Moet een jongen betalen? Wat vinden jullie?

Enige tijd geleden ben ik op een ‘date’ geweest met een jongen die ik al best lang ken, maar al een tijdje niet had gezien. Hij benaderde me via facebook, en vroeg of we samen eens wat konden eten. Vond ik goed, volgende dag gingen we naar de KFC. Stonden we in de rij, en toen we aan de beurt waren noemde meneer op wat hij wilde (en vroeg mij ook wat ik wilde)… en toen het op betalen aankwam stapte hij opeens opzij… zodat de pinautomaat zichbaar was voor mij. Ik wist eerst niet wat hij bedoelde, daarna dacht ik neeee dit meen je niet, moet IK nou betalen!? Gelukkig had ik voor de zekerheid mijn pinpas meegenomen… ik dacht toch echt 100% dat hij zou betalen omdat hij degene was die voorstelde om te gaan eten. Ik vond het echt een kut actie van hem. Die 20 euro die ik heb betaald boeit me niet veel, wat ik meer schandalig vind is dat meneer mij gewoon laat betalen. Ik heb de hele avond niks meer tegen hem gezegd en toen hij me naar huis bracht met de auto was ik blij dat eindelijk van hem af was. Een paar maanden later kwam hij weer opduiken, vragen of we misschien voor een paar dagen een kamertje konden boeken samen. Daarbij zei hij ook nog betaal jij alles of zullen we het splitten? (het gaat hier om zeker 250/300 euro)… ik heb netjes gezegd nee bedankt en hem daarna geblokkeert.

Ik ben best ouderwets en vind dat een jongen voor een meisje moet betalen, vooral als hij degene is die voorstelt om wat te gaan doen. Begrijp me niet verkeerd, ik ben geen golddigger of iets (of fooddigger, dat is hoe het precies heet)… ik vind het gewoon respectloos. Ik heb hiervoor meerdere dates gehad met jongens, uit eten, bioscoop etc. en zij betaalden het gewoon netjes. Soms als ik meerdere keren met dezelfde jongen ging, had ik wel eens medelijden en de volgende dag stortte ik het bedrag dat hij voor mij betaald had terug. Ik vind namelijk dat als je respect voor mij hebt, ik best wat voor je terug kan doen. Maar recht in mijn gezicht zeggen of ik kan betalen? Nee sorry… grootste afknapper ooit.

Wat vinden jullie hier van? Moet een jongen (altijd) betalen bij een date?
Ben benieuwd naar de reacties

Ik vind dat een jongen niet altijd moet betalen op een date. Op een date kunnen jullie ook gewoon jullie eigen eten betalen. “Date” is voor jullie beide niet voor 1 persoon.

Wat ik wel heel apart vind is dat hij ging bestellen en daarna opzij ging om jou alles te laten betalen. Dan denk ik zo van dude… Betaal dan net zo goed je eigen eten.

Maar het is wel netjes als 1 iemand om iets vraagt om ergens naar toe te gaan dat diegene ook duidelijk is dat hij/zij betaalt & niet diegene alles laat betalen terwijl diegene er geeneens om gevraagd heeft :slightly_smiling_face:

Ik ben het zeker met je eens dat hij erg onbeschoft is.
Ik vind niet dat een jongen altijd hoeft te betalen. Ik split het altijd netjes, of hou het een beetje bij wanneer het weer mijn beurt is om te betalen.

Hij heeft wel lef :cold_sweat:
Ik vind het wel zo netjes om op een date alles te delen, tenzij de jongeman erop staat alles zelf te betalen. Maar om jou uit te nodigen en er vervolgens gewoon vanuit te gaan dat jij alles betaalt is wel heel brutaal.

