Moeite met slechte cijfers

Hoi meiden,

Ik zit nu in gymnasium 1 en heb nu al behoorlijke stress en heb moeite met hoé je moet leren, nu ik erg ben gestresst, word ik boos als ik een slecht cijfer haal, en wil ik het niet accepteren. Ik heb bijvoorbeeld net met Frans een 5.6 gehaald, terwijl ik er altijd redelijk goed voor leer en er achten en negens voor haal.
Ook heb ik het gevoel dat ik alles fout doe en dat ik dom ben.

Heeft iemand tips?

Ten eerste lijkt kalmeren me geen slecht idee. Misschien kun je eens praten met de coördinator van je jaarlaag. Er zijn meer eersteklassers die moeten wennen aan de nieuwe manier van leren die je op de middelbare krijgt voorgeschoteld - ik kreeg in mijn eerste jaar een les over ‘‘leren leren’’. Misschien verwijst je coördinator je door naar iemand binnen de school die je daarmee kan helpen, of misschien vermoeden ze faalangst en hebben ze daar hulp voor. In ieder geval, je bent niet dom en je doet zeer waarschijnlijk ook niet alles fout. In de eerste klas viel ik bijna van mijn stoel toen ik voor een SO Latijn een 4 haalde. Het gebeurt. Het komt ook weer goed.

Iedereen haalt onvoldoendes, hoe goed je ook bent, dat hou je niet tegen en dat geeft ook niet. Zolang je gemiddelde goed is, dan zegt die ene 5,6 helemaal niets. Ik zou inderdaad ook gaan praten met je mentor of je coördinator, geef aan dat je moeite hebt met het leren en dan kunnen ze je daarbij helpen.
Perfectionisme is op zich een mooie eigenschap, maar soms gaan mensen er een beetje te ver in en leggen ze zoveel druk op zichzelf om te presteren dat ze juist alleen maar minder gaan presteren. Laat je eigenwaarde niet van je cijfers afhangen - dat is het niet waard.

Ik denk dat je misschien faalangst hebt, veel scholen hebben wel mensen die je hierbij kunnen helpen

Toen ik in 1 gymnasium zat en voor het eerst in mijn hele leven een onvoldoende haalde zat ik ook raar te kijken hoor, ik dacht echt hoe kan dit nou? Nu zit ik in de derde en weet ik hoe de toetsen en so’s eruit zien en heb ik geleerd hoe ik moet leren. Ik haal soms nog wel eens een onvoldoende hoor, maar ook goede cijfers.
Ik snap ook best dat het moeilijk is, je hebt je hele leven niks hoeven doen voor school, je hebt nooit ergens voor geleerd en dan kom je op de middelbare school en moet je wel gaan leren. Probeer er gewoon achter te komen hoe jij het beste leert.
-samenvatten
-mindmappen
-oefentoetsen
-wrts (voor het leren van woordjes)

en maak aantekeningen bij de les, hierdoor blijft de stof die de leraar/lerares vertelt beter in je hoofd hangen en heb je later minder leerwerk :slightly_smiling_face:

Ga ook niet proberen om zo hard te leren dat je alleen maar negens haalt. In de eerste is dit nog wel makkelijk maar later niet meer, je moet namelijk ook nog een sociaal leven hebben. Blijf gewoon de dingen doen die je leuk vindt, achten en zevens zijn namelijk ook goed! Anders raak je alleen maar gestrest,