Ja, sinds dit jaar heb ik mondelinge examens en ik zie het echt niet zitten. Heeft er iemand tips om het te overleven? Alvast bedankt
Gewoon net doen alsof je het wel kan. Mondelingen gaan echt 50% uit op ‘vlotheid’ en dat je niet bang bent om te spreken. Als ze zien dat je niet bang bent om te spreken, krijg je ook een hoger cijfer.
Ik spreek bijvoorbeeld echt geen woord Duits (echt letterlijk, ik kan niet eens tot 20 tellen…), maar ik had wel een 7,5 op mijn mondeling omdat ik Nederlands met een beetje een Duits accent deed.
Ooh god, dit kan ik gebruiken, voor die van frans moeten we alle teksten die we gezien hebben samenvatten en dan kiest ze zelf een tekst en moet je die uitleggen. Stresvoller kan niet, ze kijkt je met grote ogen aan en onderbreekt je bij elk verkeerd uitgesproken lettertje waardoor je dus niet meer weet waar je was. En ik zit in Brussel op school, het Frans daar is geen lachertje.
Meestal gaat het dan zo bij mij:
*leert 5 uur lang die teksten.
Komt aan in Frans, gaat naar voor, krijgt de naam van één van de 7 teksten die we moesten kennen.
Uh, Oui, uh, uh, j’ai oublié, *krijgt kleur van tomaat. Panikeert, vergeet alles.
ben ook wel benieuwd, ik krijg altijd de slappe lach als ik zenuwachtig word dus dat werkt ook wel lekker mee
Pff die tips zijn echt wel welkom. Ik ga doodgaan van de stress