Ik vind het werkelijk waar de grootste onzin dat een man zou moeten betalen.
We leven niet meer in 1700 voor Christus he.
We willen toch gelijke rechten? We willen net zoveel betaald krijgen voor hetzelfde werk. We willen zelfstandig zijn en eigen keuzes maken. Dan moeten we niet gaan verwachten dat mannen dan ook nog eens ouderwets gentleman achtig voor ons de rekening gaan betalen.
Ik vind dat je het gewoon 50/50 moet doen of anders “iedere zijn deel” mocht de ene voor 50,- eten en de ander voor 25,-
Hij is wel echt aan het profiteren maar ik vind het ook niet kunnen dat we de mannen altijd maar opzadelen met kosten. Ik vind het bovendien een beetje alsof hij jou moet betalen voor je aanwezigheid :’)

Ik vind niet dat een jongen moet betalen bij de eerste date (of bij dates die daarop volgen). Wel vind ik het raar dat hij ervan uit gaat dat jij betaald. Andersom vind ik het trouwens ook raar als een meisje ervan uit gaat dat de man betaald. Ik vind dat inderdaad nogal een ouderwets uitgangspunt, maakt niet uit wie voorstelde om iets te gaan doen. Als je als vrouw zijnde gelijke rechten wil, moet je ook de nadelen daarvan accepteren.

Over het algemeen ga ik ervan uit dat iedereen voor zichzelf betaald, tenzij iemand voorstelt alles te betalen.

Helemaal mee eens.

Ik vind het idd ook niet kunnen dat een jongen ‘altijd’ moet betalen, maar als hij wilt dat jij betaalt is het wel zo netjes om dat van tevoren te zeggen. Of dat je met mekaar afspreekt wie nu betaalt en wie de volgende keer betaalt. Helaas zijn er dus ook mensen die jou laten betalen en vervolgens compleet verdwijnen (mijn geval dus) :dry:

Okee wauw wat een onbeschofte hork. Ik ben zeker niet van mening dat het vanzelfsprekend is dat een man betaald, maar hij ging er gewoon van uit dat jij betaalde. Hij zette je gewoon voor het blok.

Op onze eerste dates heeft mijn vriend wel het meeste of misschien wel alles betaald. Hij heeft mij mee uitgevraagd, dat was zijn mening. Ik ben misschien wel een beetje ouderwets als ik het galant vind dat de man betaald, maar dat is mijn mening. Nu delen mijn vriend en ik alles. De ene avond betaal ik, de andere avond betaalt hij. Of hij doet bijv. de kaartjes voor de bios en ik doe het eten en drinken.

Je zegt dat je de hele avond niets meer hebt gezegd en dat je blij dat je van hem af was. Ik vind het niet netjes hoe hij gehandeld heeft tijdens die deed, maar dat hij compleet verdwijnt zou toch ook kunnen komen doordat hij doorhad dat de date niet bepaald lekker ging?

Dat kan, maar zoals je kunt lezen kwam hij na 3 maanden weer opduiken alsof er niets was gebeurd en vroeg hij of we samen een hotelletje kunnen nemen. Waarschijnlijk om gewoon een paar dagen (gratis) lol te hebben met mij om vervolgens weer te verdwijnen :’)

Het zou mij hier niet eens gaan om het punt of de man altijd moet betalen of niet, maar als jij iemand uitnodigt, betaal je gewoon. Ongeacht geslacht. Punt.

Dan kun je als date zijnde altijd nog zeggen dat jij alle kosten op je neemt, of dat je de helft wel wil betalen, of jouw deel of wat dan ook. Of die persoon had van tevoren aan moeten geven wat krap bij kas te zitten, maar het wel heel leuk te vinden om wat samen te gaan doen. Dan had je zelf nog kunnen beslissen of jullie ergens wat gaan eten (en dat jij dan (gedeeltelijk) betaalt) of gewoon een gratis wandelingetje in het bos maakt. Heel onfatsoenlijke kerel zeg.

