Mondzorgkunde

Up :slightly_smiling_face:

In Groningen werken mondzorgkunde en tandheelkunde samen, je kunt dan nadat je mondzorgkunde hebt afgerond, zo doorstromen naar tandheelkunde.

Maarja de selectie is decentraal dus ik vrees dat je al te laat bent.

Ook in Groningen is de selectie vanaf mondzorgkunde - tandheelkunde streng, dus ga er niet vanuit dat je ertussen komt!

Yess I know! Maar ik ga over naar de 5e klas, dus ik wil gewoon alvast informatie opzoeken en ervaringen van andere mensen lezen (:

up :upside_down_face:

Wellicht kan ik je wel helpen :stuck_out_tongue:
Je moet goed voor je zelf weten of je voor mondzorgk of tandheelk gaat, er zit namelijk weldegelijk een verschil tussen. UIteindelijk kan je met beide opleidingen een eigen praktijk beginnen, wel is het zo dat gezien de wetgeving jij als vrijgevestigde mondhygiënst dan bepaalde handelingen niet mag uitvoeren, dit zijn de voorbehouden handelingen. Deze mag je alleen doen in aanwezigheid of onder supervisie vd tandarts (te denken aan röntgen fotos en boren). Als tandarts mag wat dat betreft alles…

Indien je er voor kiest om tandheelk te studeren dan zou ik je adviseren om het vwo af te maken. uiteraard kan je ook eerst mondzorgk doen en vervolgens doorstuderen tot tandarts, echter is dat wel een lange weg en je moet er wel de motivatie discipline ervoor hebben. Daarnaast is Mondzorgkunde absoluut geen “tussen opleiding” wat je even snel kan doen om door te studeren! Het is zoals eerder aangegeven errrug pittig en er valleen veel mensen af omdat ze het gewoon niet (aan)kunnen.

Succes!