Moeite met discipline

Hallo iedereen,

Ik weet niet of ik dit in een ander topic moet plaatsen, maar ik kon zo gauw niks vinden!
Ik heb al jaren last van een probleem wat leren betreft: ik heb totaal 0 discipline om mijn studeerwerk en opdrachten bij te houden. Tot nu toe heeft dit nog niet voor problemen gezorgd, maar ik begin me wel een beetje zorgen te maken.

Ik heb mijn VWO gehaald met goede cijfers, maar ben altijd een uitsteller geweest waardoor ik enorm veel stress heb gehad daar. Toch lukte het me op het laatste moment de knop om te zetten en alles met goede cijfers te halen (tussen 7 en 9). Toch denk ik dat ik dit beter heb kunnen doen.
Verder ben ik nu versneld HBO verpleegkunde aan het studeren en de theorie gaat me echt té makkelijk af. Hierdoor raak ik nog minder gemotiveerd om dingen bij te houden en zit ik weer op het laatste moment te stressen. En elke keer haal ik een 8,5 of hoger zonder dat ik naar lessen ga of hard leer. Toch irriteer ik me aan mezelf dat ik gewoon niet alles bij kan houden zoals ik plan. Ik heb altijd stress en nergens tijd voor in tentamenweken en ik wil dit probleem oplossen voordat ik stage ga lopen. Ik weet dat ik dan helemaal kapot ga van het harde werk en dat ik minder zin heb om opdrachten bij te houden etc.

Ik voel me een beetje stom dat ik dit een probleem noem, omdat ik wel altijd hoge cijfers haal, maar ik baal dat ik totaal geen balans kan vinden in leren en vrije tijd. Ik weet dat heel veel mensen heel hard werken en toch geen hoge cijfers halen en ik kan begrijpen dat ze dit onzin vinden, maar dit is iets waar ik al jaren last van heb en ik ben er nu wel een beetje klaar mee. Ik verander echt in een draak tijdens mijn tentamenweken en doe niks meer qua opruimen, sociaal leven en vrije tijd.

Heeft iemand tips of ervaringen hiermee om dit te verbeteren, voordat het wél een keertje misgaat?

Liefs

Je moet jezelf gewoon een bepaalde regelmaat aanwennen. Als ik uit school kom bijvoorbeeld zit ik eerst een tijdje met openbaar vervoer. Als ik dan thuis ben haal ik mijn make-up er altijd meteen af en doe ik mijn huispak aan :bowing_man: dan ga ik meestal eerst 1x doorlezen voor een toets. Dan maak ik mijn huiswerk ( ik doe alleen de opgave die ik nodig vind want als ik het al snap besteed ik er geen tijd meer aan. ) dan ga ik een tussendoortje eten en ga ik op internet of met vrienden iets leuks doen. Als ik dan mijn avondeten op heb ga ik nog even leren en dan is er tijd over voor films en series :upside_down_face: Hopelijk heb je hier wat aan.

Ik herken het wel. Precies hetzelfde hier, al waren mijn cijfers dan ook wel iets lager haha. Bij mij bestond een lesperiode uit 8 lesweken en 2 tentamenweken. Week 1 t/m 7 was het voornamelijk niets doen om vervolgens in de weken daarop lichtelijk gestresst (lees; in volledige paniekmodus) aan de slag te gaan.

Eigenlijk heb ik dit zo gedaan tot aan mijn afstuderen. Mijn afstudeerscriptie kon echter niet op het laatste moment gemaakt worden dus daar heb ik echt moeten plannen en me daar ook aan moeten houden. Wat mij hierin heeft geholpen: minstens 1x per week aan de slag in de bibliotheek (of een andere plek waar je geen afleiding hebt) en, hoe stom ook, deadlines stellen samen met mijn moeder. Ik heb een weekplanning gemaakt met deadlines en op die dag moest ik mijn werk dan ook bij mijn moeder inleveren. Misschien vet kinderachtig maar het werkte wel.

Daarnaast hielp het om er wat tegenover te zetten. “Als ik deze 10 pagina’s uit heb, mag ik … (vul in wat je wilt”. Succes ermee in elk geval!