'Moeite met studentenvereniging.'

Ik hoop niet dat dit een te lang verhaal wordt.

Oké. Ik ben vorig jaar begonnen met mijn studie en heb toen naast mijn studie bijna niets gedaan qua activiteiten. Het is mede daardoor best wel een kut jaar geweest. Onder andere vanwege mijn beperkte sociale vaardigheden (om het maar even zo te noemen) heb ik niet echt vrienden gemaakt, waardoor ik me soms echt heel eenzaam voelde. De vriendinnen die ik nog had van de middelbare school zag ik ook steeds minder en als we dan toch bij elkaar zaten ging het vaak over dingen waar ik niets vanaf wist/ of nog niets mee te maken heb. Zo zijn er 2 vorig jaar ook al bij een studentenvereniging gegaan en hebben daar veel mensen ontmoet etc. En eentje daarvan is nu volop aan het daten en heeft het heel de tijd over haar crush. En ik heb nog nooit een vriend gehad/ gezoend etc alles. Waar ik echt zo ontzettend van baal, telkens wanneer het daar over gaat voel ik mij ontzettend ongemakkelijk en zit ik daar maar een beetje van ‘lalala’. Ook ben ik vroeger heel weinig uitgeweest en heb tot mijn 18 bijna geen alcohol gedronken (nu nog eigenlijk niet en ben nu 19) Waardoor ik ook op dat gebied weinig ervaring heb.

Goed. Ik heb dus besloten om dit jaar wel bij een studentenvereniging te gaan en zit momenteel midden in de introductieperiode. De introductie zelf is verder allemaal hartstikke leuk hoor, geen rare dingen of wat dan ook. :slightly_smiling_face: Maar het valt me echt ontzettend zwaar om goede contacten te leggen. De eerste dag ging nog vrij goed ik durfde toen echt op iedereen af te stappen want het was voor iedereen nieuw. Maar inmiddels zijn er al een aantal mensen die zegmaar altijd bij elkaar staan of mensen die zeker 1 iemand hebben die ze heel goed kennen. En dat heb ik niet… Het lukt mij gewoon niet om me bij iemand te voegen zegmaar. Ik praat natuurlijk wel met ze, maar de dag daarna zie ik ze bijvoorbeeld de hele dag niet. Want me ook erg zwaar valt is dat er geregeld in de vereniging/tijdens de introductie over alcohol (bier) en seks wordt gepraat. (natuurlijk wel te verwachten binnen een studentenvereniging) maar ik vind het gewoon heel moeilijk om hierop te reageren. Omdat ik met beide gewoon geen ervaring heb. Zo zijn er bijvoorbeeld liedjes met zo nu en dan wat seksistische (?) teksten en die zie je de jongens en meiden echt zo lachen/naar elkaar kijken dat ze precies weten waar het over gaat. En ik denk dan alleen maar ‘oh god laat dit liedje zo snel mogelijk voorbij zijn’. Ook op vragen als ‘heb je een relatie of hoeveel vriendjes heb je gehad?’ vind ik het heel moeilijk te reageren. Ik schaam me er echt voor en ben bang dat men vreemd zal opkijken waarneer ik zeg dat ik nog nooit een vriend heb gehad. Dit zelfde verhaal gaat ook over alcohol wanneer er over allerlei mixdrankjes wordt gesproken en er dingen tussenzitten waar ik nog nooit van heb gehoord. Ook hier weet ik gewoon niet hoe ik ermee om moet gaan…

Ik vind het echt super vervelend allemaal al had ik al wel een beetje verwacht dat het zo zou gaan. Maar het valt me toch net ietsjes zwaarder. Ik ben namelijk lid geworden met als hoofddoel nieuwe mensen te leren kennen/vrienden te maken/ interesses te delen etc. Maar ook gewoon een leuke studententijd te hebben. Helaas wil het nog niet echt gaan zoals ik in men hoofd had.

Zijn er mensen die dit herkennen? Of mensen die weten hoe ik moet reageren/ moet doen?
Alvast heel erg bedankt voor het lezen!

Hmm lastig verhaal. Ik weet eigenlijk niet zo goed wat ik er op moet zeggen, maar ik zou vooral lekker doorgaan bij die vereniging. Je raakt dan vanzelf wat meer bekend met de mensen waardoor je vanzelf wel wat meer op je gemak bent en het hopelijk wat makkelijker zal gaan.
Zitten er ook niet een paar mensen tussen bij wie je aansluiting voelt?

En over die alcohol en relaties, daar zou ik me helemaal niet druk om maken. Er is toch niks mis mee om nog geen relatie te hebben gehad op je 19e? Als ze er echt steeds naar vragen zou ik gewoon iets zeggen van dat je nog nooit een relatie hebt gehad, maar dat je je prima vermaakt zo.
En heb je nog nooit alcohol gedronken omdat je dat ook niet wil? Of wil je op zich wel drinken?

Wat de alcohol betreft: ik drink eigenlijk bijna nooit alcohol dus ik ken ook al die mixjes niet, maar ik vraag altijd gewoon wat het dan precies is en dat heeft nog nooit iemand gek gevonden. En qua sex ken ik ook niet alle termen en dan word ik wel geplaagd, maar dat is het dan ook =P. Dus bij mij helpt het om me er niet druk om te maken en gewoon te vragen wat het dan precies is. Met contacten leggen zou ik toch gewoon eerlijk zijn. Niet iedereen is overal even snel mee, daar maken de echt leuke mensen toch geen probleem van. En anders overstappen op een ander onderwerp waar je wel graag over praat. Meer tips heb ik even niet =P.

Ik vind het normaal dat iemand van 19 nog geen relatie heeft gehad of een vriendje. Daarnaast moet je zelf de keuze maken of je wel of niet veel drinkt. Je moet echt jezelf blijven (wat je dus ook goed doet!), je moet niet stoer gaan doen over drank, dat je vet veel drinkt of zeggen dat je al veel jongens gescoord hebt. Ik zou liever een vriendin hebben die niet veel drinkt en geen slet is dan een dronken slet. En dat geldt ook voor jongens die een leuk meisje zoeken. Maak je geen zorgen, je zal vast nog wel aansluiting maken bij een groepje. Moeten jullie ook nog een jaarclub vormen?

Het lijkt mij trouwens ook leuk om lid te worden van een studentenvereniging en dan eigenlijk ook om contacten te leggen. Maar ik heb de stap nog niet gezet, dus wat dat betreft ben je mij weer een stap voor.

^ja idd mij ook! Ik vind het al doodeng om alleen al zo’n introductie mee te maken.

Nou dat lijkt mij eigenlijk ook wel heel leuk. Het is meer dat ik niet weet welke studentenvereniging ik nu in godsnaam moet kiezen, het zijn er zoveel =P.

Ik ben ook vorig jaar begonnen met studeren zonder bij een studentenvereniging te gaan, waardoor ik nu net als jij niet echt vrienden heb gemaakt. Ik had wel een aantal werkgroepen waarin we ook in groepjes moesten werken en toen heb ik wel een aantal leuke mensen ontmoet, maar die zag ik eigenlijk te weinig om echt bevriend mee te raken. Dit schooljaar heb ik alleen maar hoorcolleges (in ieder geval het eerste halfjaar), dus zit ik eigenlijk een beetje in dezelfde situatie als jij. Ik ben wel lid van de studievereniging van de studie die ik doe, maar ik ga eigenlijk nooit naar activiteiten omdat ik bijna niemand ken en bang ben om daar alleen te zitten.

