Moeten de Winterspelen worden geboycot?

Ik denk dat iedereen inmiddels wel iets heeft gehoord over de grote ophef die is ontstaan over de Olympische Winterspelen, die in 2014 in Rusland worden gehouden. Door de nieuwe wet in Rusland, de zogeheten ‘antihomowet’, is het land in grote opspraak geraakt. De ‘antihomowet’ houdt het volgende in: ''Op grond van de wet kan iedereen die ‘niet-traditionele seksuele relaties’ propageert tegenover minderjarigen, in woord, via de media dan wel internet een boete krijgen tot 5150 euro. De wet is bedoeld om kinderen te beschermen.’’ Er is, helaas, altijd veel geweld tegen homoseksuelen en transgenders in het land geweest.
Omdat internationaal met veel verbazing en afgunst is gereageerd op deze aangenomen wet, komen er nu uit allerlei hoeken bewegingen in actie die de Winterspelen in Rusland willen boycotten, oftewel: niet willen gaan. Veel mensen roepen hun regeringen en het Internationaal Olympisch Comité op om niet naar de Spelen toe te gaan, vanwege de veiligheid van homoseksuele olympische sporters en om een duidelijk boodschap naar de regering van Rusland af te geven.

Wat vinden jullie? Is het een goed idee om de Winterspelen te boycotten zodat er een duidelijk signaal wordt afgegeven waarin de wereld laat zien dat het de nieuwe wet niet accepteert? Of moeten we juist heen gaan omdat sport los staat van de politiek?

Ik ben zeer benieuwd naar jullie mening!

Ik denk niet dat een land de rug toekeren een positieve invloed heeft.

Op zekere hoogte misschien wel. Alleen ik weet niet wat het gevolg daarop zou zijn. Ben ik de enige die nog een beetje bang is voor Rusland?

Nee, je bent zeker niet de enige. Ik zie Rusland ook vaak nog steeds als een land waar nog heel veel onderdrukking en onrechtvaardigheid is, maar misschien laat je juist door een massale boycot zien dat we als ‘beschaafde’ wereld het niet eens zijn met het politieke beleid dat wordt gevoerd tegen homoseksuelen.

Boycotten? Nee.
Een andere vorm van actie/protest? Ja.
Ik vind dat boycotten, niet meer meespelen etc. Ten koste gaat van de spelers, die willen gewoon spelen en het zou zonde zijn dat zij hier de dupe van raken.
Wel vind ik dat er best een statement gemaakt mag worden met bijvoorbeeld die gekleurde vlaggen, shirt, maar ook serieuzere acties.
Zolang het niet ten koste gaat van… De hebben hard gewerkt en willen dus ook hun prestaties tonen.

Ik denk niet dat meneer Poetin onder de indruk zal zijn. En ik vrees voor wat er gaat gebeuren als we Rusland de rug toekeren, kan Poetin dan niet alleen maar meer zijn gang gaan?

Als ik een sporter zou zijn, zou ik daar echt niet willen spelen. Ik zou het vinden alsof ik dan die wet niet per se toejuich, maar het ook niet wil tegenhouden en ik vind die wet echt belachelijk. Ik denk dat je de spelers zelf de keuze moet geven of ze het echt willen ja of nee. Als ze niet willen, prima en als ze wel willen ook prima. Maar ik vind wel dat er op een andere manier duidelijk gemaakt moet worden dat je dit echt niet kunt doen. Hoewel bepaalde geloven ook anti-homo zijn en daar mogen wij dan weer niks tegen doen, want het is geloof.

Ik snap überhaupt al niet waarom ze ervoor hebben gekozen om de Spelen in Rusland te houden. Als ik zou kunnen deelnemen (ahum, ik ben niet bepaald sportief maar stel dat) zou ik het waarschijnlijk wel boycotten. Ik ben het er niet echt mee eens met hoe ze in Rusland omgaan (of eigenlijk niet omgaan) met vrijheid.

Ik zou daar niet heen willen als ik topsporter was.

Nouja modern is het niet.

ik vind rusland eng

VS is ook een van de eerste om over Rusland te roepen dat dit allemaal echt totaal niet kan. Terwijl er in de VS grote delen zijn waar precies hetzelfde en misschien nog wel erger gebeurt.

Poetin word vaak omschreven als een dictator, treed heel hard op tegen mensen die tegen hem zijn (zoals pussy riot), geen persvrijheid etc.
En ohja er loopt niet voor niets een campagne van amnesty tegen de vrijheid in rusland.

Dus jij vind het normaal dat je als je je mening uit over Poetin, en die mening is negatief, dat je dan een enorm hoge boete krijgt of een celstraf?

Ben jij toevallig zelf Russisch? Je doet ontzettend kortzichtig over wat er allemaal gebeurt daar. Wil je nou echt beweren dat de anti-homowet een goede wet is? Het is niet slleen ontzettend discriminerend, maar ook nog eens vernederend. De mensen die homo’s in elkaar slaan et cetera worden ool niet vervolgd enzo.

Ot:
Ik weet niet of boycotten de juiste oplossing is. Zelf was ik niet gegaan als ik topsporter was geweest, maar om nou àllemaal niet te gaan vind ik ook geen goed idee. Ik had het er laatst nog met familie over en die zeidendat je beter in het land zelf kunt gaan protesteren, maar of dat een goed plan is weet ik ook zo net nog nief, na de documentaire van Pussy Riot te hebben gezien.

Ik heb het voornamelijk over Russische bloggers, journalisten, artiesten etc.

Dit heb ik even van de amnesty site afgehaald:

• Critici hangen boetes van meer dan 100.000 euro boven het hoofd voor ‘laster’ en ‘smaad’. Daarmee worden journalisten, activisten, bloggers en anderen afgeschrikt hun mening te uiten.

Sommige mensen praten echt bullshit over rusland durf te wedden dat 90% van die azijnpissers er zelf nooit zijn geweest. Anti homo wet is kut maar betekent niet dat 100% van de Russische bevolking homo’s haat. en ik ben russisch en kom er vaak dus zeg niet dat ik er geen verstand van heb. er zijn ook goede dingen van rusland mja daar praten ze niet over die azijnpissers

Maar nu even over dat boycotten, dat vind ik niet nodig. Waarom? Anders hadden ze de Olympische Spelen in China van 2008 ook wel kunnen boycotten omdat China veel regels (vooral van het milieu) aan zijn laars lapt, de Olympische Spelen van London om het gevaar van terroristische aanslagen, en de spelen en het WK voetbal wat nog gaat komen in Brazilië omdat veel mensen daar in armoede leven en de regering geld uitgeeft aan deze dure evenementen in plaats van het verbeteren van de leefomstandigheden die de mensen daar hebben.

\

Nee maar echt. Je vindt het goed dat het daar verboden is om over homoseksualiteit te praten? Wat ben jij een walgelijk mens.