Morele kwestie: relatieprobleem en kerstplannen

Meiden, ik hoop dat jullie me kunnen helpen!
Ik zit een beetje met een morele kwestie.

Van juli tot begin februari ben ik in het buitenland voor mijn stage, maar ik kom met Kerst terug naar huis. Tegen die tijd heb ik al bijna 4 jaar met mijn lieve vriend. Helaas gaat het nu heel slecht tussen ons, vooral door mij. Als je het probleem wilt weten, zie hieronder*. Het komt erop neer dat het heel onduidelijk is of we nog wel met elkaar verder kunnen als ik terugkom. Ik wil het zelf héél graag, en voel me al enorm schuldig over de hele situatie: omdat ik in feite de oorzaak ben. Het is heel moeilijk om er op afstand goed over te praten, maar ik wil écht dat het goed komt: maar dat is dus vooral afwachten tot we elkaar weer in real life zien. Er zijn alleen kleine dingen waarvan ik niet weet hoe ik ze aan moet pakken. Ik hoop dat jullie je mening hierover kunnen geven!

1. Ik ben altijd vrij close geweest met zijn familie (hij woont trouwens nog thuis). Maar zowel mijn als zijn familie weet nog niet van onze relatieproblemen. Ten eerste omdat het totaal onduidelijk is hoe ernstig het nu allemaal is, ten tweede door mijn schaamtegevoelens: voor mijn gedrag en voor het feit dat ik de oorzaak ben. Ergens ben ik ook bang dat onze moeders zich ermee gaan bemoeien omdat die altijd zo’n duidelijke mening hebben, en dat het dan helemaal niet meer goed komt. Nu ben ik dus al door zijn moeder uitgenodigd om daar een dagje Kerst te komen vieren. Aan de ene kant wil ik dat graag: ik kom toch al 4 jaar bij die familie over de vloer en vind het niet meer dan logisch om gewoon mee te doen en een cadeautje mee te nemen, hoe de situatie ook is. Aan de andere kant voel ik me er heel ongemakkelijk bij. Ik kom pas de dag voor Kerstavond terug, en zie dan mijn vriend pas weer voor het eerst. Dan zullen we dus pas weten of we eigenlijk wel verder kunnen samen. Zijn ouders kopen altijd heel veel / dure cadeautjes voor iedereen. Ook voor mij, want ik word toch uitgenodigd als ‘schoondochter’ zijnde. Maar met het idee in m’n achterhoofd dat het net zo goed over 1 of 2 weken uit kan zijn, voel ik me eerder een indringer.
    Wat te doen?

2. Wel of geen kerstcadeau voor mijn vriend kopen? De tegens: het is echt wel het laatste waar ik aan zou denken, en ik heb er helemaal geen behoefte aan. Het enige wat ik wil is dat het gewoon goed komt tussen ons. Om nou met iets oppervlakkigs aan te komen zetten als je niet zeker weet hoe het tussen jullie zit, vind ik zelf een beetje stom en naïef overkomen: net alsof je probeert te ontkennen dat het niet goed gaat. Ik wil zeker niet gaan doen alsof er niks is gebeurd: ik wil het juist rustig aan doen, en aankijken of het gevoel dan weer sterker wordt. Daar hangt alles vanaf. De grote voor: hij betekent natuurlijk superveel voor me. Ik weet alleen niet of het nou wel goed is om dat met een cadeautje te uiten: en wat voor soort cadeautje dan?

Eerst wil ik even zeggen dat jij het echt goed duidelijk uitgelegd hebt wat het probleem is en ik snap ook echt dat je ermee zit. Zou je niet voordat je naar die familie gaat nog even met je vriend alleen kunnen afspreken om een beetje te kijken hoe het zit? Je zult hem toch onder ogen moeten komen maar dan doe je dat in ieder geval niet voor het eerst met al zijn familie erbij. Ik zelf zou het waarschijnlijk niet zomaar kunnen om daarheen te gaan en daar mijn vriend voor het eerst te zien, als zij nog niets weten van de problemen binnen jullie relatie. Dan kun je vanaf dan even verder kijken wat je wilt.

