Moeite met spullen weggooien.

Zoals de titel al doet vermoeden, heb ik dus een ‘probleem’: ik heb moeite met spullen weg gooien. Ik heb hier eigenlijk al m’n hele leven last van, wat ervoor zorgt dat ik op m’n kamer nog steeds spullen van de 1e klas, lege parfumflesjes, te kleine bikini’s, oude tijdschriften, make-up dat over de datum is, knuffels en heel veel oude kleren heb liggen. Ik probeer echt van alles om dingen weg te doen en heb alle tips op internet al ongeveer gelezen, maar toch blijft het moeilijk om spullen weg te doen. Zijn er mensen die zich hierin herkennen of mensen die nog nieuwe tips hebben?

Heb ik ook last van, alleen bij mij komt er op een gegeven moment wel een punt dat ik denk: weg ermee! En dan gooi ik alles weg.

Ja ik heb altijd als ik iets weg wil doen van die gedachtes als ‘maar dit had ik aan toen…’ of ‘dit heb ik van … gekregen, dat mag ik niet weg doen’. En ook denk ik vaak dat spullen later nog van pas zullen komen, want stel je voor dat je een keer oude afgetrapte grijze sneakers of een oud wit shirt nodig hebt! Hahaha

Kun je er niet over nadenken om dingen weg te geven? Bv aan een goed doel of misschien gewoon vrienden/kennissen? Dan hoef je het niet weg te gooien, maar kun je het weggeven en een ander er een plezier mee doen.

oh ja, precies dit heb ik!
Ik heb nog bikini’s liggen die ik aantrok toen ik maat A/B heb, ondertussen heb ik al een volle C dus die dingen pas ik niet eens meer, maar weggooien…
t-shirts die ik niet meer pas/draag, maar waar zoveel leuke herinneringen aanzitten…
dramatisch… :cold_sweat:

ja ik geef ook wel spullen weg aan vriendinnen of ik doe het naar de kringloop, maar zelfs als ik er dan aan denk dat iemand anders er blij mee zal zijn vind ik het nog lastig.

Ik heb wel een tip die mij vroeger geholpen heeft.

1. Neem een grote doos (of 2,3,4)
  2. Stop alle spullen die je niet nodig hebt erin: ook twijfelgevallen!
  3. Berg de doos op (zodat hij weg is uit je kamer)
  4. Plan een datum 3/4 maanden verder en schrijf deze in je agenda.
  5. Op die datum bedenk je je het volgende: ‘‘Heb ik de spullen uit de doos de afgelopen 4 maanden gemist/nodig gehad?’’
    Waarschijnlijk is het antwoord nee. Dan weet je ook dat je ze in de komende maanden/jaren echt niet ineens nodig hebt/zult missen en kun je met een gerust hart alle spullen wegmikken.

Ik denk altijd dat spullen/oude kleding een soort van pijn voelen als ik -of iemand anders- ze in de prullenbak gooit. dan denk ik altijd “sorry…”
meestal probeer ik dingen gewoon weg te geven, dan voel ik me er tenminste nog goed bij.

Bedankt voor die tip met de doos, dat is een goeie!

Even omhoog voor mezelf haha. Zijn er nog meer mensen die zich hier in herkennen of die tips hebben?

Ik heb hier niet heel erg last van maar denk bij jezelf van heb ik dit echt nog nodig? Waar zou ik dit voor kunnen gebruiken? Zoals je zegt oude spullen van de 1e klas. Schriftjes met leuke verhalen ofzo? Dan is het leuk om het te houden… maar wat voor andere reden zou je dit kunnen bewaren? En niet te gemakkelijk over denken van ja dit kan altijd nog van pas komen, maar bedenk ook waarom en wanneer! Ik denk dat je dan wel bewuster word : )

Ik heb het tegenovergestelde, waarschijnlijk doordat m’n moeder echt alles bewaard en ik daar gek van word. Als ik m’n kamer opruim moet ik van mezelf minstens één vuilniszak met spullen weggooien haha. Ook een vervelende eigenschap, want na een tijdje heb ik niks meer om weg te gooien.

Vaak wil je spullen niet weggooien omdat je er herinneringen aan hebt, dan moet je je goed bedenken dat die herinneringen niet aan de spullen vastzitten, maar dat ze in je geheugen zitten.

Dit vind ik ook een goede, dankje!

Ik heb dat wel eens met kleren weg doen. Dan trek ik mijn kast open en denk ik van tja ik moet echt eens wat weggooien en dan soms denk ik van goed dit wou ik sowieso al weg doen dus dan doe ik dat.
En dan ging ik dingen aantrekken en dan was het gewoon van dit past niet dus weg. en dit ja weg of niet weg… en toen moest ik de stap zetten, bij twijfel betekend nee. Als je die stap kan zetten kom je al heel ver, je moet jezelf gewoon kunnen pushen.

Maar om heeeell eerlijk te zijn heb ik ook nog wel een a twee shirtjes liggen die al jaren oud zijn en die ik nooit aantrek, maar er toch liggen voor de herinnering. Dus je kan wel wat laten liggen, maar zorg ervoor dat het niet te ver gaat.

Ik had dit eerst best erg. Maar ik denk nu gewoon: heb ik het de laatste maanden gebruikt? En ga ik dit nog nodig hebben? Zoniet gooinik het gelijk weg en denk ik er verder niet meer over na.

Veel succes nog!

woo dit herken ik zo erg! ik heb ook allemaal spullen van de eerste klas nog! En alle agenda’s van alle jaren… Maar ik vind het altijd leuk om te bewaren voor ‘later’…
Dus ik ga dit topic ook nog maar even volgen :wink:

Heel erg herkenbaar dit. Maar gelukkig heb ik net mijn kast opgeruimd en al mijn kleren die ik niet meer pas/ aan doe in zo’n zak gedaan die naar een stichting gaat. Voelt het toch nog goed :slightly_smiling_face: En inderdaad, ga na of je die spullen de laatste paar maanden gebruikt hebt, of stop ze zoals iemand hierboven zei, in een doos en dan later weg gooien.

Oke, ik heb vanmiddag toch maar een poging gedaan tot opruimen en het is aardig gelukt: een hele vuilniszak vol tassen, sjaals en schoenen naar de kringloop gedaan en een hele vuilniszak vol troep weggegooid. Ben nu best een beetje trots op mezelf haha, maar het hielp wel om bij alles te denken: ‘Dit heb ik afgelopen 3 jaar niet gebruikt en ga ik komende tijd dus ook niet nodig hebben’ of ‘Iemand anders heeft er misschien wel meer aan dan ik’.

Haha ik heb dat ook! Ik kan soms echt wakker liggen als ik denk aan spullen die ik heb weggegooid, omdat ik me dan zo schuldig of naar voel. Echt belachelijk natuurlijk.
Vroeger kon ik ook echt huilen als ik iets moest weggooien, want dat vond ik dan zo zielig :’)

Ik zie het zo…

Wat heb je eraan als je het bewaard
je kijkt er naar en ja en dan als je dat bij alles hebt wat je niet gebruik
kan je straks op geven voor het programma van sbs6 :wink:

Je kan beter spullen om je heen hebben waar je wat aan hebt

maar kan mijn best voor stellen dat je er moeilijk afstand van kan doen
heb ook zo mijn dingetjes maar heb maar weg gedaan anders gaat het naar een doos op zolder …wat heeft dat voor nut