Heel erg bedankt voor jullie reacties! Dat vind ik echt fijn om te horen. :slightly_smiling_face:

Er zitten wel een paar mensen tussen waar ik wat meer aansluiting voel dan bij de ander. Dus daar probeer ik wel wat meer contact mee te maken.
En wat het alcohol betreft, ik zou nu eigenlijk best wel alcohol willen drinken (zeker niet omdat het ‘normaal’ is of omdat ‘iedereen het doet’ , maar echt puur omdat ik het zelf wel zou willen) maar omdat ik daar zo weinig ervaring mee heb, zou ik gewoon niet weten wat ik zou moeten bestellen. Zo heb ik vorig jaar bijv. voor het eerst wijn en bier gehad, maar nu kan ik niet echt zeggen dat ik dat lekker vond… integendeel. Nu zeggen ze ook vaak dat je dat moet ‘leren’ drinken, maargoed dat heb ik dan nog niet echt geleerd. :stuck_out_tongue:

Wij moeten ook nog jaarclubs vormen inderdaad. Ik heb begrepen dat we na de introductie eerst met verschillende groepen gaan eten en dat je daaruit wat beter kan kijken welke mensen je liggen en welke niet. Ben wel heel benieuwd hoe dat gaat! Ik probeer nu nog vooral een beetje bij iedereen te kijken hoe die is enzo en wat meer bij de mensen waar ik me wat meer aangesloten bij voel, maar het blijft lastig.

Nogmaals bedankt voor jullie reacties!

Wijn en bier vind ik dus echt niet te zuipen =P. Wat je zou kunnen doen is vragen of iemand nog een lekker drankje weet. Dat deed ik in het begin altijd. En dan is het meestal van: waar houd je dan van? Tsja, doe maar iets zoets =P. Nou en dan vragen hoe het heet als ik het lekker vind.

Wijn en bier moet je inderdaad gewoon leren drinken. Drink er een paar en het is vanzelf lekker. Ideale drankjes, lekker goedkoop, altijd aanwezig, niet te moeilijk.

Ik zou gaan voor rosebier! <3

Dit is best een lastige situatie.
Ikzelf heb het probleem niet gehad, omdat ik ben meegeweest in de introductieweek van m’n studie, waardoor ik al mensen kende. Daar ben ik door de werkgroepen steeds beter bevriend mee geraakt.
Als je alleen hoorcolleges hebt, is dat natuurlijk lastiger.
Ik heb het idee dat je niet zo’n type bent voor het verenigingsleven. Dat is -hier tenminste- toch vooral zuipen en feesten. Als je zegt: daar hou ik van, dan moet je het doen. Maar ik krijg de indruk dat je niet zo’n persoon bent. Bedenk dat een vereniging met een hoop verplichtingen gepaard gaat. Als het je puur gaat om mensen leren kennen, zou ik eerder bij een sportclub gaan. Aan de andere kant: als je nu het idee hebt dat je mensen hebt waarmee je bevriend zou kunnen raken, zou ik het wel doen.
Over die drank hoef je je echt niet druk te maken. Zeg gewoon in het algemeen : wat is een (mix)drankje dat ik echt moet proberen? Pas wel op dat je niet teveel van hun suggesties neemt, er zit vaak nogal veel alcohol in, en daar kan niet iedereen even goed tegen :’)

Misschien kun je bij een studievereniging gaan? Als het goed is worden daar lezingen gegeven over studiegerelateerde onderwerpen, dus misschien dat het daar wat serieuzer is, dus niet alleen maar verhalen over seks/drank waardoor jij je wat meer op je gemak voelt en dus beter contacten kunt leggen?

Als je bij een cafeetje zit kun je ook gewoon kijken op de kaart of je een drankje ziet dat je lekker lijkt. Of je vraagt inderdaad gewoon aan de andere studenten of ze nog een lekker drankje weten, ‘omdat je wijn en bier zat bent’. Maar bijvoorbeeld mixdrankjes als bacardi-cola of vodka-redbull is meestal wel lekker.

Fijn dat jullie allemaal reageren! :slightly_smiling_face:

Ik heb mezelf ook wel eens afgevraagd of ik geschikt ben voor het verenigingsleven. Ik ben op de middelbare school bijna nooit uitgegaan/gefeest en daar heb ik nu echt ontzettend veel spijt van. Vorig jaar heb ik meegedaan met de introductie waar het ook bijna elke avond feesten was. Hoewel ik hier eerst heel erg tegenop zat vond ik het achteraf echt super leuk!! Ik wilde dit zo graag vaker doen! alleen is het mij daarna niet gelukt om mensen te vinden om er mee naartoe te gaan. Wat ook wel scheelt is dat ik niet bij zo’n hele traditionele vereniging zit. Integendeel het is echt een gezelligheidsvereniging waar iedereen gelijk is zegmaar en met weinig regels (naja alleen normale regels) Dit leek mij ook beter dan echt zo’n traditionele vereniging waar ik denk ik niet tussen pas.

Ik ben ook al lid van mijn eigen studievereniging, maar ik doe daar ook bijna nooit mee aan de activiteiten omdat ik simpelweg niet echt mensen heb om er mee naartoe te gaan. Daar komt bij dat ik vorig jaar mijn P niet heb gehaald en ook niet door mag naar het 2e jaar. Ik moet vanaf maart 2012 drie vakken opnieuw doen en kom dan weer met een hele nieuwe lichting medestudenten in aanraking. De studenten die ik vorig jaar heb ontmoet zal ik dan ook nog weinig zien vanaf nu. VAndaar dat ik toch gekozen heb voor een studentenvereniging, waarvan ik hoop dat het de goede keuze is.

Maar bij die studievereniging, je kunt toch gewoon alleen gaan en dan naast iemand gaan zitten die ook alleen is? Of is er helemaal niemand alleen, vast wel toch? Dan maak je daar gewoon een praatje mee en misschien kun je de keer daarna met dat persoon gaan?

En vanuit de intro dan? Daar heb je toch mensen leren kennen? Of van je werkgroepen? Je bent toch niet altijd alleen daar? Huisgenoten?

Ik zit ook niet bij een studentenvereniging, en mijn colleges bestaan dit jaar ook vooral uit hoorcolleges. Ik heb dus een beetje hetzelfde als jij. Ik woon nu op kamers, en wanneer ik in de stad ben, ben ik hier meestal om te studeren. Ik heb ook nog niet een grote vriendinnengroep hier opgebouwd. Wanneer ik bij mijn ouders ben (en “oude vriendengroep”) is het daar wel altijd reuzegezellig… In welke stad studeer je, als ik vragen mag? :slight_smile:

Nee dat is waar. Ik zou natuurlijk ook wel alleen kunnen gaan en naast iemand zitten die ook alleen zit. Ik studeer geneeskunde en zo wordt er vanuit de studievereniging ook wel eens iets georganiseerd als een ‘hechtcursus’ of ‘gebarentaalcursus’ dat lijkt me opzich best leuk om naartoe te gaan. Alleen de feesten die ze organiseren, daar ga ik liever niet alleen naartoe natuurlijk.

Met de mensen die ik vorig jaar heb ontmoet met de intro heb ik nog weinig contact. Met 1 meisje sport ik nog heel af en toe en toevallig ben ik vlak voor de vakantie bij een commissie gegaan (binnen studievereniging) waar ook iemand zat van mijn intro. En met haar kan ik opzich ook wel opschieten.

Met mensen uit men werkgroep heb ik ook geen contact, maar nu moet ik wel zeggen dat we heel vaak een andere werkgroep hebben en alleen de laatste tijd in dezelfde groep bleven.

Het stomme is dat ik geen student-huisgenoten heb want ik zit bij een hospita. Natuurlijk helemaal niet handig in zo’n situatie van alleen zijn. Dat heb ik het afgelopen jaar goed beseft en ben daarom ook al hard op zoek naar een kamer in een studentenhuis. :slightly_smiling_face:

Oh trouwens ik studeer in Nijmegen. :wink: