Moeite met vakkenpakket kiezen

Hoi allemaal,
Ik zit nu in de derde en ik moet dit jaar een vakkenpakket kiezen. Maar het probleem is dat ik niet zo goed weet welk pakket het beste bij mij past. Ik weet wel dat ik liever geen scheikunde en natuurkunde in mijn pakket wil hebben, want ik word daar altijd heel gestrest van en ik vind het niet leuk. Ik dacht eerst wel aan een NG-profiel, omdat ik wel goed in die vakken kan zijn als ik er mijn best voor doe en ik denk dat ik er later wel banen mee kan vinden die ik leuk vind. Maar ik heb echt een hekel aan de vakken in dat pakket.

Ik denk nu het meeste aan een EM-profiel, maar ik denk dan meteen aan alleen maar heel financiële en nogal saaie banen waarbij je alleen op kantoor zit. ik weet wel dat die verwachtingen waarschijnlijk niet kloppen, maar dat is nu nog mijn beeld bij dit profiel.
Ik ben trouwens ook niet zo goed in rekenen en ben niet geïnteresseerd in cijfers. Alleen de journalistiek of werken bij de politie spreekt me dan aan. De hotelschool lijkt me trouwens ook wel interessant, want het lijkt me bijvoorbeeld leuk om het mensen zo goed mogelijk naar hun zin te maken in een hotel.

En dan is het CM-profiel nog een andere optie. Ik ben goed in talen en ik vind het niet erg om ze te leren. Maar ik vind het ook niet héél interessant en ik wil ook niks met talen doen later. Op dit profiel kom ik echter wel altijd uit als ik een profielkeuze test doe. Maar van wat ik hoor, wordt dit profiel een beetje gezien als het makkelijkste profiel. Klopt dit volgens jullie? Zal ik er dan misschien moeilijker een baan mee krijgen? Als ik dit profiel zou kiezen, zou ik dat niet doen omdat het makkelijk is. Ik doe erg mijn best voor school en ik ben bereid er veel werk in te stoppen.

Het lijkt me trouwens ook interessant om met mensen te werken/ze te helpen met (psychische)problemen.

Sorry voor dit lange verhaal. Ik ben altijd een beetje langdradig, maar ik stel het heel erg op prijs als je dit hebt gelezen. Ik hoop dat jullie mij misschien advies of tips zouden kunnen geven want ik denk dat jullie ook veel meer ervaring hebben met het kiezen van een profiel/een baan.

Wat mijn ervaring is, is dat als je een profiel hebt gekozen en een vervolgopleiding bent begonnen, dat het niemand uitmaakt watvoor profiel je hebt gekozen.

Kijk naar de richting die je op wil, wil je iets economisch als baan? Dan kies je E&M.
Wil je iets technisch? Ga dan richting de N&G/N&T kant.
Maakt het voor je vervolgopleiding niks uit, waarom zou je het jezelf dan moeilijker maken dan nodig?

Ik weet niet of je havo of vwo doet, mijn idee bij vwo was altijd dat als je N&G/N&T met wiskunde B en economie had, dat je dan zo goed als elke opleiding kan doen. Bij havo is dit volgens mij ook zo.

Ik denk dat je ook heel erg moet kijken naar wat jij later wil studeren en waar jij later zou willen werken.
Wil je bijvoorbeeld als arts in een ziekenhuis gaan werken, dan is het N&G-profiel gewoon echt een must en zo heb je nog een aantal opleidingen en beroepen waarbij een bepaald profiel gewoon gewenst is.

