Mondhygiene

Hoi.

Ik ben altijd al bang geweest voor de tandarts, gelukkig is dat nu over. Ik moest vandaag voor controle en meestal is dat gewoon kijken, fluor en klaar. Maar dit keer keek hij langer enzo, en ging die aan mn kiezen voelen, nou een beugel hoef ik niet omdat ik een heel mooi gebit heb zei hij, maar hij zei dat m’n tandvlees nogal rood was, wat normaal lichtroze hoort te zijn. Dus er is nu een afspraak gemaakt voor mondhygiene, maar ik vraag me af wat er dan allemaal gaat gebeuren, het is verder gewoon bij m’n tandarts enzo maar ik ben echt heel bang dat er allemaal materialen zoals boor, weet ik het aan te pas komen.

Dus mijn vraag is; wat gebeurt er met mondhygiene?

(sorry voor het lange verhaal).

xxxx

het valt me op dat jij echt héel veel topics aan maakt

en ik heb geen idee, zoek op google…

ik heb geen idee, ik kan je er niet mee helpen. sorry!

@Stacey; het valt best mee… ik kan hier gewoon geen topic over vinden. En op google staan alleen maar praktijken.

http://www.de-mondhygienist.nl/
Met vragen als:
“Waarom naar de Mondhygiënist?
Is naar de tandarts gaan dan niet voldoende?
Tandsteen en ontstoken tandvlees.
Wat doet de mondhygiënist?
Wat verwacht de mondhygiënist van u?”

En gewoon gegoogled als “wat doet een mondhygienist.”

Ze gaan dus waarschijnlijk iets aan je tandvlees doen omdat het geïrriteerd is. Dan gaan ze het er heus niet met een rasp vanaf afschrapen om er vervolgens zout water in te gooien tot je crepeert van de pijn…

al die bacteriën wegzuigen/wegblazen/wegspoelen met zo’n dingetje lijkt me???

ik weet het niet
upje

ah :flushed:
Oeh dat lijkt me niet lekker :’)

Maar dat doen ze niet hoor!

Oh, ik moest daar heen omdat ik veel tandsteen had… Eerst ging ze gewoon even de tandsteen weg halen en daar voelde ik niks van en daarna ging ze even uitleggen hoe ik het kon vermijden, dus dat ik langer moest poetsen (oeps) en tandenstokers moest gebruiken. Dus waarschijnlijk gaat ze gewoon even kijken hoe het komt en hoe je beter kan poetsen ofzo? Het zal vast wel meevallen!

auch, wat heb jij voor psycho-gedachtes haha

al je tanden eruit slopen. (:

dit is een grapje.

@krentenbol; oke en wat gingen ze precies doen om het tandsteen weg te halen?

Ze gaan gewoon met verschillende maten borsteltjes langs je tanden, net alsof ze je tanden poetsen. Dat maakt een beetje een gek geluid, maar je voelt er echt niets van. Wat de mondhygiënist(e) ook wel eens doet is je op een pilletje laten kauwen dat je tandplak (waar je dus niet goed gepoetst hebt) zichtbaar maakt. Daarna geeft ze je poetstips en dergelijke, niet om bang voor te zijn! :slightly_smiling_face:

Ze gaan je waarschijnlijk uitleggen hoe je goed moet poetsen zodat het niet gaat ontsteken en ze zullen het schoonmaken.

behalve als je tandvlees ontstoken is lijkt me?

@jamie; waarom dan niet. want mijn tandvlees is zeg maar ‘te rood’, want het moet lichtroze zijn en ik heb een beetje gele tanden…

ze poetsen het gewoon, en ze prikken met een tandenstoker en dat gaat bloeden, ik heb ook ontstoken tandvlees.

prikken ze dan in je tandvlees? maar dan krijg je toch wondjes.

Ja, precies wat lisanne_star zegt. En waarschijnlijk is je tandvlees ontstoken door tandsteen, dus dan zal dat ook bij jou moeten gebeuren. Maar je hoeft er echt niet bang voor te zijn :slightly_smiling_face:

Ja, het gaat een beetje bloeden. Maar dat is alleen de eerste paar dagen en dat voel je niet echt hoor, wees nou maar niet bang :stuck_out_tongue: