Moeilijke vader

Hoi allemaal,

Mijn ouders zijn gescheiden en ik ging altijd alleen met me moeder op vakantie.
In het begin van het jaar had ik met me vader afgesproken om ook een weekje naar het buitenland te gaan en dus ga ik zondag naar Turkije met hem. Alleen zit ik nu met een probleem. Mijn vader is sinds ik kan herinneren altijd al snel boos geweest, maar dit is de laatste paar maanden heel erg verergerd. Ik begin het gevoel te krijgen dat hij meer heeft dan woede aanvallen. Ik denk dat hij ook autistisch is, want veel dingen in sociaal gebied begrijpt hij niet en hierdoor wordt hij soms ook agressief. Ik voel me helemaal niet fijn met hem alleen, omdat ik bang ben dat hij een woede aanval krijgt en dan hij agressief wordt. Hij heeft bijvoorbeeld 3 maanden geleden mijn mobiel meerdere malen alle kanten op gegooid en het was niet meer te repareren. Ook gingen mijn moeder en ik ons huis schilderen dus mijn vader ging ons hier bij helpen, maar mijn moeder ging ondertussen boodschappen doen en toen wilde mijn vader me aanvallen. Hij heeft een meetlint naar me toe gegooid en alles omgegooid beneden. Toen hij boos was probeerden ik me af te zonderen door naar boven te gaan, maar hij renden achter mij aan dus ik heb me opgesloten in de badkamer en toen trapte hij tegen de deur aan. Ik was toen bang en heb mijn moeder toen huilend gebeld. Mijn moeder zegt altijd dat het mijn eigen schuld is en dat ik me moet aanpassen aan hem, omdat ik weet dat hij snel boos wordt. Zulke situaties zijn vaker voorgekomen ook waarbij hij me wil slaan maar me moeder hem bet nog tegenhoudt. Hierdoor kan ik me erg ongelukkig voelen.

Korthom mijn vader is snel boos en begrijpt veel dingen niet en hierdoor kan hij snel agressief worden. Weet iemand hoe ik op vakantie met hem moet omgaan? Gelukkig zitten vrienden van me vader ook in het hotel en die hebben een dochter waarmee ik kan omgaan dus ik hoeft niet alle tijd met hem door te brengen. Ik probeer afspraken met me vader te maken om geen ruzie te maken, maar mijn vader zegt dat hij me totaal wil negeren…

ik zou zeggen, Ga gewoon NIET…
ik zou me absoluut niet veilig voelen.+ het feit dat ie zegt ‘dat hij me totaal wil negeren’ Ja, dat is makkelijk voor hem als jij nu eens niet mee gaat.

Ik wil aan de ene kant toch wel gaan, want ik kijk er wel naar uit om in Marmaris op vakantie te gaan. Ook heb ik al maanden contact met het meisje en heb ik ook wel zin om haar in het echt te ontmoeten, omdat we best wel bevriend zijn geworden. Mijn vader kan ook wel gezellig zijn en misschien als we daar eenmaal zijn is mijn vader wel vrolijk, omdat hij daar eigenlijk ook vandaan komt. Hij kijkt er ook al erg lang naar uit en ik denk dat ik het alleen maar erger maak als ik een paar dagen van te voren zeg dat ik niet meer ga.

Je veiligheid is belangrijker dan een vakantie, hoe zuur het ook is om die vakantie dan te moeten missen. Bovendien als je wèl mee op vakantie gaat ondanks dat je er bewust van bent dat zijn gedrag ontzettend fout is, geef je er mee naar hem toe eigenlijk alleen maar aan dat zijn gedrag wel okè is. Als het een optie is om volledig bij je moeder te blijven, zou ik dat absoluut doen.

Ideaal zou zijn als je je vader er van zou kunnen overtuigen zich te laten onderzoeken. Bij mijn agressieve vader heeft het ook heel ver moeten komen voordat hij zich eindelijk heeft laten onderzoeken bij de dokter, waar onder andere een gedragsstoornis uit kwam. Pas daarna werden dingen door o.a. therapie beter. Je zou dus best wel eens gelijk kunnen hebben dat hij autistisch is, of een andere stoornis heeft. Het is in dat geval hoe dan ook niet jouw schuld: de gedachtegang van iemand met een stoornis is zonder professionele hulp niet te begrijpen en nauwelijks mee om te gaan.