Mondeling examen Nederlands

Ik heb volgende week mijn mondelinge examen Nederlands. Ik heb de volgende boeken op mijn lijst staan:

Het behouden huis - WF Hermans
Het woeden der gehele wereld - Maarten 't Hart
De donkere kamer van damokles - WF Hermans
Het perpetuum mobile van de liefde - Renate Dorrestein
De aanslag - Harry Mulisch

Ik heb echt geen idee hoe ik dit moet voor bereiden en wat voor vragen ik kan verwachten…

Jullie hulp zou geweldig zijn!
Kus

Zorg dat je van alle boeken de belangrijkste dingen weet: verhaallijn, belangrijke momenten in het boek, hoofdpersonages, motieven, etc.
Dan kun je het bijna niet verpesten (als je het onthoudt dan, haha)

Ik heb volgende week ook voor Nederlands een mondeling en mijn leraar had verteld dat dit soort vragen aan de orde komen:

Boek 1:

- Over de literaire begrippen (Personages, Verhaallijnen, Handelingen, Titel, Motto, Thema en motieven, Structuur, Plaats en tijd, Perspectief, Auteur)

Boek 2:

• Over jouw leeservaringen / persoonlijke belevingen van het boek
    Persoonlijke beoordelingen

Het eindbalansverslag

Boek 3:

• Over de recensies bij een boek
    Uitspraken van de recensent over het boek (oordeel – thematiek – personages – auteur)

Boek 4/5:
-Over de relaties tussen de boeken
Dezelfde auteur

[size=2]Ik hoop dat je er iets aan hebt!

In welke klas zit je? Ik had vandaag mijn mondeling. Wat ik per boek had opgezocht: titelverklaring, thema, motieven, hoofdgedachte, personen, beeldspraak, tijd, ruimte, structuur, genre, symboliek, autobiografie schrijver, ander boek van de schrijver, literatuurgeschiedenis.
Mij werd dit en het vergelijken eigenlijk allemaal gevraagd.
Ik denk dat je idd voor moet weten waar het boek over gaat, de belangrijkste personen,je mening (bijvoorbeeld over de spanning), het onderwerp en dan misschien de titelverklaring. Op scholieren.com staat ook wel heel veel van wat je moet weten in samenvattingen.

Ik zit in vwo 6

Iedereen bedankt voor de reacties!

up

ik had afgelopen week mondelinge en bij ons moest je zelf zeg maar vragen maken, maar waar het heel erg naartoe ging, was over het vergelijken van boeken, dus: hey dit thema is daar heel belangrijk, zie ik dat in een ander boek ook. verder overeenkomsten in stijl, motieven, thema’s etc.
je kan misschien ook iets voorbereiden over stromingen van literatuur, bijvoorbeeld wf hermans is heel typisch voor :face_with_raised_eyebrow:?, en dat kan je zien aan :face_with_raised_eyebrow:?
het ging bij mij niet echt over inhoudelijk, maar je moet wel een beetje de hoofdlijn weten natuurlijk
je kan ook bij wf hermans, daar heb je 2 boeken van, kijken wat de overeenkomsten zijn

succes!x

Oh wauw, hoef jij geen literatuurgeschiedenis en oude boeken van de middeleeuwen, renaissance en romatiek dan? Wij moesten op m’n vorige school 16 boeken lezen en nu op m’n nieuwe school 12. Ik dacht ook dat 12officieel landelijk is vastgesteld xD Wel chill dat je niet zo veel hoeft! Ik had gedacht dat je een vmbo niveau deed, omdat het er zo weinig zijn. Maar je moet voor vwo vooral de dingen achter het boek weten, symboliek en betekenissen enzo, en de inhoud moest ik vanzelf aan al die dingen koppelen. Voor vwo zijn de samenvattingen van lexicon in de bieb heel handig! (Als ze die hebben bij jou in de buurt) Je moet vaak wel iets meer weten dan uit de gemiddelde samenvatting, dat was iig bij mij wel zo. Heb je van de docent geen presentatie of lijst gehad met dingen die je moet weten? Dan zou ik het vragen, want iedere docent gaat anders met het mondeling om. De een praat een halfuur over 2 boeken op je lijst, de ander gaat binnen een halfuur weer 10boeken af.

Waar de namen van hoofdpersonen vandaan komen, hebben vaak een achterliggende betekenis. Voor de rest was het bij mij vorig jaar gewoon een chill gesprek, als je ze gelezen hebt, kom je er wel.