moet ik het uitmaken?

Hallo allemaal,
Ik heb nu al 3 jaar een relatie met een hele lieve jongen. Ik hou nog steeds heel veel van hem. Toch zit er me iets dwars. Ik studeer en ga veel uit. Ik hou ervan op nieuwe mensen te leren kennen en veel te ondernemen. Mijn vriend gaat echter nauwelijks uit en heeft ook geen behoefte nieuwe mensen te leren kennen. Ik wil binnenkort graag op kamers. Ook wil ik bij een studentenvereniging gaan. Ik wil gewoon beginnen met een nieuw deel van mijn leven. Lekker vrij leven en doen wat ik zelf wil.
Nu is mijn vriend heel serieus bezig met onze relatie, al vanaf het begin. Dit is iets wat ik op dit moment eigenlijk niet wil, aangezien ik nu 19 ben en daar nog niet echt aan toe ben. Toch zie ik echt een toekomst met hem en kan het me niet voorstellen om met een andere jongen later te trouwen dan hem. Ik ben bang dat als ik de relatie beëindig, dat ik veel spijt krijg.
Wat zouden jullie in mijn situatie doen? Ik hoop dat jullie me een soort advies kunnen geven.
Alvast heel erg bedankt xxxx

Vaak waarderen mensen pas iets als ze het niet meer hebben. Ik denk dat als jij een punt achter de relatie zet, hij er ook wel klaar mee is en niet zo snel meer terug bij je wil komen. En als je dan die feestperiode hebt gehad, ga je spijt krijgen omdat het misschien wel ‘de ware’ was. Kan je hem niet vragen of hij gezellig met je meegaat als je uitgaat? Misschien komt hij dan ook wel wat losser en vindt hij het ook leuker om nieuwe mensen te leren kennen. Vindt hij het oké als jij uitgaat met vriendinnen of houdt hij je daarin tegen?