Toen ik in 1 gymnasium zat en voor het eerst in mijn hele leven een onvoldoende haalde zat ik ook raar te kijken hoor, ik dacht echt hoe kan dit nou? Nu zit ik in de derde en weet ik hoe de toetsen en so’s eruit zien en heb ik geleerd hoe ik moet leren. Ik haal soms nog wel eens een onvoldoende hoor, maar ook goede cijfers.
Ik snap ook best dat het moeilijk is, je hebt je hele leven niks hoeven doen voor school, je hebt nooit ergens voor geleerd en dan kom je op de middelbare school en moet je wel gaan leren. Probeer er gewoon achter te komen hoe jij het beste leert.
-samenvatten
-mindmappen
-oefentoetsen
-wrts (voor het leren van woordjes)
en maak aantekeningen bij de les, hierdoor blijft de stof die de leraar/lerares vertelt beter in je hoofd hangen en heb je later minder leerwerk 
Ga ook niet proberen om zo hard te leren dat je alleen maar negens haalt. In de eerste is dit nog wel makkelijk maar later niet meer, je moet namelijk ook nog een sociaal leven hebben. Blijf gewoon de dingen doen die je leuk vindt, achten en zevens zijn namelijk ook goed! Anders raak je alleen maar gestrest,