Moet het even kwijt

Heejj iedereen,

Ik ben vandaag terug gekomen uit Engeland (ik was daar 2 maanden au pair). Een van de redenen is dat mijn zusje nogal veel problemen heeft en uit huis werd geplaatst. Ze is een week in een opvanghuis geweest, maar nu is ze weer thuis. Ik denk dat dat niet echt een heel goed idee was. Ze heeft namelijk nogal ‘foute’ vrienden ze roken, drinken zich helemaal lam, blowen en weet ik het wwat nog meer. Mijn zusje is 16 dus dat roken en drinken valt niet zoveel aan te doen, dat snap ik ook wel. Ze komt vaak nachten niet thuis en komt en gaat wanneer ze er zin in heeft.

Mijn ouders wisten niet meer wat ze moesten doen en hebben dus jeugdzorg gebeld. Toen werd ze dus uit huis geplaatst, maar na een week was ze alweer thuis. Ze gaat nu meedoen aan het Pel-project, dat houdt ongeveer in dat ze voor een half jaar naar Frankrijk moet om daar in een gastgezin te gaan wonen. Ze moet dan in de horeca of op het land werken en heeft bijna geen vrije tijd.Ze mag een keer in de week bellen en verder alleen schrijven. Dat vind ik best wel erg, want ik ben van plan om in Australie te gaan studeren en zou dan in februari vertrekken. Dus als zei naar Frankrijk gaat zie ik haar waarschijnlijk niet meer voor ik wegga en het duurt minstens een jaar voor ik weer terugkom.

Zoals ik al zei ben ik vandaag teruggekomen uit Engeland en ik wist natuurlijk wel een beetje waar ze mee bezig is. Maar toen vertelde mijn moeder dat ze vorige week in elkaar is geslagen door de vriendin van mijn zusje. Daar schrok ik natuurlijk nogal van. Blijkbaar had mijn zusje B gevraagd of het goed was als ze ging blowen bij haar vriendin M. Mijn moeder had dus duidelijk NEE gezegd en ging verhaal halen bij de moeder van M. Ze zaten daar binnen dus met een man of zes te blowen en mijn moeder zegt tegen de moeder van M dat ze niet wil dat B blowt. Toen werden ze dus een beetje agressief en zei mijn moeder dat ze wel weg zou gaan. Toen werd ze dus letterlijk door M het huis uitgetrapt. M stond vlak achter haar en trapte zeg maar tegen mijn moeders stuitje aan terwijl ze riep: 'Mijn huis uit! MIjn huis uit!. Toen sloeg ze mijn moeder een paar keer met de vuist in haar gezicht en viel mijn moeder op de grond. Toen heeft ze haar nog een paar keer tegen haar ribben en haar rug aangetrapt en is mijn moeder uiteindelijk weggekomen. Mijn moeder heeft natuurlijk meteen aangifte gedaan. Maar ik vond het nogal heftig.

De moeder van M is ook niet helemaal normaal, ze vind het gewoon goed dat haar kinderen blowen en haar tienjarige zoon mag ook al drinken en blowen en weet ik wat allemaal. Ook heeft die moeder geen vrienden en ziet de vrienden van M ook als haar vrieden. Zo dus ook mijn zusje B.

Ik vind het wel hard om te zeggen maar eigenlijk hoop ik dat mijn zusje zo snel mogelijk naar Frankrijk gaat en zich zo ‘los kan maken’ van haar vrienden. Ik kan nu ook echt niet meer aardig doen tegen M. Ik vond haar eerst wel aardig, maar nu is ze toch echt te ver gegaan. Je slaat toch niet zomaar iemand in elkaar!!!

Wat vinden jullie hier nou van en hebben jullie misschien nog tips voor dingen die ik kan doen? Of misschien mensen met een soortgelijke ervaring?

Sorry voor het lange bericht, maar moest het even kwijt
Xx

Wat wil je horen? Ik hoop dat je zusje en die rare vrienden van haar lekker naar frankrijk oprotten (met alle respect) om daar hard te werken.

Jij mag dan naar Australië gaan, en je ziet je zusje dan niet, maar dat is háár schuld, niet de jouwe. Bovendien, volgens mij is ze op dit moment uberhaupt niet echt een zusje. Meer iemand die zich misdraagt en toevallig uit dezelfde moeder komt, en in hetzelfde huis slaapt.

Ik denk dat frankrijk goed voor haar is. Al stem ik voor Mongolië.

Wow, heftig, ik zou vooral je moeder steunen en verder weet ik het ook niet.

Ik vind het echt heel vervelend voor je. Helaas zelf geen ervaring.

Up.

Aangifte doen tegen die moeder, als dat kan tenminste. En met je zusje zou ik het neit weten.

Succes!

Ik vind dit écht te ver gaan. Kwam je zusje niet eens voor je moeder op? Dat is toch wel heel erg. Ik hoop dat je zusje zo snel mogelijk naar frankrijk gaat en dat het dan goedkomt met haar, ook als je haar dan heel lang niet ziet is dit denk ik toch wel het beste voor haar. Verder weet ik niet echt wat je zou kunnen doen, zorgen dat ze naar frankrijk gaat? Maar ik weet niet of jij daar iets over te zeggen hebt. Heel veel sterkte! xx

Trouwens heeft de politie nog iets gedaan met die aangifte?

Wow, ga naar de politie joh! Die moeten die mensen maar eens even aanpakken. Dan zou ik inderdaad @livelifeinlove’s advies geven.

Ik hoop dus eigenlijk ook dat ze zo snel mogelijk naar frankrijk gaat en dat die vrienden van haar ons in ieder geval met rust laten. Dat zal ook het beste voor haar zijn, ik vraag me alleen af og het heel veel helpt, want als ze terugkomt gaat ze waarschijnlijk toch weer terug naar die vrienden. Mijn moeder heeft al aangifte gedaan, maar volgens mij doet de politie niet zoveel. En die moeder van M is ook niet helemaal lekker gaat ze naar mijn zusje lopen krabbelen dat het allemaal mijn moeders eigen schuld was. Dit was de krabbel:

Wat er ook gebeurt is met je moeder wat overings haar schuld is verandert er niks aan mijn vriendschap na jou toe, k zal altijd voor je klaarstaan mijn deur zal voor jou altijd open blijven staan want jij hebt een speciaal plaatsje in me hart gekregen en gaat er nooit uit, je bent altijd welkom en ik bepaal zelf wel wie er bij mijn binnekomt of wie ik buiten hou.
Meis, waar je ook bent ,vergeet nooit dat er hier wel mensen zijn die van jou houden en je nooit zullen behandelen als piet mongool zoals sommige wel doen.
Doe goed je best overal waar je ook mag zijn, en weet er komt eens een tijd dat je zelf bepaalt wat je met je leven doet en wij steunen je altijd ,behalve als het nie goed is dan hea.
Liefs van SuuS _
Het gaat je goed meis,hou je taai!!!

Ik bedoel, ze is de moeder van die vriendin en volgens mij denkt ze dat ze zelf nog 16 is. Zoals je kan lezen ziet ze de vrienden van haar dochter M als haar eigen vrienden. Ze werkt niet, leeft van een uitkering en als ze geld tekort heeft jat ze haar boodschappen gewoon bij de AH. Daardoor kent ze dus verder niemand van haar eigen leeftijd. Mijn moeder heeft nota bene geprobeerd haar te helpen en dan krijgt ze dit als dank. Echt ASO!

Laat die mensen, ze zijn triest. Ik dnek dat je zusje vanzelf inziet dat wat ze doet fout is, en tot die tijd zou ik als ik jou was, je niet met die mensen bemoeien, en je moeder ook niet.

Kun je niet jeugdzorg over die andere familie bellen?

Ow ja, het nadeel van dat project in frankrijk is dat mijn zusje zelf een brief moet schrijven dat ze daar heen wil, en wat ze wil verbeteren. Maar ze heeft gezegd dat ze dat wel doet, anders moet ze namelijk naar een internaat ofzo omdat ze echt niet thuis kan blijven op deze manier.