Ik zou ook niet weten of je een cadeautje mee moet nemen, maar als het je toch besluit wel iets mee te nemen zou ik iets persoonlijks meenemen, iets waarvan je weet dat hij het leuk vind of iets wat van jullie samen is (denk aan foto’s, cd etc). Misschien kan je dan ook een beetje laten zien dat het nog niet over is tussen jullie wat jou betreft.

Heel veel sterkte, ik hoop dat ik je een beetje heb kunnen helpen!

Wat een lastige situatie! Eerlijk gezegd zou ik gewoon meedoen met kerst en de cadeautjes. Je komt daar al 4 jaar over de vloer. Je wilt dat het goed komt met je vriend, dan zou ik er ook naar handelen alsof het goed komt met je vriend. (en dus niet eraan denken dat het misschien kort daarna wel uit kan gaan). Zijn familie zou ook moeten begrijpen, dat een relatie nooit de garantie heeft eeuwig te gaan duren. Het kan altijd zomaar uit gaan! Dat hoort er nou eenmaal bij. Zolang jullie het allebei nog willen proberen en je nog van hem houdt, zou ik me gewoon zo gedragen zoals je daarvoor ook deed.

Verder wil ik je meegeven dat je je echt niet schuldig moet voelen over dat de relatie slecht gaat door jou, een relatie heb je samen dus het is nooit de fout van een persoon als het wat slechter gaat! Jij kunt je gevoelens toch ook niet sturen? Als je dat kon doen, zou je wel voor hem kiezen (neem ik aan :wink:

@Sunflowerss Dankjewel! Jouw reactie zegt eigenlijk precies 't zelfde als mijn gevoel. Ik wil hem idd duidelijk maken dat ik nog serieus met hem verder wil (of dat gaat is een ander verhaal). Ik vind het persoonlijk niet serieus overkomen om met een standaard ‘leuk’ of duur kerstcadeautje te komen. Maar ik ken mezelf ook, ben soms heel moeilijk om m’n gevoelens face-to-face uit te drukken… Dan zegt zo’n persoonlijk iets het misschien beter, dus daar ga ik even hard m’n best voor doen!

Waarschijnlijk vier ik Kerstavond bij mij eigen ouders, en dan denk ik dat hij daar ook heenkomt. Als het goed is spreken we elkaar dan die middag nog wel met z’n tweetjes hoop ik! Maar het wordt sowieso even chaotisch, kijken wat hij wil… en ik zie m’n familie natuurlijk ook weer voor het eerst sinds lang! Maar we zien wel hoe het allemaal uitpakt

@Holocene Thanks voor je reactie! Je hebt in principe gelijk over relaties, maar het is eerlijk gezegd ook een stukje persoonlijkheid van mij. Ik dacht eerst aan mezelf en nam niet zoveel moeite om het goed te maken. Maar ik denk inderdaad dat dat het beste is, gewoon meedoen met de familie :slightly_smiling_face:

Hele lastige situatie. Maar ik zou het denk ik gewoon op me af laten komen. Misschien kunnen jullie aan jullie families laten door schemeren dat het niet helemaal lekker loopt momenteel. Dan hoeven jullie niet het gelukkige stel te ‘spelen’, mochten jullie er niet samen uitkomen binnen 1 dag. Verder zou ik wel een kerstcadeau kopen, en meedoen met je schoonfamilie omdat je wel graag wilt dat het goed komt :slightly_smiling_face:

@snoesepoeske
Dankje! Daar zat ik inderdaad ook over te denken. In het geval van zijn ouders is dat waarschijnlijk het verstandigst, die willen zulke dingen ook graag weten. En zijn moeder merkt het vroeg of laat toch wel, mijn ouders zijn een stuk minder opmerkzaam haha.

Ik zou aan hem een uitje kado geven. Naar de dierentuin ofzo, misschien dat dat jullie relatie wel goed doet! Samen iets doen.
Of iets kopen en de bon bewaren?

^ Klopt! Ik zat het alweer te moeilijk voor mezelf te maken, haha. Mijn vriend wil vaak iets ‘nuttigs’ als cadeau, haha, dus dat heb ik hem vorige jaren dan ook gegeven :wink: Ik zoek hier inderdaad wel iets, en als ik dat erbij vertel kan het ook niet verkeerd overkomen! Dank jullie voor t meedenken! :slightly_smiling_face: