Móet je als jongere een sociaal leven hebben?

Naar aanleiding van een gesprek dat ik met mijn nicht had, wilde ik een topic openen met als onderwerp: moet je als jongere een (druk) sociaal leven hebben?

Als je kijkt naar tv programma’s en artikelen leest op internet, lijkt het alsof mensen verwachten dat je als ‘jong’ persoon/adolescent een druk sociaal leven moet hebben. Je moet veel vriendinnen hebben, er wordt verwacht dat je vaak afspreekt en feestjes afstruint. Als je zegt dat je niet echt vriendinnen hebt en je de vrijdagavonden liever thuis spendeert met een serie of goed boek, word je vaak raar aangekeken. Alsof je al die dingen móet doen, omdat dat nu eenmaal ‘bij je leeftijd hoort’.

Ik ben heel benieuwd hoe jullie hierover denken. Ik denk namelijk niet dat het verkeerd is om geen sociaal leven te hebben. Ik studeer, maar heb buiten mijn studie om nauwelijks vrienden en ik heb hier geen behoefte aan. Ik houd sowieso niet echt van mensen, maar is dat zo nu erg? Maakt dat mij dan echt zo’n raar mens? Wat vinden jullie?

Iedereen is anders en heeft andere behoeftes. Dus nee, je bent niet raar.

Ik vind dat iedereen zijn vrije tijd moet indelen zoals hij/zij zelf wilt. Als jij de hele tijd uit wilt gaan prima. Maar leg anderen dit niet op. Als jij de hele tijd wilt slapen prima. Maar leg anderen dit niet op. Als jij wilt lezen prima. Maar leg anderen dit niet op etc.
Waarom zou je geforceerd uit gaan terwijl het je eigenlijk diep ongelukkig maakt?

Zolang je jezelf maar niet in een duistere kamer opsluit en geen stap buiten de deur zet, zie ik niet in wat er erg aan zou zijn! Als jij er gelukkig mee bent, dan is het toch goed?

Als iemand daar gelukkig van word dan moet diegene dat ook vooral doen.

Dus nee, je bent niet raar. Iedereen moet doen waar die zich goed bij voelt. Ik heb ook totaal geen behoefte aan elk weekend in de kroeg hangen omdat mijn vrienden dat ook zouden doen.