Jeetje… pff als dat mijn zusje zou zijn en een vriendin van haar zou aan mijn moeder komen zou ik haar zelf in elkaar geslagen hebben, zodra ik het zou weten. (Ik ben geen agressief type ofzo hoor haha maar wie aan familie komt komt ook aan mij)
Steun je moeder, dat is belangrijk omdat je moeder natuurlijk ook heel veel dwars zit.
En heb je al eens geprobeerd een beetje te praten met je zusje?

Ja, dat was dus ook het eerste wat bij mij opkwam, even een bezoekje aan die vriendin brengen, maar dat zou het alleen erger maken dus dat doen we maar niet :stuck_out_tongue:. Ik heb wel geprobeerd met mijn zusje te praten, maar ik ben dus vandaag terug gekomen en ze ligt nog steeds in bed. Ik heb haar dus nog niet gezien sinds ik ben vertrokken. Maar via msn enzo liet ze ook niet zoveel los. Ook is ze de meeste tijd niet eens thuis, dus een fatsoenlijk gesprek met haar voeren gaat ook niet echt.

Als ik jou was zou ik gewoon als ze wakker is gelijk vragen van “Hey B, zou ik misschien met je kunnen praten?”, misschien dat ze dat wel doet dan?

Ja ik zal het proberen, hopelijk gaat ze er niet meteen vandoor, ik ga nu namelijk ff boodschappen doen met mijn moeder

Xx

Helaas?? :stuck_out_tongue:

Die moeder ‘manipuleerd’ jou zusje zo met een krabbel
Dan denkt ze: die vrienden geven meer om mij dan mijn eigen ouders.
Ze MOET het contact verbreken.
Gelukkig gaat ze er even tussen uit :wink:

xx

Wow, heftig. Je MOET aangifte doen tegen die moeder! Dat mens is gewoon niet in staat om kinderen op te voeden. Als de politie niets doet, ga dan naar andere instanties (ik ben Belg, dus ik weet niet goed wat die instanties in Nederland zijn, maar die moeten toch bestaan??). Er moet zoiezo ingegrepen worden in dat gezin.

Verder, van je zusje: Frankrijk is een goed idee voor haar, denk ik. Ze maakt een moeilijke periode door, en ook al ga je totaal niet akkoord met haar gedrag, probeer haar toch te steunen! Als ze je vertrouwt, is dat al een stap in de goeie richting. Zo kan jij een positieve invloed op haar hebben…

Echt heel heftig, heeeeel erg veel succes!
ik hoop dat de politie wat met de aangifte heeft gedaan, maar het belangrijkste op dit moment is dat je zusje weggaat van die mensen die zich ‘vrienden’ noemen.
een internaat of frankrijk, het maakt niet uit. voor hetzelfde geld stuur je haar naar timboektoe, ze MOET daar echt weg. anders zijn de gevolgen niet te overzien.
ik spreek niet uit ervaring, maar dit is het beste denk ik zo. HEEL erg veel sterkte!
x

Kan je niet een dagje gaan shoppen met je zusje? Gewoon iets leuks doen? Haar laten zien hoe gezellig het is met jou? Ga ook tussendoor op een terrasje zitten, of iets eten (hoeft niet heel duur te zijn)…

Tegen d’r praten van ‘je bent verkeerd bezig, die mensen zijn verkeerd’ werkt niet want in dat puberhoofd (haha) van d’r ziet ze ze helemaal niet zo. Dan denkt ze alleen maar dat je haar geen plezier gunt en keert ze zich ook tegen jou.

Wat Frankrijk/Australië betreft… het is voor haar de bedoeling dat ze even helemaal los komt van haar normale dagelijks leven. Vandaar ook de belbeperkingen en het schrijven. Jij moet je niet tegen laten houden hoor, en gewoon naar Australië gaan. Kun je anders niet voor een half jaar, met de optie voor een jaar? Als Frankrijk goed is gegaan kun je blijven, zo niet kun je naar huis.

En, als het kan, ga ook iets leuks met je mams doen :slightly_smiling_face: even afleiding
X