Meiden, ik hoop dat jullie me kunnen helpen!
Ik zit een beetje met een morele kwestie.
Van juli tot begin februari ben ik in het buitenland voor mijn stage, maar ik kom met Kerst terug naar huis. Tegen die tijd heb ik al bijna 4 jaar met mijn lieve vriend. Helaas gaat het nu heel slecht tussen ons, vooral door mij. Als je het probleem wilt weten, zie hieronder*. Het komt erop neer dat het heel onduidelijk is of we nog wel met elkaar verder kunnen als ik terugkom. Ik wil het zelf héél graag, en voel me al enorm schuldig over de hele situatie: omdat ik in feite de oorzaak ben. Het is heel moeilijk om er op afstand goed over te praten, maar ik wil écht dat het goed komt: maar dat is dus vooral afwachten tot we elkaar weer in real life zien. Er zijn alleen kleine dingen waarvan ik niet weet hoe ik ze aan moet pakken. Ik hoop dat jullie je mening hierover kunnen geven!
-
Ik ben altijd vrij close geweest met zijn familie (hij woont trouwens nog thuis). Maar zowel mijn als zijn familie weet nog niet van onze relatieproblemen. Ten eerste omdat het totaal onduidelijk is hoe ernstig het nu allemaal is, ten tweede door mijn schaamtegevoelens: voor mijn gedrag en voor het feit dat ik de oorzaak ben. Ergens ben ik ook bang dat onze moeders zich ermee gaan bemoeien omdat die altijd zo’n duidelijke mening hebben, en dat het dan helemaal niet meer goed komt. Nu ben ik dus al door zijn moeder uitgenodigd om daar een dagje Kerst te komen vieren. Aan de ene kant wil ik dat graag: ik kom toch al 4 jaar bij die familie over de vloer en vind het niet meer dan logisch om gewoon mee te doen en een cadeautje mee te nemen, hoe de situatie ook is. Aan de andere kant voel ik me er heel ongemakkelijk bij. Ik kom pas de dag voor Kerstavond terug, en zie dan mijn vriend pas weer voor het eerst. Dan zullen we dus pas weten of we eigenlijk wel verder kunnen samen. Zijn ouders kopen altijd heel veel / dure cadeautjes voor iedereen. Ook voor mij, want ik word toch uitgenodigd als ‘schoondochter’ zijnde. Maar met het idee in m’n achterhoofd dat het net zo goed over 1 of 2 weken uit kan zijn, voel ik me eerder een indringer.
Wat te doen? -
Wel of geen kerstcadeau voor mijn vriend kopen? De tegens: het is echt wel het laatste waar ik aan zou denken, en ik heb er helemaal geen behoefte aan. Het enige wat ik wil is dat het gewoon goed komt tussen ons. Om nou met iets oppervlakkigs aan te komen zetten als je niet zeker weet hoe het tussen jullie zit, vind ik zelf een beetje stom en naïef overkomen: net alsof je probeert te ontkennen dat het niet goed gaat. Ik wil zeker niet gaan doen alsof er niks is gebeurd: ik wil het juist rustig aan doen, en aankijken of het gevoel dan weer sterker wordt. Daar hangt alles vanaf. De grote voor: hij betekent natuurlijk superveel voor me. Ik weet alleen niet of het nou wel goed is om dat met een cadeautje te uiten: en wat voor soort cadeautje dan?