Moeite met spreken en correct schrijven

Ik weet niet precies wat ik met dit topic wil… Misschien dat iemand het herkent en mij kan vertellen wat mij mankeert of dat ik me geen zorgen hoef te maken.

Ik heb de laatste tijd steeds vaker dat ik mijzelf op onnodige en grote spelfouten en grammaticale fouten betrap, met schrijven èn met spreken. Nou ben ik nooit echt een prater geweest omdat ik nogal verlegen was en nog wel eens kon stotteren, maar het ging een tijdje wel weer goed. Nu kom ik weer vaak niet uit mijn woorden en maak ik grote taalfouten. Een fout waar ik mijzelf (en mijn vriend) steeds op betrap is het gebruik van verkeerde lidwoorden.
Ik merk het ook met het schrijven. Ik lees nu nauwkeurig wat ik typ en dat gaat wel lekker snel, maar ik merk dat als ik schrijf ik grote grammaticale fouten maak en woorden vergeet. Dus ook weer met lidwoorden, verkeerde spelling (terwijl ik het echt wel weet!) en vreemde vervoegingen waar ze niet horen. Ik heb echt een talenknobbel, was heel goed in spelling en vond schrijven heel leuk om te doen, maar dit geheel maakt mij erg onzeker. Ik ben bijvoorbeeld nu bezig met tentamens en ik kan níet snel schrijven omdat ik dan gigantisch veel fouten maak.

Nu weet ik niet of ik het me verbeeld en of het zo onderhand niet een self fulfilling prophecy is geworden, maar ik begin me toch best zorgen te maken. Ik durf niet zo goed meer te spreken en schrijven gaat nu langzaam. Herkent iemand dit verhaal?

Oh, btw. Ik heb dit nog nooit echt zo uitgesproken en er dus ook nog met niemand over gepraat. Ik heb het idee dat ik me aanstel en mezelf allerlei dingen zit aan te praten.

Misschien komt het door het typen, omdat dat zo snel gaat en schrijven niet.
Ik heb dat soms ook, dan krijg ik een toets terug en dan is er iets fout geteld en dan denk ik echt “huh?” en dan blijkt er dus dat ik een woord dat ik in mijn hoofd dacht gewoon niet heb opgeschreven waardoor er een kromme zin was ontstaan!

Ik heb het gelukkig niet vaak maar ik denk echt dat het door de snelheid van het typen komt, dat je in je hoofd denkt dat je ook zo snel moet schrijven of zo dat je daardoor slordige fouten maakt.

Misschien wat vaker schrijven?

Ik zou zeggen geen volledige concentratie, maar als je zo langzaam spreekt zal dat wel niet het geval zijn.
Het kan zijn dat het ooit dat was, en dat je nu steeds meer fouten maakt doordat je bang bent fouten te maken…

Eerlijk gezegd heb ik geen idee, ik bazel maar wat.

Op zich schrijf ik best veel, ook voor mijn studie. En het verklaart niet echt waarom ik ook tijdens het spreken fouten maak. Maar het klinkt wel logisch…

Misschien kan het zijn dat je juist te veel concentreert op wat je wilt zeggen of schrijven, dat je bang bent dat je het fout zult doen en dus fout gaat doen, hoe hard jij je daar ook tegen in zette.
Dat zou misschien het geval kunnen zijn bij het spreken… is het bij je schrijfwerk vaak de bedoeling dat andere mensen die teksten zien? Of gewoon notities?
Werk dat je moet laten zien, zou je wel kunnen vergelijken met spreken voor anderen.

Ik weet het ook niet hoor, misschien een idee.
Hier betrap ik mijzelf namelijk wel eens op (met het spreken dan), ik denk te veel na voordat ik iets zeg. Waardoor ik de zinnen in mijn hoofd al weet, en dan te snel vooruit wil gaan in een zin ofzo, waardoor ik dan woorden oversla of vermeng met elkaar. Heel stom.