Moeite met leren πŸ™

Hoi!

Ik ga naar 2 Havo/Wvo en heb moeite met leren. Ik kan gewoon niet stampen ugh! Hierdoor heb ik een ontiegelijk grote achterstand opgelopen met spaans, omdat ik de vervoegingen van de werkwoorden nogsteeds niet weet! en het helpt ook niet echt dat ik t vak echt HAAT! (ligt niet aan de lerares hoor, echt kei toffe vrouw).
dus ik heb me voorgenomen om in de zomervakantie die vervoegingen EINDELIJK eens te leren, zodat ik binnen kan lopen en zeggen: β€˜β€˜Hey, ik had vorig jaar heel veel moeite met de vervoegingen van de werkwoorden, maar ik heb ze in de zomarvakantie helemaal van binnen naar buiten geleerd!’’
Maar ik ben dus Superduper slecht in leren (aka stampen)… Dus ik wou vragen: heeft er hier iemand tips? Alvast echt heel erg bedankt!!!

Groetjes Emie

Ik gebruikte vroeger vaak de site WTRS of maakte kaartjes met de woorden waarmee iemand mij mee deed overhoren. Het draait vooral om zelfdiscipline. Spreek met jezelf af tussen welke tijden je echt moet leren. Onderschat daarentegen korte pauzes niet. Om het uur een pauze van 15 minuten zorgt ervoor dat je niet helemaal gaar wordt. Je kan hiervoor wellicht wat wekkers instellen. Besteed die tijd waarin je pauze neemt ook nuttig. Eet een appel, loop een blokje om, doe wat rek-en-strek-oefeningen, mediteer of ga even naar het toilet. Ga vooral niet op sociale media zitten! Dan neemt je brein geen pauze. Daarnaast kan je jezelf belonen door bijvoorbeeld met jezelf af te spreken dat je na x uur serieus leren of na x woordjes te hebben gestampt een aflevering mag kijken van die ene leuke serie. Bij voorkeur een Spaanse serie :wink: Nog een tip is tegen mensen zeggen dat je nu gaat leren. Dan laten ze je ten eerste sneller met rust en ben jij ten tweede geneigd om ook daadwerkelijk je plan uit te voeren. Vraag verder je ouders/ studiegenootjes om hulp en zet je telefoon uit :slight_smile: En als je iemand kent die zelf Spaans spreekt, probeer daar dan een gesprekken in het Spaans mee aan te gaan!

Ik heb wel eens gehoord dat tijdens het studeren klassieke muziek kan helpen, net als kauwgom kauwen, maar dat zou je zelf moeten uittesten of dat werkt haha.

Inderdaad WRTS en dan korte lijsten maken, niet 1 heel lange lijst. En meerdere dagen leren, niet alles in 1 dag. Leg afleiding weg.
En voor vervoegingen, zoek iemand die je kan helpen, of vraag aan iemand bijles

Heyy, naar zeg! Maar er zijn verschillende manieren, hierboven hebben anderen er al een aantal genoemd. Zelf gebruik ik Quizlet. Op school raadden docenten deze mij aan en ik gebruik het graag. Eerst dacht ik zo van, het zal wel, nu gebruik ik het voor elke toets van de talen die ik heb, Frans, Duits en Engels. Gebruik het al jaren lang, dus is het proberen waard. Voor vervoegen zijn vaak ezelsbruggetjes, misschien kun je die vinden op google. Vraag eventueel aan de docent om extra oefenopdrachten voor het vervoegen. Je kunt aangeven dat je een achterstand op hebt gelopen. Nu met corona hebben scholen daar wel oplossingen voor, omdat veel mensen dat hebben. Heel veel succes met leren!

Heel erg bedankt, ik ga het uittesten!