dat er controles uitgevoerd worden
  • Voor mensen die toch al legaal hier zijn, en die dus niets te verbergen hebben, maakt het verder niet zoveel uit.

Tegen:

• Er moet wel echt controle op komen, dit kost arbeid en arbeid kost geld. Want als je geen controles uitvoert dan wordt de wet toch niet fatsoenlijk gehandhaafd en onderschatten mensen het meenemen van hun ID misschien
    En we zitten al in een recessie, dus we kunnen beter bezuinigen.
  • Alle gegevens van mensen worden verzameld. en dit kan in verkeerde handen vallen.

naja ik weet ff niets

vanaf 1 januari 2010 is hij niet meer gratis…
maar verder weet ik niks want je nog kan gebruiken. Succes!

Maar na vijf jaar moet je een nieuwe aanvragen. Dan kost het toch gewoon opnieuw 30 euro?

Er zijn in het eerste jaar (weet niet precies welke datum) 3000 boetes uitgedeeld. Het wordt dus gebruikt om inkomsten van de overheid te verhogen.
Ik weet de getallen niet precies en op verschillende sites zeggen ze andere dingen dus dat getal heb ik ook weg gehaald.

Er zijn genoeg 15 jarige vriendinnen van mij met een ID bewijs van een vriendin in een discotheek gekomen hoor. Als het daar kan, kan het ergens anders ook.

Trouwens, dit is voor maatschappijleer :wink:

Voor

• Nederland word zo veiliger
  • De ID kaart is binnen de EU geldig als reisdocument
  • Politie beter en sneller hun werk kunnen verrichten
  • De dreiging van terrorisme wordt verminderd
  • Een gevoel van veiligheid wordt gecreeërd
  • Wanneer je in kritieke toestand in het ziekenhuis terecht komt kun je worden geïdentificeerd
  • illegaliteit is beter te controleren
    Tegen
  • Iedereen heeft recht op privacy
  • Boete als je hem niet bij je hebt.
  • Het kost 30,56 euro om een ID aan te vragen
  • Bij verlies kunnen criminelen jouw identiteit stelen
  • Allochtonen worden opvallend vaker gevraagd naar hun ID bewijs
  • Overheid stelt zich bedreigend op tegenover de burger
  • De informatie kan makkelijk in verkeerde handen vallen
  • Kost extra mankracht bij de politie

Dit is wat ik nu heb. Als iemand nog een toevoeging heeft hoor ik dat graag!

In ieder geval bedankt voor alle hulp die ik al heb gehad =)

@ topicstarter : waaaah jouw naam :grinning:
beschouw dit maar als een upje :pensive:

up nog een keer!

Oké dit topic mag gesloten worden,
ik stop ermee, vind het wel goed zo.

Dankjulliewel allemaal :slightly_smiling_face: