Moeite met overstap opleiding - werk

Hoi iedereen!
Ik ben op zoek naar meiden die al een ‘echte baan’ hebben na hun opleiding, die mij misschien tips kunnen geven.

Op het moment ben ik 22 en zit ik in het laatste jaar van mijn opleiding. Ik moet straks natuurlijk werk gaan zoeken, maar heb (nu al) veel moeite met die overstap. Ik heb het gevoel dat ik er totaal niet klaar voor ben. Dat komt o.a. door mijn universitaire achtergrond. Ik ben goed in leren en haal hoge cijfers, maar in de praktijk lijkt het mis te gaan.

Ben nu met mijn tweede stage bezig, dus ik kan al wat van de praktijk ‘proeven’. Maar ik heb/had bij allebei het gevoel dat ik totaal niet functioneer zoals de bedoeling is. Mijn begeleiders zeggen dit niet op die manier, maar hebben wel een hoop kritiekpunten waarvan het me niet lukt om er iets mee te doen. Ik wil het graag goed doen, maar door mezelf daarin te pushen, gaat het alleen maar minder goed en ‘klap ik dicht’. Faalangst speelt dus heel erg mee. Met mijn begeleiders kom ik daar niet echt uit. Het grootste punt is dat ik veel behoefte heb aan structuur en kaders (wat moet ik doen en hoe ongeveer), maar als universitair afgestudeerde krijg je die over het algemeen niet in je werk.

Ik vind het kut dat ik daar nu achterkom, omdat je in de fase van stage lopen en werk zoeken juist heel veel competitie hebt tussen studenten. Werkgevers hebben zoveel keuze, dan kiezen ze toch wel voor iemand die wel functioneert.

Heeft iemand toevallig net zoiets meegemaakt?

Help :thinking:

Ik heb faalangst en werk. Ik deed ook Uni, en ben toen via een bijbaantje bij mijn huidige baan gekomen. Er is dus niet veel veranderd, behalve dat ik meer ben gaan werken en meer verantwoordelijkheden heb. Ik vond dat in het begin ook héél eng, maar het is toch goed gegaan. Mag ik vragen welke studie je doet?

Ik zit eigenlijk een beetje in hetzelfde bootje. Ik heb net HBO afgerond en heb nu een tussenjaar voor ik nog een jaartje master ga doen aan de Uni. Ik ga dit jaar een vrijwillige stageschap volgen als ik er een kan vinden om mijn cv zo op te krikken. Wat ik het jaar daarna ga doen weet ik nog niet. Maar ik vind het ook lastig. Ik heb tot nu toe niet echt stage gelopen bij bedrijven waar ik zo denderend veel geleerd heb, die heel goed op mijn cv staan of waar met zoveel plezier heb gewerkt dat ik daar fulltime aan de slag wil. Bovendien ben je een junior en als ik naar vacatures kijk zoeken ze vaker iemand die alles al kan, terwijl ik nog niet het gevoel heb dat ik volleerd ben oid.

Sorry, beetje laat, maar dank jullie wel voor de reacties!

@Anne Fleur
Ik studeer Communicatie & beleid! Zo’n overstap klinkt inderdaad minder groot, het scheelt dat je al gewend bij die organisatie. In welke sector werk je nu? :slightly_smiling_face:

@Stark
Lastig inderdaad, mij trekken de meeste functies die ik voorbij zie komen ook niet. Ik vond mijn opleiding heel interessant en had het idee dat zolang je bij een leuke organisatie terecht komt, je werk ook leuk is. Maar de organisaties waarbij ik nu stage heb gelopen vielen allebei tegen :cold_sweat:
Gingen jouw stages wel goed verder?