Zelf heb ik toendertijd gekozen voor het E&M-profiel omdat ik ook niet goed ben in exacte vakken en ook wist dat ik zeker weten niet de gezondheidszorg in wilde. Uiteindelijk heb je dan nog een heel breed pakket om een vervolgopleiding in te zoeken. Als vervolg ben ik Fysiotherapie gaan doen, totaal geen financiële kantoorbaan dus! (Uiteindelijk heb ik nog een andere opleiding gedaan waarmee ik wel op kantoor werk, maar om aan te geven dat er meer mogelijkheden zijn geef ik ook even het Fysio-voorbeeld)

Wat ik zeg, probeer je een beetje te oriënteren op een aantal vervolgopleidingen die je interessant vindt en kijk welke profielen en vakken je daarvoor nodig hebt. Kies op basis daarvan het vakkenpakket wat het best daarbij past en natuurlijk met de vakken die jij dan leuk vind. Oh, en werkgevers kijken later echt niet welk pakket je hebt gekozen hoor. Die vinden je vervolgopleiding veel belangrijker. Dus vind jij C&M het beste passen bij jouw toekomstplannen, dan lekker daarvoor kiezen!

Als je vwo doet en je doet NG, dan heb je niks aan economie en moet je vooral natuurkunde kiezen. Dat heb je namelijk altijd nodig voor technische studies en ook bijvoorbeeld voor geneeskunde. Daarnaast konden wij geen wiskunde b bij NG kiezen, dus ik zou alleen NG doen als je natuurkunde + wiskunde b erbij kan kiezen, anders NT doen. Want zonder natuurkunde heb je geen drol aan bio en scheikunde uit mijn ervaringen.

Als je in een ziekenhuis wilt werken moet je wel bij NG natuurkunde hebben gekozen. Ik heb NG gedaan en kan nu geen geneeskunde studeren, omdat ik geen natuurkunde heb gehad.

Ik had het over een combiprofiel N&G/N&T met daarbij economie. Ik had namelijk de ruimte om in m’n pakket allebei te doen. Zo heb je de meest brede basis om alle vervolgopleidingen te doen nu.

Dankjewel voor jullie reacties! Ik denk dat ik hier wel wat aan heb.
Ik doe vwo trouwens, vergeten te vermelden.
Eerder toen ik voor NG wilde kiezen, dacht ik eigenlijk aan aardrijkskunde als keuzevak in plaats van natuurkunde. Maar dat blijkt dus niet zo handig. Fijn om te weten als ik nog ga twijfelen over NG.
Ik word er sowieso wel steeds zekerder van dat ik óf een EM-profiel kies of een CM-profiel.
En ik ga inderdaad maar wat meer kijken naar de opleidingen die mij leuk lijken! In ieder geval fijn dat werkgevers niet al te veel kijken naar je profiel op de middelbare school denk ik, omdat ik nu nog niet echt weet wat ik precies wil.

Oh haha deze fout heb ik al eerder gemaakt op girlscene dat ik dacht dat iemand NT of NG bedoelde, maar het een combi profiel was. Sorry haha, maar wij hadden dat niet dus vandaar.

Het is niet zo dat je met E&M niet de studies kan kiezen, die je met C&M wel kan. De studies waar jij het nu over hebt, zijn inderdaad mogelijk met allebei de maatschappij-profielen. Stel dat je nog interesse hebt in geneeskunde of een andere echt medische studie, dan moet je wel even beseffen dat je daar wel scheikunde, bio en natuurkunde voor nodig hebt en dat dat dus niet kan. Maar als jij niet geïnteresseerd bent in deze vakken, lijkt het me erg sterk dat jij hier iets mee wilt. Voor je keuze voor E&M of C&M zou ik vooral kijken naar wat jij leuk vindt. Ik denk dat je school wel een methode heeft met testjes om te kijken wat je interesseert en wat niet?

Als je tussen E&M en C&M moet kiezen, ga dan voor E&M; daar kun je veel meer mee en bij culturele opleidingen kun je vaak binnen komen ongeacht je profiel. Ik heb trouwens ook E&M gedaan en ik begin aankomend schooljaar aan m’n derde opleiding die allemaal geen donder te maken hadden met dat profiel. Dus het is niet zo dat je met de keuze voor een profiel meteen helemaal vast zit aan een toekomst daarin.

Je zegt dat je later geen taal wil studeren, maar talen komen zeker van pas en zijn soms zelfs vereiste bij studies voor de horeca/journalistiek.