mogelijkheden modecarriere zonder economie in vakkenpakket

ik doe nu 4 havo, CM zonder economie of wiskunde.
ik wil graag redactrice worden van een tijdschrift…
ik hoorde dat je voor een mode-opleiding economie nodig hebt ivm ontwerpen. wat zijn mijn mogelijkheden om redactrice van een modetijdschrift te worden zonder dat ik economie nodig heb ?

Geen idee, upje!

Je hebt volgens mij juist wiskunde voor ontwerpen nodig.

Ik denk dat het best beperkt wordt zonder die twee vakken… Ga het google’en op hbo studies?

Ik doe MIC, daarmee kan je ook redactrice worden bij een tijdschrift. En voor deze opleiding is economie of m&o verplicht. :slightly_smiling_face:

hmm, maar je kan toch ook een opleiding journalistiek volgen en dan als onderwerp mode kiezen? zo kan je er toch ook komen?

maar volgens mij heb je voor journalistiek ook economie nodig? en je moet toch altijd eerst algemeen jaar(en) volgen op die opleiding, lijkt me. Je moet dus journalistiek dan ook heel erg leuk vinden.

Journalistiek gaan doen

maar in de tijdschriften wereld zijn maar zo’n 20 procent van de mensen echt journalist x]
dus
je rolt daar zo in

dus eigenlijk heb ik geen idee x]

mijn decaan zei dat je voor een opleiding journalistiek geen economie nodig hebt ? ik hou van schrijven maar ik wil wel echt over mode schrijven en styling doen, met kleren bezig zijn

je schijnt na een opleiding journalistiek schrijver,journalist en redacteur van tijdschrift te kunnen worden… dan moet dat toch kunnen ?

ik heb hetzelfde profiel, ook zonder wis ec nat m&o en dergelijke.
maar ik ga sporthogeschool doen dus ik zou het niet weten x)

Voor journalistiek hoef je geen specifiek pakket te hebben. het is mogelijk met elk vakkenpakket. Veel mensen schrijven zich in voor deze opleiding, niet eens de helft zal worden toegelaten. Ik wil zelf ook journalistiek doen, dus vandaar dat ik dat weet. Als ik jou was, zou ik kijken of je wel echt journalistiek wilt doen. Je zal 4 jaar lang bezig zijn met deze opleiding en je zal waarschijnlijk niets doen wat te maken heeft met mode.

edit; veel mensen haken na het eerste jaar af, dus je moet maar kijken of je denkt 4 jaar vol te kunnen houden :wink:

nee C&M is goed voor journalist enzo…
dat ga ik ook kiezen :grinning:

Ik heb echt precies dezelfde vraag! Maar ik wil liever iets als styliste worden i.p.v. redactrice, omdat ik bang ben bij een of andere saaie krant te eindigen. Upje dus!

Volgens mij word je heus niet zomaar hoofdredactrice hoor. Daar moet je naar toe werken en in de rol groeien.

RiskyBusiness, weet jij dan wat wel een geschikte opleiding zou zijn ?

Je wordt niet meteen na een opleding HBO journalistiek een redactrice. Een redactrice moet veel ervaring hebben. Ik weet niet wat voor redactrice je wilt worden, maar op deze site staat misschien wat nuttige informatie voor jou: http://www.carrieretijger…tie/media/tekst/redacteur

Nee, sorry ik heb geen verstand van mode opleidingen. Misschien dat je decaan kan helpen?

huh moet je economie hebben voor ontwerpen? dan lijkt tekenen of wiskunde me meer zin hebben :’)