Mooi zijn en mooi voelen

Lieve meiden!

Voor een klein onderdeel uit onze afstudeeropdracht zijn wij op zoek naar de dieperliggende laag in “feeling beautiful”.

Waardoor voel jij je nou echt mooi?
Waarom wil jij je mooi voelen?
En het allerbelangrijkste: Wat betekent “mooi voelen” nou precies voor jou?

We zijn super benieuwd naar de verschillende reacties!

Liefs,

Mandy en Sandra

Wat een leuke opdracht! Ik wil dit graag beantwoorden (:

Ik denk dat er twee betekenissen zijn voor ‘mooi voelen’. Namelijk van binnenuit maar ook qua uiterlijk. Maar dat mooi voelen in zijn geheel een combinatie is van die twee.

Ik voel me mooi als ik mij uitgebreid heb opgemaakt en mijn haar goed zit. Als ik geen pluizig haar heb wanneer ik het net heb gewassen. Ik voel me ook mooi als mijn vriend het zegt. Ik ben zelf niet een heel zeker persoon en dan is het fijn om te horen van een ander, ook al zou je die bevestiging niet nodig moeten hebben.

Ik wil mij mooi voelen omdat je dan zelfverzekerd bent en op die manier kun je een leuk leven leiden. Ik vind dat je mooi voelen niet gelijk staat aan je goed voelen. Het heeft wel een beetje met elkaar te maken, maar je goed voelen ligt toch iets dieper.

Ik hoop dat jullie hier iets aan hebben, veel succes verder!

Dankjewel! Dit is super bruikbaar voor ons! :slightly_smiling_face:

Voor mij is het juist andersom, pas als ik mij goed voel, kan ik mij ook mooi voelen. Dat ik mij dan mooi voel zorgt er vervolgens wel weer voor dat ik mij nog weer beter/gelukkiger voel.

Wanneer ik goed in mijn vel zit kan ik mijzelf in de spiegel aankijken en oprecht zien dat ik er wezen mag. Dan heb ik ook direct zin om aan de slag te gaan met mijn haar/make-up en dergelijke en voel ik mij echt mooi. Op de momenten dan ik mij niet mooi voel, heb ik ook vrijwel geen behoefte aan make-up etc, en dat komt dan weer mede doordat ik mij dan dus ook niet goed voel. Wanneer ik mij mooi van buiten voel, voel ik mij eigenlijk ook automatisch mooi van binnen. Dit zorgt er dan ook vaak voor dat ik zin krijg om naar buiten te gaan, bijvoorbeeld de stad in. Of juist om te gaan sporten, omdat ik daar dan ineens ook veel meer motivatie voor heb.

Voor mij komt eerst goed voelen, voel ik me goed kan (hoeft niet) ik mij mooi voelen, en wanneer ik mij dan mooi voel kan (hoeft niet) ik mij ook echt gelukkig voelen. Dit echt daadwerkelijke gelukkig voelen zit voor mij veel dieper en dit gebeurt dus ook niet zomaar.

Dankjewel! Dit gaan we zeker meenemen in ons onderzoek.
Mag ik hier op doorvragen door aan jou te vragen wat goed voelen van binnen dan precies voor jou betekent?

^^ Ik heb mijn bericht nog aangevuld, maar je mag me uiteraard nog meer vragen stellen als je die hebt :wink:

Ik voel me mooi als ik er verzorgd uitzie, een leuke outfit aanheb of juist dat ene paar schoenen. Eigenlijk voel ik me mooi als ik blij ben, dan voelt het alsof ik de hele wereld aankan ofzo, ook als mensen me complimentjes geven voel ik me mooi.[color=rgb(51, 51, 51)][font=Helvetica Neue]Waarom wil jij je mooi voelen?
Als ik me mooi voel, ben ik een stuk gelukkiger. Ik doe dingen die ik anders niet zou doen, ik kom meer los met dingen.[color=rgb(51, 51, 51)][font=Helvetica Neue]En het allerbelangrijkste: Wat betekent “mooi voelen” nou precies voor jou?
Mijzelf mooi voelen, betekent gelukkig zijn. Wanneer ik me mooi voel hangt af van het moment, maar als ik het gevoel heb dat de straat mn catwalk is- ja, dan voel ik me mooi.

