Moet per se mee op vakantie.

Hey allemaal,

Ik zit met een probleem en ik kom er zelf echt niet meer uit. Afgelopen zomer hebben mijn ouders beloofd dat het de laatste keer zou zijn dat ik per se met hen mee op vakantie moest. Ik wilde toen al niet meer mee maar aangezien het de laatste keer zou zijn heb ik me er maar bij neergelegd. Een paar weken terug kwamen ze opeens met de mededeling dat we in de kerstvakantie naar Frankrijk gaan. En ik moet mee! Ik wil dus echt niet mee want in die vakantie worden 2 van mijn beste vriendinnen 18 en dat feest wil ik natuurlijk niet missen! Ik ben echt boos dat ik nu gedwongen word om mee te gaan op vakantie. Het lijkt er echt sterk op dat ze het doen om mij te pesten want voor de gezelligheid hoeven ze het niet te doen! Ik ben er echt al zo vaak over begonnen maar ze negeren het steeds dus praten werkt echt niet. De enige optie die ik nu nog kan bedenken is om op de dag dat we op vakantie gaan weg te lopen, in de hoop dat ze vertrekken zonder mij…

Ik hoop dat er hier iemand is die in zo’n zelfde situatie heeft gezeten (of zit) en die hier een goede oplossing voor heeft kunnen bedenken! Sowieso bedankt voor het lezen van mijn verhaal.

Wees blij dat jullie op vakantie kunnen gaan.

Ging ik mar op vakantie. Wij gingen nooit.

Dat begrijp ik ook wel, ik zou ook heel graag iemand anders in mijn plek laten gaan! Maar daar gaat het nu even niet om…

Jeetje, inderdaad wees blij dat je op vakantie kunt gaan, er zijn genoeg mensen die dolgraag op vakantie zouden willen gaan maar dit niet kunnen. Bijvoorbeeld door armoede, ziekte, overleden ouders, handicap.
Ik snap op zich wel dat je het vervelend vind, maar als dit het ergste moment uit je leven is ben je een zeer gelukkig mens.

Ik zeg toch niet dat het het ergste moment is uit mijn leven? Ik vraag hier serieus om raad. Ik had met mijn ouders een afspraak dat ik niet meer mee hoefde en nu moet ik opeens mee!

Ik snap je, en ik snap ook de mensen die zeggen dat je blij moet zijn dat je überhaupt op vakantie kan.
Als je echt persé mee moet, en er geen mogelijkheid bestaat dat je thuis mag blijven kan je misschien vragen of er een vriendin mee mag op vakantie?

En als het zulke goede vriendinnen zijn kunnen jullie ook een andere keer gaan partyharden.

Weglopen lijkt me geen strak plan. Misschien moet je dan de komende 50 jaar nog mee

leg ze gewoon rustig uit dat je geen zin hebt en dat je in de zomer ook al mee bent geweest. zeg dat je die verjaardagen erg belangrijk vind en dat je nu volwassen bent (neem aan dat je ook 18 bent) en je zelf wel kunt beslissen of je op vakantie wilt of niet. en als jij in de zomer weg wilt dat je dat dan zelf regelt en betaald met vriendinnen ofzo.

mijn ouders vonden het prima toen ik zei dat ik niet mee wou naar duitsland op vakantie omdat ik dat niet leuk vond en ik liever wou werken en geld verdienen. dus ik ben inmiddels al 2 jaar niet meer met mijn ouders op vakantie geweest.

en dat mensen zeggen wees blij dat je op vakantie kunt snap ik maar ik snap ook dat je geen zin meer hebt, op een gegeven moment is dat gewoon klaar…

Je kunt ook moeilijk niet meegaan, je ouders hebben waarschijnlijk al geboekt en betaald. Je vriendinnen zijn ieder jaar jarig en dit is de laatste keer dat je mee moet op vakantie.

Dan ga in de zomervakantie lekker met je vriendinnen en heb dit even voor je ouders over. Wie weet ontmoet je daar ook gezellige andere mensen ?

Ja, als we zo gaan beginnen. Ik zeg toch ook niet dat jij zegt dat dit het ergste moment uit je leven is. Je kan inderdaad vragen of er een vriendin mee mag?

Wat zijn dat nou weer voor rotreacties… zij heeft een probleem en ze vraagt om raad. Ze vraagt niet of een stelletje wijsneuzen haar even een lesje bij willen brengen.

OT: Kun je niet vragen of je een een paar dagen mee kunt en daarna met de trein (op eigen kosten, eventueel) naar huis kan gaan om het feest niet te missen?

wat je ook kunt doen is een brief schrijven waarin je alles uitlegt, die lezen ze en dan pas zullen ze je roepen. en schrijf daar dan ook in waarom het op die manier gaat en niet face to face en alles lekker uitgebreid.

Weglopen is niet verstandig, dat is niet erg verantwoordelijk en dan mag je nooit alleen thuisblijven

Wauw echt bedankt hé! Ik kan het verhaal ook verduidelijken. We gaan niet echt ergens op vakantie. We gaan naar Frankrijk, naar m’n oom en tante. Die tante loopt de hele dag rot opmerkingen te maken. En m’n neefje en nichtje maken de hele dag ruzie met elkaar. Maar ik geloof niet echt dat jullie de situatie begrijpen.

Duidelijk een luxe probleem haha, nee maar ik heb geen goeie raad voor jou. Ik ken jou ouders natuurlijk niet als ze heel vastberaden zijn heeft het geen zin om je te verzetten. Ik zou gewoon echt met ze gaan praten en zeggen dat je die feesten echt niet wilt missen omdat het heel belangrijk voor je is…

^Als je dat nou meteen in je beginpost zou zetten, zou ik waarschijnlijk niet zo gereageerd hebben. :slightly_smiling_face:

Iederen kan wel zeggen ‘wees blij dat je op vakantie kan’, maar ik snap ook wel dat ze graag bij het feest van haar vriendinnen wil zijn. Ik vind niet dat je ouders, nadat ze gezegd hebben dat je niet meer mee hoeft, zomaar een vakantie kunnen boeken zonder dat met jou te overleggen. Zeg dat ook tegen ze, vraag er desnoods iemand anders bij die er een beetje voor kan zorgen dat het gesprek goed loopt en dat ze luisteren, en leg dan uit dat jullie hadden afgesproken dat je niet meer mee hoeft en dat je het lullig vind dat ze nu toch weer voor jou geboekt hebben. Misschien kan er iemand anders voor jou in de plaats mee, een vriend van je ouders? Anders is het ook wel zonde van het geld.

Dankje voor je (in ieder geval aardige) reactie. Ik zat inderdaad ook te denken aan een brief. Ben alleen bang dat ze daar ook niks mee doen. Als zij eenmaal iets in hun hoofd hebben valt dat ook niet meer te veranderen, wat ik ook zeg…