Ik ga ervan uit dat ik betaal als ik iemand naar iets mee vraag. Willen ze splitten? Prima, graag zelfs, maar dat is niet iets waar je van tevoren maar van uit mag gaan.

Dit, behalve als je echt wordt uitgenodigd. Als wij bijvoorbeeld iemand uitnodigen om mee uit eten te gaan dan betalen we bijvoorbeeld. Maar als je dingen gewoon samen gaat doen en samen afspreekt ookal stelt de ander het voor dan split ik altijd. Als de ander voor mij heeft betaald vraaf ik diegene altijd erna of ik mijn deel terug moet betalen.
Wel is het zo dat ik en mijn vriend zoveel doen dat het te veel moeite is om steeds alles te splitten dus momenteel is het zo dat we omstebeurt betalen. De ene keer betaal ik, de andere keer hij.

Hij heeft jou uitgenodigd, dan lijkt het mij logisch dat hij betaald. In het algemeen vind ik splitten goed, behalve als hij het als ‘‘cadeau’’ geeft. Dan betaald hij, bijvoorbeeld op Valentijnsdag had ik een cadeau voor hem gehaald en wij gingen uit eten op zijn kosten omdat hij simpelweg heel slecht is in cadeaus geven. :’)
Maar als we gaan lunchen of iets splitten we het altijd. Ik heb bijvoorbeeld altijd contant geld, en hij niet en dan spreken we af dat ik de lunch betaal en als ik een leuk shirt ofzo van die prijs zie dat hij dat betaald. Zulke dingen.

Ik vind niet dat een jongen moet betalen. Als ik iets ga doen met een jongen, dan trek ik bij het afrekenen ook gewoon zelf mijn portemonnee. En als hij dan zegt dat hij erop staat dat hij betaalt, dan is dat prima en hartstikke lief. Maar ik ga er nooit van uit dat hij alles betaalt.

de topicstitel en je openingspost zijn twee compleet losse onderwerpen.

Als reactie op de titel: Ik houd er niet van als iemand anders voor mij betaalt, of het nou een jongen of een meisje is. Dan voel ik mij een profiteur, ik split dus liever. Maar als iemand je uitnodigd voor iets dan moet die persoon niet verwachten dat jij alles betaalt.

Nu op je post: wtf. Volgens mij zat ie krap of iets en had zin in KFC maar kon het niet zelf betalen ofzo. In die situatie had hij wel moeten betalen of moeten voorstellen om te splitten. Niet stil opzij gaan om jou het te laten betalen.

Als ik iemand meevraag om iets te gaan doen of te gaan eten, splitsen we meestal 9vd10 keer met is het wel eens: och, zal ik wel alles betalen.

Maar Denken dat de andere automatisch zal betalen, da’s fout.
Hoe hij erna deed dacht ik ook al van omg :’) nee, da’s niet de juiste manier…

Kom op, da’s net hetzelfde alsof ik 3 mensen meevraag om naar een restaurant te gaan, bestel alles voor hun en erna maar de rekening naar hun toe schuiven.
hoe Respectloos kan je zijn :’)

Nou ten eerste zou ik het al echt niet waarderen als een jongen mij als ‘date’ mee zou nemen naar de KFC. Dat hij vervolgens besteld en dan opzij stapt zodat jij moet betalen vind ik helemaal belachelijk. En dat hij vervolgens ook nog denkt dat jij wel even een hotelletje betaald zodat hij zijn zaad kwijt kan vind ik te gestoord voor woorden.

Verder vind ik het lief als een jongen eens voorstelt om te betalen, maar als een jongen dat elke keer wil doen voel ik mij daar echt niet goed bij. Liever ongeveer om de beurt. Ik sta toch zeker niet iedere zaterdag 6 uur 's ochtends op om dat geld op mij bankrekening te houden he.

ik vind dat je ook het geld kunt splitten als je bijvoorbeeld voor de 2e keer op date gaat maar de 1e keer vind ik dat de jongen moet betalen.