Dit was precies wat ik nog wilde weten, super bedankt, mooie omschrijving! :grinning:

Dankjewel voor je reactie! Leuk om op deze manier nieuwe inzichten te krijgen en jouw antwoord is zeker bruikbaar voor ons onderzoek

Ik voel mij mooi als mijn uiterlijk zit zoals ik wil dat het zit. Dat mijn haar niet pluist, mooi recht zit of een beetje krullend. Als mijn makeup goed zit en ik kleren heb waarin ik mijn zelfverzekerd en vrouwelijk voel.
Als iemand mij een complimentje geeft over mijn uiterlijk of mijn innerlijk, dan voel ik mij nog mooier en zelfverzekerder.

Waarom wil jij je mooi voelen? Wat betekend het voor jou?
Ik ben vroeger heel veel gepest geweest en vaak uitgescholden dat ik lelijk was. Dit heeft er zwaar ingehakt en daardoor heb ik bijna altijd het gevoel dat ik er goed uit moet zien om mijn zelfvertrouwen te vergroten. Ik weet dat het onzin is maar als je dat zoooovaak te horen hebt gekregen zit dat er gewoon in als automatisme. Als er dan andere mensen zijn die ik mooi vind, voel ik mij zelf altijd al gelijk minder mooi terwijl dat in werkelijkheid niet zo is. Ik wil mij mooi voelen omdat me dat beter laat voelen over mijzelf en mijn zelfvertrouwen vergroot. Zo voel ik mij gelukkig en dat ik wat ik wil bereiken

Waardoor voel jij je nou echt mooi? - Ik heb een beetje het zo als ik gewoon blij ben of zo, en dan kijk ik in de spiegel en dan denk ik ‘jee, ik zie er mooi uit, ik straal bijna’. Ik voel me meestal wel gewoon mooi, behalve als ik ziek ben of weer superveel puistjes heb.

Waarom wil jij je mooi voelen? - Ik ben vaak gepest over mijn haar of over mijn puistjes, en een tijdje niet echt blij geweest met mijn uiterlijk. Maar nu dus wel. Als je je mooi voelt dan kun je gewoon gelukkig zijn, dus daarom.

Wat betekent mooi voelen voor jou? - Mooi voelen betekent voor mij dat zelfs als andere mensen zeggen dat je lelijk bent, dat je gewoon nog in de spiegel kan kijken en jezelf mooi kan vinden. Mooi voelen is dat je jezelf mooi vind en dat het je niet echt uitmaakt wat anderen vinden. Mooi voelen komt uit jezelf! Mooi voelen is dat je blij kan zijn met je uiterlijk en niet steeds dingen moet veranderen aan jezelf om mooi te zijn.

Dankjewel! :slightly_smiling_face:

Dankjewel voor jouw reactie!! :slightly_smiling_face:

Zich mooi voelen heeft voor mij vrij weinig te maken met uiterlijk. Tenminste, als ik me gelukkig voel, of gewoon blij ben, voel ik me automatisch ook mooi en ik heb het idee dat de omgeving je dan ook mooi vindt. Ik heb dan ook geen make-up o.i.d. nodig om me mooi of zelfverzekerd te maken. Schoonheid zit naar mijn mening echt van binnen, hoe cliché dat dan ook mag klinken.
Als voorbeeld: ik had vorige week een dag dat ik gewoonweg gelukkig was. Geen specifieke reden, ik was gewoon vrolijk en blij. Ik had niets aan mijn uiterlijk gedaan verder en toch zeiden enkele mensen dat ik er fantastisch uitzag en echt straalde. Op een downdag kan ik zo veel make-up op doen als ik wil en mijn mooiste outfit aantrekken, maar dan ga ik me ook niet mooi voelen en kan ik geen hoofden om laten draaien, haha.
Dit merk ik ook bij anderen overigens. Soms zie je wel eens mensen die op zich geen bijzonder uiterlijk hebben; niet mooi, niet lelijk, maar die dan zo’n uitstraling en positieve energie om zich heen hebben hangen dat ze prachtig worden. Andersom ook: ik zie vaak behoorlijk knappe meisjes, maar met zo’n negatieve uitstraling dat ik ze gelijk niet bijzonder meer vind.

Dit is super bruikbaar, dankjewel! :grinning: