moeite met comminiceren

Heej meiden,

Op stages krijg ik altijd te horen dat ik meer moet communiceren ik wil het ook maar ik vind het gewoon lastig waar over ik moet praten. ik loop stage bij een buitenschoolse opvang met kinderen. communiceren met ouders en collega’s vind ik lastig ik doe het wel maar hun vinden het te weinig ik zelf ook. hebben jullie misschien tips?

Kunnen zij je niet concretere voorbeelden geven? Waarin communiceer je niet genoeg? Ben je per ongeluk te kortaf, is er bepaalde informatie waarvan ze willen dat je het gaf, maar die je niet geeft? Willen ze gewoon meer persoonlijke prietpraat?

Waarin merk je zelf dat je te weinig communiceert? Met iets meer informatie is het wat makkelijker om beter passend advies te geven.

Ik denk dat ik snap wat je bedoelt. Begin gewoon de standaard gesprekjes; als het regent zeg je dat het weer zo slecht is, als de kindjes lief zijn geweest zeg je dat ze lief zijn geweest, aan de kindjes vraag je of het leuk was op school, misschien kan je zelf nog wat meer bedenken.

ze hebben wel gezegd dat ik korte antwoorden geef en dat ik langere antwoorden moet geven want ik soms lastig vind.

inpv ja ergens op te antwoorden, ging ik dan zegen ja dat klopt of ja dat is zo Maar dan was het wel wat langer maar nog niet goed genoeg.

en ze vinden dat ik meer spontane gesprekken moet voeren.

ik ben vaak stil en vind het lastig om een lang gesprek te hebben met collega’s vooral met ouders omdat ik tegen hun alleen zeg hoe het ging en wat het kind heeft gedaan en met wie hij heeft gespeeld en wat hij heeft gegeten. het met dit werk is het erg belangrijk dat je veel communiceert dat is het belangrijkste dat krijg ik ook steeds te horen.

Ik heb zelf ook op een kinderdagverblijf gewerkt en misschien kan het helpen dat je tussendoor even een momentje alle kinderen kan observeren zodat je dan 's avonds meer aan de ouders kan vertellen. Wat doen ze, met wie spelen ze, hoe voelen ze zich? Of speel even met de kinderen mee, zie wat de kinderen bezig houd.
Als je het van te voren aangeeft aan je collega’s dan geven ze je daar tijd voor. Ook kun je dit later naar de collega’s terugkoppelen en kijken of ze hetzelfde zien over de kinderen of juist niet.

Weet niet wat collega’s nog meer van je verwachten qua communiceren, maar misschien kan je ook vaker ‘overleggen’ als je iets gaat doen. Dus ipv zeggen ‘ja dat klopt’, kun je er misschien wat aan toevoegen. Zo laat je zien dat je het kind ziet.

Ik denk dat ze misschien meer willen zien dat je pedagogisch denkt, dat je inzicht hebt en dat soort dingen.

Hopelijk heb je hier iets aan. Heel veel succes!