Mondzorgkunde doorstromen naar tandheelkunde

Zijn er misschien mensen hier op girlscene die van mondzorgkunde zijn doorgestroomd naar tandheelkunde? Ik zou er eigenlijk graag meer over willen weten, want ik wil zelf namelijk heel graag tandarts worden, maar ik doe geen VWO maar VMBO TL (mavo)… Dus ik wil via tandartsassistente naar tandheelkunde gaan zeg maar, maar ik lees vaak dat dat erg moeilijk is en dat je toch deelcertificaten nodig hebt… Is dat zo?

Als je van VMBO naar tandheelkunde wilt is het een vrij lang proces, maar zeker niet onmogelijk. Na de mavo kan je tandartsassistenten studeren, maar dat kost je 4 jaar en geeft je alleen in de eerste 2 maanden een voordeel en dat is het, je krijgt geen verkorting van je HBO studie ofzo. Wat dus een betere optie is om na de mavo havo te gaan doen en dan terwijl je op het HBO mondzorgkunde studeert deelcertificaten te halen van het VWO en dan door te stromen naar een verkort programma van tandheelkunde.

Ik denk dat het beter is als je na het VMBO doorgaat naar de HAVO en vervolgens via ‘Mondzorgkunde’ doorgaat naar ‘Tandheelkunde’. Het is echt bijna onmogelijk om via ‘Tandartsassistente’ naar ‘Mondzorgkunde’ te gaan. Je maakt als havist veel meer kans om ingeloot te worden.

Dit!!
+ Volgens mij is het in groningen zo als je hbo mondzorgkunde met een 7 of 7,5 afrondt, je door kunt stromen naar tandheelkunde aan de rijksuniversiteit. Dus dan heb je die deelcertificaten niet nodig.

Ze gaan die doorstromingen toch moeilijk maken?
Ik zou in ieder geval wel Havo gaan doen hierna en misschien VWO als dat je lukt. Dan is het makkelijker om erop te komen. Onthoud wel dat voor tandheelkunde heel weinig plaatsen beschikbaar zijn en dat je altijd mee zal moeten doen aan decentrale selectie.