Moodswings

Ik heb al een tijdje last van moodswings. Ze zijn altijd wel aanwezig geweest maar het laatste jaar is het wel wat toegenomen, de laatste weken echt opvallend. Ik weet niet echt of het normaal is of te ver gaat. Nu ben ik 16 dus ja puberen en zo en dan hoort het er wel bij, maar daarom vind ik het altijd lastig om in te schatten wanneer al mijn emoties té erg zijn, met als resultaat dat ik pas merk dat ik een depressieve ‘episode’ heb gehad als het over is.
Het is heel vaak ook een ander soort depressieve mood. In groep 8 was het dat ik vooral veel zelfhaat had, een andere keer was het gewoon echt dat sombere en lege, en weer een andere keer was het gewoon heel erg afstandelijk en teruggetrokken worden, constant uitgeput zijn in sociale bezigheden (toendertijd dacht ik dat ik gewoon volwassener en zelfstandiger werd, maar het ging wel verder dan dat).

Nou ben ik dus een beetje bang dat ik weer depressief aan het worden ben. Maar ik weet het verdomme niet. Wanneer is het nou echt nodig om hulp te vragen, en wanneer is het maar gewoon een dipje? En hoe kan ik voorkomen dat ik zonder het echt door te hebben weer een of ander duister paadje in wandel?

Ik zou wel met iemand gaan praten. Volgens mij kun je naar de huisarts gaan voor een verwijzing (weet niet precies hoe dat werkt allemaal) of anders kun je misschien praten met een vertrouwenspersoon op school. Gebruik je hormonale anticonceptie? Dat kan soms de oorzaak zijn van moodswings.

Nee geen pil. Rond mijn ongesteldheid is het altijd wel maar nu ook er buiten.
Ik heb er al wel een tijdje aan gedacht om gewoon naar iets van een psycholoog te gaan, maar het ene moment ben ik dan weer super blij en dan voelt het een beetje raar om dan met iemand te gaan praten.

^ je bent niet de enige ik heb dat ook. Dan ben je de ene moment ben ik verdrietig/leeg zonder reden en het andere moment ben ik gewoon super blij

Ja ik kan me voorstellen dat meer mensen dat hebben. Ik denk ook niet dat een psycholoog dat heel raar gaat vinden hoor!