Moeite met nieuw eten proberen

Heee,
Ik heb nogal een probleem, ik “durf” namelijk niet veel nieuw eten te proeven.
Het klinkt waarschijnlijk heel erg raar maar ik heb er echt heel veel moeite mee, ook als ik bij andere mensen moet eten wil ik dat meestal niet, omdat ik bang ben wat we dan gaan eten. Ik ben nu ook al 5 jaar vegetariër en ik heb eigenlijk al mn hele leven dat ik echt moeite heb met dat proberen van nieuw eten. Weten sommige misschien wat je het beste kan doen?
xxx

Dit heb ik totaal niet :slightly_smiling_face:

gewoon openstaan voor nieuwe dinge fso? neem van elk ding maar een beetje, en als je het lekker vind neem je wat meer. van alles proeven, zegt m’n vader altijd

Tja, ik denk dat gewoon proberen toch de enige optie is. Misschien zelf eens iets nieuws gaan koken? Dan heb je het nog een beetje zelf in de hand. Neem desnoods een vriendin mee, koop iets wat je nog nooit hebt gehad (eerlijk! anders helpt het niet), en ga dit samen koken! Hartstikke gezellig en zo leer je eens wat nieuws.
Dit zou je dan een paar keer kunnen doen, en wie weet ontdek je dan wel allemaal dingen die je niet kende maar wel heel lekker vindt!

Dat heb ik dus ook! Daardoor lust ik echt heel weinig groente en fruit ;o

Trouwens, bij baby’s duurt het 10 - 15 keer voor ze aan een smaak gewend zijn. Daarom moet je bij baby’s dus ook heel vaak hetzelfde voedsel proberen voordat je kunt kijken of ze het echt niet lusten, of uitspugen omdat ze het nog niet gewend zijn.

Natuurlijk ben jij geen baby :stuck_out_tongue: Maar bij (bijna) volwassenen zal het ook wel ongeveer zo gaan! Dus niet zomaar opgeven als je iets 1x niet lust!

Gewoon doen. Klinkt misschien makkelijk, maar zo leer je echt dingen te eten.
Niet bij voorbaat roepen dat lust ik niet. Dat doet een vriendin van mij namelijk bij alles, en geloof mij dat is heeeeeel irritant. Je kan bijna nergens eten met haar.

Lijkt me voor haar nog vervelender. Ik heb dat ook, ik eet echt niks behalve frieten en pizza, dus als ik op restaurant moet, nouja, eigenlijk kan dat niet en dan voel ik me wel schuldig dat we dan toch weer in een friettent belanden, haha!

Zij at eerst niet eens pizza. Ze lustte het niet ook al had ze het nog nooit geproefd. Nu heeft ze op haar 26e voor het eerst pizza op. En ze vond het niet vies. Dus al die jaren heeft ze voor niets lopen roepen dat ze pizza vies vond.

Ow haha, nee alles wat ik niet lust heb ik ook wel daadwerkelijk geproefd, behalve van die vreemde groentensoorten xD Wel mooi voor jullie, kunnen jullie nu wel naar een pizzeria toe xD

Haha, ik weet het, maar ook wat ik vroeger lustte, lust ik nu ook niet meer! En ik probeer bij meer dingen het vaker te eten, maar het blijft vies… Zo irritant… Wel bedankt voor de tip!

Ik proef gewoon álles, echt alles. Behalve als het echt te goor voor woorden is, en dan heb ik het over eendenlever oid. Makkelijke kleine dingen als groente kun je makkelijk eten. De hele wereld eet het. Gewoon doen, een paar keer.

Ja mijn vriendin helpt me er ook bij, ook omdat we samen op vakantie gaan deze zomer en dan moet ik er echt vanaf zijn! Het werkt alleen nog niet echt heel goed, maar ik probeer het wel sneller inderdaad

Jaa, ik ook!

Dit heb ik ook best wel, heeft volgens mij te maken met dat ik vroeger veel allergieën had. Veel dingen vind ik gewoon niet zo lekker, maar andere dingen (zoals bijvoorbeeld champignons) kan ik écht niet eten, zo vies vind ik het.

Je moet je eigenlijk gaan afvragen waarom je het eng vindt om nieuwe dingen te eten. Als je dat weet, kan je er misschien beter mee omgaan?

Ik heb precies hetzelfde. :frowning_face:

Heb je toevallig last van emetofobie?

Ik probeer het altijd wel, maar ik vind gewoon echt heel veel goor. Maar vreemde-vreemde shit zou ik echt nooit durven te eten, slakken ofzo.

indd dat heb ik ook ja! je moet het gewoon in je mond proppen kauwen en gewoon slikken, gewoon verstand op nul. je zult echt zien dat het helemaaaal niet zo vies is als je denkt. je moet niet dat block zetten van: het is vies het is vies het is vies want dat is het écht niet. niet alles kan vies zijn, dat kan gewoon niet. je moet meer lusten dan alleen pizza of frietjes!