Moestuin/vensterbanktuin

Hoi!
Er zijn hier vast meer meiden die misschien al een moestuin/vensterbanktuin hebben of er 1 willen beginnen. Ik zou het namelijk enorm leuk vinden om een vensterbanktuintje te beginnen op mijn kamer. Zo lijkt mijn kamertje iets groener en kan ik ook mijn eigen groente verbouwen.

Zijn er mensen die tips hebben waar je het best mee kunt beginnen? En waar je de benodigde spullen kunt kopen? Ik heb namelijk geen idee of er verschil zit tussen zaadjes van de action oid en een echt tuincentrum…

Als er veel geïnteresseerden zijn wil ik wel een uitgebreide beginpost maken met alle verzamelde tips en tricks!

Bij de supermarkt starten ze nu een actie waarbij je 20 soorten moestuin groenten krijgt bij besteding van 5 euro. Ik weet niet of je de naam mag noemen maar het begin met een a en een h. Met ook informatie die je bij het plantje krijgt en je kunt ook gereedschap kopen. Het zijn trouwens hele kleine potjes die je krijgt.

Bedankt voor je reactie! Maar ik vraag me eigenlijk af hoe goed de kwaliteit van die zaadjes dan is als je het gratis krijgt… En ik heb hier geen AH in de buurt helaas…

Ik heb al jarenlang een moestuin en ik koop eigenlijk vrijwel nooit zaadjes, ik koop namelijk al van die net opgekweekte planten en dat werkt voor mij beter dan zaadjes.

^En die haal je dan gewoon bij een tuincentrum oid?

Juist!

Ik heb van die zaadjes gehaald bij de Action vorig jaar en heb ze nu maar geplant. De helft doet het (maar dat is niet verrassend), dus nu kijken hoe lang ik ze levend kan houden. Ik heb ze in kopjes in mijn vensterbank staan.

Wat leuk zeg, ik lees even mee. Wij hebben wel vorig jaar een tomatenplant gehad, wel op het balkon overigens. Daar kwamen toch best wel veel vruchten vanaf!

Zou best zelf kruiden willen kweken, bijvoorbeeld bieslook ofzo maar daar heb ik nog nooit echt succes mee gehad. Weleens een plantje gehad waarvan we de sprieten hadden afgeknipt en dan dat ‘restant’ in de vensterbank gezet maar dat was niet echt een succes haha.

Ik had daar heel veel moeite mee, ook omdat ze langzaam groeien en vaak erg slap zijn…

Wat een leuk topic, ga ik in de gaten houden!
Wij hebben vaak kruidenplantjes en ook een keer tomaten en minikomkommers gehad, maar die gingen bijna meteen dood :flushed:

Ik zie in de winkel vaak kruidenplantjes staan, maar neem ze nooit mee omdat ik echt niet weet wat ik daarmee moet doen. Ben niet zo culinair aangelegd en vind het daarom zonde om ze te kopen.

Hebben jullie misschien foto’s van jullie moestuin/vensterbanktuin? Ik ben benieuwd!

Ik heb eigenlijk nooit kruidenplantjes gekweekt, maar mijn buurjongen wel. Volgens mij had hij die gekocht bij een tuincentrum…
Er valt nu niets te zien aangezien ik de dode planten weggeschoffeld heb :wink:

Je kunt ze nu krijgen bij appie, haha.

Jaaa erg leuk!

Ik heb vorig jaar aardbeien zaadjes gekocht bij de Action, bleken wilde aardbeien te zijn, beetje jammer haha. Vind zulke dingen erg leuk!

Ik vind de actie van de appie zo tof! Mijn moeder gaat er morgen heen dus dan kijken welke zaadjes ze meebrengt haha. Ik ben nu bieslook en basilicum aan het kweken in de vensterbank van de keuken. Ik had de zaadjes+potjes gewonnen bij dobbelen met Sinterklaas :’) Ze groeien niet zo hard, waarschijnlijk omdat ze van de kruidvat komen hahaha

Ik had een keer met school een pompoenen stekje meegekregen, omdat we dat gedaan hadden met natuur… Die had ik gewoon in de aarde geplant achter ons huis, en binnen een maand was dat ding zo groot geworden… Hij had een oppervlakte van 4m2! En er zaten een stuk of 8 pompoenen aan… maarja, toen werd het winter, dus nu is die dood :frowning_face:

Ik ga zo even naar de Lidl, zag in de folder dat ze daar verschillende soorten zaadjes hadden!

http://www.moestuinforum.nl/imgupload/uploads/Schermafbeelding-2015-02-18-om-0946351424249323.48

Ik ben benieuwd wat er uiteindelijk allemaal uitkomt!

Mijn radijs van de appie is aan het groeien !! al 2 stengels met blaadjes hihi :upside_down_face:

Oh leuk zeg! ik lees ook even mee!

Ik heb nu een stuk of 7 van die actie van de AH. Ben erg benieuwd of ik ze levend kan houden, tot nu toe zijn al mijn pogingen tot plantjes laten groeien mislukt :grinning_face_with_smiling_eyes: