Moeite met aantal ex-vriendinnen vriend

Allereerst, ik heb dit topic met een andere account aangemaakt, omdat ik graag anoniem wil blijven.
Ik heb nu een paar maanden met mijn vriend. Hij is 20 en ik 18. Hij is erg lief voor me, ik merk ook echt dat hij al erg op me gesteld is.
Hij is mijn eerste vriendje, maar nu heeft ie me dus laatst verteld dat hij hiervoor al vier vriendinnen heeft gehad. Vier! Ik vond het op dat moment echt absurd veel en heb dat ook tegen hem gezegd. De kortste duurde 7 maanden, dus het waren in ieder geval geen scharrels of wat dan ook. Maar het is wel zo dat die vier relaties zijn verdeeld over iets van 5 jaar. Oftewel, zodra het met de één uit ging, meestal was dat ‘‘omdat het niet meer werkte’’, dan had hij heel snel weer met een ander. Tussen ons en zijn laatste relatie zit ook maar iets van een half jaar, en dan wel toen het officieel werd. Na 2 maanden was hij namelijk al aan het daten.
Ik weet ergens best dat zijn gevoelens voor mij (iig op dit moment) echt zijn, en dat hij me niet playt of wat dan ook. Ik heb ook van meerdere vrienden gehoord dat hij me echt heel leuk vindt.
Maar toch kan ik het niet uit mn hoofd zetten, want - hoe graag ik ook wil dat dat niet gebeurt - als het ooit uitgaat tussen ons en hij heeft een paar maanden later alweer een ander, dan ga ik daar echt aan onderdoor. Wat stelde je relatie dan überhaupt voor? Natuurlijk gaan relaties uit om een reden, maar je hebt toch altijd tijd nodig om het te verwerken en het echt goed af te sluiten?
En het blijft hier niet bij, ik hoor ook van anderen (weliswaar mensen die hem niet zo mogen) dat ik op moet passen, omdat hij elk jaar een ander vriendinnetje heeft.

Ik begin steeds meer te denken dat hij van nature een extreme behoefte heeft aan aandacht en liefde, dat ie niet alleen kan zijn en daarom zo snel mogelijk weer in de armen van een ander rent. Dat hij denkt dat hij de ware heeft gevonden, maar dat z’n roze bril na een tijdje verdwijnt en hij weer toe is aan iets nieuws. Om constant het gevoel van verliefd zijn te herbeleven.
Ik heb hierdoor zo de neiging mezelf te beschermen, dat serieus een paar keer de gedachte in me opkwam het uit te maken. Juist omdat het nu nog redelijk pril is.
Natuurlijk is dat het laatste wat ik wil, maar ik ken mezelf. Ik ben nogal terughoudend, bang om gekwetst te worden. Nu de kans daarop nog groter lijkt dan eerst, begin ik al helemaal de kat uit de boom te kijken. Het is hartstikke fijn om bij hem te zijn, en op die momenten denk ik ook nauwelijks aan dit alles, maar zodra ik weer alleen ben komen de twijfels terug.
Sorry voor het lange verhaal, maar ik hoop echt dat jullie me kunnen helpen…

Je moet niet denken aan de toekomst, dat is voor later. Je hebt het nu toch leuk met hem? Je leeft nu. En als het dan uit gaat dan hoort dat niet uit te maken want je hebt het leuk met hem gehad en daar draait het om, een relatie moet leuk en fijn zijn op het moment en niet vol zorgen zitten.

Als ik heel eerlijk mag zijn, vind ik 4 exen echt niet zo heel veel.
Ok ik snap dat het op 5j tijd wel veel is (al moet je ook rekenen dat op je 16 een relatie iets heel anders is dan op je 20)
Hij klinkt inderdaad als iemand die moeilijk alleen kan zijn. Maar als zijn korste relatie 7maanden was (wat ik eigenlijk best ‘lang’ vind, zeker als het zijn kortste relatie was). Maar ik denk niet dat hij die meisjes en zijn relaties niet serieus neemt. Jongens die meisjes en relaties niet serieus nemen, scharrelen meestal gewoon rond, dat is immers makkelijker. Hij zal waarschijnlijk iemand zijn die inderdaad die nogal hard van stapel loopt, halsoverkop verlied is, en inderdaad na een tijdje de roze bril afzet.
Maar weet je dat is het mooie aan iemand ontmoeten van wie je echt houdt. Ook nadat je de roze bril afzet, wil je nog steeds bij die persoon blijven. Wie zegt dat jij hetzelfde bent voor hem, als al zijn exen?

Zoveel mensen ‘misdragen’ zich op vlak van de liefde alvorens ze iemand tegen komen om wie ze echt geven, maar dat wilt niet zeggen dat ze niet in staat zijn een goede relatie te hebben. Kijk niet te hard naar het verleden, meent hij het met jou, dan zal je dat merken en wens ik je veel geluk. Ben je echter gewoon een nieuwe verliefdheid voor hem, dan is dat heel jammer voor je, maar nu kan je dat nog niet weten. Time will tell

Herkenbaar! Mijn vriend is dan 17, en heeft er al 4 gehad…of meer. Ik weet het niet, en wil het ook niet weten.

Dus ik ga dit volgen, want zit me niet lekker.

Een half jaar tussen de ex en nieuwe vriendin vind ik aardig veel… En zoveel is 4 exen echt niet! En als het uitgaat werkt het blijkbaar niet. Maar als je daar tijdens de relatie al over inzit kun je er beter meteen mee stoppen want dan is alle lol er vanaf.

Voor mij is vier wel veel ja, maar dat komt misschien omdat ik nooit eerder een relatie heb gehad. Zal wel te maken hebben met het feit dat ik mezelf niet zo snel durf te geven.
Jullie hebben in principe gelijk, ik kan niet weten of ik meer voor hem ben dan een verliefdheid tenzij ik het een kans geef… En het kan best zijn dat ik enorme spijt zou krijgen als ik het nu uit zou maken.

Maar ik denk wel dat ik het er met hem over ga hebben. Hij heeft namelijk geen flauw idee dat ik er zo mee zit. Of raden jullie dat af?

Ik zou het wel doen.

Als iets je dwars zit in een relatie, moeten jullie daar wel eens over proberen praten ja.

Dat halfjaar is dan wel als je kijkt naar toen het officieel werd. Na 2 maanden was hij alweer aan het daten, hij zat eerst achter mij aan, toen had ik hem met een goede reden afgewezen en vervolgens was ie alweer met een ander bezig. Dat bleek alleen vriendschap te zijn, en na iets van 1,5 maand begonnen we alsnog te daten.

Ga jij dat dan ook doen?

Ligt het nou aan mij of zijn 4 exen totaal niet veel als je 20 bent? Ik vind dat die jongen juist best wel serieus met relaties omgaat omdat zijn relaties vrij lang zijn geweest. Ik snap wel dat jij het idee krijgt dat ie van het ene meisje naar het andere meisje loopt, maar een halfjaar tussen de vorige relatie en de nieuwe relatie vind ik echt best lang (mijn ex had na een week alweer met een ander, maar dat terzijde).

Naar mijn mening is er echt niets om je druk over te maken, als hij nou al 10 relaties voor jou had gehad of met allemaal meisjes aan het scharrelen was dan zou ik me wel zorgen maken ja, maar voor een twintigjarige jongen vind ik dit best normaal. Daarbij, geniet lekker van wat jullie nu hebben en zie maar wat de toekomst brengt. Je hoeft heus niet voor altijd bij elkaar te blijven ofzo. Als je hem echt leuk vind, geef het dan een kans!

Maar als je er echt mee zit, ga dan wel met hem hierover praten en leg uit hoe je je voelt. Als je het gaat verzwijgen wordt het misschien alleen maar een groter probleem in je hoofd en hij kan je misschien wel geruststellen. Als je erover praat, komt het in ieder geval niet stilzwijgend tussen jullie in te staan en voel jij je hopelijk minder onzeker.

Het ligt er natuurlijk aan hoe snel iemand dat verwerkt.
Ik ken genoeg mensen die na een week al een nieuwe vriend(in) hebben.
dan heb ik echt zoiets van: what the fuck?!
Een half jaar is dus best lang.

Maar het gaat erom hoe het nu is. Die exen zijn verleden tijd, jij niet. Je weet tenslotte niet wat de toekomst brengt. Ik zou je er niet te druk om maken, maar als het je dwars blijft zitten, gewoon met je vriend erover praten.

Thanks voor de reacties. Ik ga er denk ik binnenkort voorzichtig over beginnen. Wil natuurlijk niet dat ie zich aangevallen voelt…

Dat weet ik dus nog niet. Dadelijk vindt hij me een zeikerd.

Ik ben het compleet eens met wat LoveLiqueur en Faith zeggen. Overigens zit er enorm veel tijd tussen de relaties. Ik vind dat je nu gewoon overdrijft. 4 exen op 20 jarige leeftijd is heel normaal. En 2 maanden tijd vind ik ook een ruime, normale tijd. Als hij nou binnen een week of paar weken een ander had, oké. Je stelt je nu gewoon echt aan. Bovendien is het oneerlijk om hem nu van alles te verdenken, terwijl je uit geen een ding van hem die conclusie kunt trekken. Als je zo onzeker bent over jullie relatie, dan moet je daar met hem over gaan praten.

Hmm, oke. Het is juist zo dat reacties van mijn omgeving ervoor hebben gezorgd dat ik er zo over na ging denken. Die waren namelijk veelal negatief. Maar blijkbaar overdrijf ik?
Het is vooral dat ik me nogal ‘‘onspeciaal’’ voel, alsof ik gewoon de volgende uit het rijtje ben. Zo wil ik me helemaal niet voelen, maar het gebeurt wel.

Misschien verwerkt hij dat soort dingen veel sneller, en als je het nu leuk met hem hebt zou ik niet naar die andere mensen luisteren ‘die hem niet zo mogen’. Jij mag hem, jij houdt van hem, focus je dus op hem en niet op die anderen

Door dit te denken en ook zo uit te spreken, spreek jij al een negatieve toon over jullie relatie uit. Het is logisch dat iemand op zo’n leeftijd meerdere mensen heeft gehad. Niet iedereen blijft eeuwig wachten ‘op de ware’ of houd het bij 1 vriendin/vriendje. Misschien ben jij wel de laatste en jij de laatste voor hem? Dat weet je nu toch niet. Je moet het niet zien als een rijtje. Het is een verleden van hem, en dat had jij ook kunnen hebben. Ik vind het niet bepaald aardig van je dat je hem in zo’n positie plaatst, zonder dat hij het zelf weet hoe jij je over jullie relatie voelt.

Ik weet dat iedereen anders denkt, en voor jou voelt het natuurlijk compleet anders omdat het jou eerste liefde is. Maar doordat het jou eerste liefde is hoef jij hem nog niet zo te veroordelen op zijn verleden. Die exen liggen achter hem en je moet je nu concentreren op jullie band, op jullie liefde. Je moet je geen zorgen maken over vroeger, die tijd is voorbij. Probeer je te concentreren op jullie relatie en daar wat van te maken. Ik zou hier echt met hem over gaan praten, want je bent er erg onzeker over. Dat hoeft niet zo te zijn. Ik weet zeker dat hij je zal gerust stellen c:

Ik vind dat je je heel erg aanstelt. 4 exen is totaal niet veel op zijn leeftijd. Ik ben 16 en heb meer exen gehad? Ookal was dat niks serieus maar alsnog.

Iedereen heeft een verleden, en iedereen heeft andere dingen gedaan. Dat hij wat heeft gehad met 4 andere meisjes betekend niet dat jij niet speciaal bent, of dat hij jou minder leuk vind.
Hij heeft die exen achter zich gelaten en een relatie met jou, klaar.

Hij heeft vast geen contact meer met zijn exen dus geen enkele reden om je zorgen te maken.
Ook vind ik het goed dat zijn “kortste” relatie 7 maanden was, dit betekend juist dat het een serieuze jongen is die niet zomaar iets met iemand begint.

Verder denk ik dat praten erover niet veel nut heeft, wat kan hij er nu nog aan doen dat hij 4 exen heeft? Niks toch… dus dan zal praten waarschijnlijk ook niet veel oplossen.

En ook heb je net zelf gezegd dat je aan het denken werd gezet door mensen die hem niet mogen, maar praten de meeste mensen niet negatief over iemand die ze niet mogen? Misschien lullen ze maar wat.

Je moet je focussen op de relatie die jullie nu samen hebben, niet op het verleden en wat anderen zeggen.

Klopt. Ik heb ook een beetje last van verlatingsangst, wil vaak bevestiging. Dus daar ligt het vast voor een deel aan. Maar ja je hebt wel gelijk. Ik mag hem ook niet veroordelen op basis van zijn verleden. Toch heeft hij zelf ook aangegeven een ‘‘vriendinnetjes iemand’’ te zijn en als het even kan niet lang alleen is. Dat vind ik ergens een beetje apart, aangezien hij toch ooit zal moeten leren alleen te kunnen zijn. Maargoed. Ik ga proberen het van me af te zetten. Iig bedankt voor je reactie, toch wel fijn om er met iemand over te praten die er objectief naar kijkt. :slightly_smiling_face:

En ontopic: ik denk dat ik nu wel vaak genoeg gehoord heb dat ik me aanstel. I get it haha.