Het oordeel “je stelt je aan” wat door sommigen wordt gegeven is misschien wat hard, althans, in mijn ogen. Iedereen kijkt op andere manieren naar dingen en ik kan me best vinden in de gevoelens van TS.
Then again, als we even om dat zinnetje heenkijken, hebben al die mensen wel een punt. Het verleden is het verleden, waarin je goede en minder goede keuzes hebt gemaakt. Je kan het ook zo zien: als hij al die relaties niet had gehad, was hij misschien niet de persoon geweest die hij nu is.
Ik snap dat je het een beetje een flink getal vindt, zeker als je er zelf niet zo veel “hebt gehad”. Maar als jouw vriend goed voor jou is en jou het gevoel geeft dat 'ie echt om je geeft, zou ik me niet al te druk maken om die exen van hem. Hij is duidelijk geen player, dat is misschien wel belangrijker. Wat je wel kan doen - en ik vind ook dat dat hoort in een gezonde relatie - is je onzekerheid op dit gebied aankaarten bij hem. Zonder hem aan te vallen op zijn verleden, want laten we eerlijk zijn, daar kan hij niks meer aan veranderen, zou je duidelijk kunnen maken dat het jou wat onzeker laat voelen. Leg het rustig uit. Als je hem hiermee kunt vertrouwen en hij reageert er goed op, dan zit het echt wel goed in jullie relatie. (Geef overigens wel aan dat je je ervan bewust bent dat hem geen blaam treft. Het gevoel komt van jou uit, dus houd het ook bij jezelf.)