Ik hoop niet dat dit een te lang verhaal wordt.
Oké. Ik ben vorig jaar begonnen met mijn studie en heb toen naast mijn studie bijna niets gedaan qua activiteiten. Het is mede daardoor best wel een kut jaar geweest. Onder andere vanwege mijn beperkte sociale vaardigheden (om het maar even zo te noemen) heb ik niet echt vrienden gemaakt, waardoor ik me soms echt heel eenzaam voelde. De vriendinnen die ik nog had van de middelbare school zag ik ook steeds minder en als we dan toch bij elkaar zaten ging het vaak over dingen waar ik niets vanaf wist/ of nog niets mee te maken heb. Zo zijn er 2 vorig jaar ook al bij een studentenvereniging gegaan en hebben daar veel mensen ontmoet etc. En eentje daarvan is nu volop aan het daten en heeft het heel de tijd over haar crush. En ik heb nog nooit een vriend gehad/ gezoend etc alles. Waar ik echt zo ontzettend van baal, telkens wanneer het daar over gaat voel ik mij ontzettend ongemakkelijk en zit ik daar maar een beetje van ‘lalala’. Ook ben ik vroeger heel weinig uitgeweest en heb tot mijn 18 bijna geen alcohol gedronken (nu nog eigenlijk niet en ben nu 19) Waardoor ik ook op dat gebied weinig ervaring heb.
Goed. Ik heb dus besloten om dit jaar wel bij een studentenvereniging te gaan en zit momenteel midden in de introductieperiode. De introductie zelf is verder allemaal hartstikke leuk hoor, geen rare dingen of wat dan ook. Maar het valt me echt ontzettend zwaar om goede contacten te leggen. De eerste dag ging nog vrij goed ik durfde toen echt op iedereen af te stappen want het was voor iedereen nieuw. Maar inmiddels zijn er al een aantal mensen die zegmaar altijd bij elkaar staan of mensen die zeker 1 iemand hebben die ze heel goed kennen. En dat heb ik niet… Het lukt mij gewoon niet om me bij iemand te voegen zegmaar. Ik praat natuurlijk wel met ze, maar de dag daarna zie ik ze bijvoorbeeld de hele dag niet. Want me ook erg zwaar valt is dat er geregeld in de vereniging/tijdens de introductie over alcohol (bier) en seks wordt gepraat. (natuurlijk wel te verwachten binnen een studentenvereniging) maar ik vind het gewoon heel moeilijk om hierop te reageren. Omdat ik met beide gewoon geen ervaring heb. Zo zijn er bijvoorbeeld liedjes met zo nu en dan wat seksistische (?) teksten en die zie je de jongens en meiden echt zo lachen/naar elkaar kijken dat ze precies weten waar het over gaat. En ik denk dan alleen maar ‘oh god laat dit liedje zo snel mogelijk voorbij zijn’. Ook op vragen als ‘heb je een relatie of hoeveel vriendjes heb je gehad?’ vind ik het heel moeilijk te reageren. Ik schaam me er echt voor en ben bang dat men vreemd zal opkijken waarneer ik zeg dat ik nog nooit een vriend heb gehad. Dit zelfde verhaal gaat ook over alcohol wanneer er over allerlei mixdrankjes wordt gesproken en er dingen tussenzitten waar ik nog nooit van heb gehoord. Ook hier weet ik gewoon niet hoe ik ermee om moet gaan…
Ik vind het echt super vervelend allemaal al had ik al wel een beetje verwacht dat het zo zou gaan. Maar het valt me toch net ietsjes zwaarder. Ik ben namelijk lid geworden met als hoofddoel nieuwe mensen te leren kennen/vrienden te maken/ interesses te delen etc. Maar ook gewoon een leuke studententijd te hebben. Helaas wil het nog niet echt gaan zoals ik in men hoofd had.
Zijn er mensen die dit herkennen? Of mensen die weten hoe ik moet reageren/ moet doen?
Alvast heel erg bedankt voor het lezen!