Hallo allemaal,
Alvast heel erg bedankt voor het lezen.
Drie en een half jaar geleden ontmoette ik mijn vriend. We hebben hele leuke tijden meegemaakt, en we waren stapelgek op elkaar. Alles ging goed, tot een aantal maanden geleden. Ik studeer al anderhalf jaar aan de andere kant van het land, en breng mijn doordeweekse dagen door op mijn studentenkamer daar. Hij slaagde een jaar later, en begon aan een studie die erg hoog gegrepen voor hem is, maar waar zijn passie wel ligt. Hij is dus ontzettend veel bezig met leren, en ik zit de hele week op mijn studentenkamer. We zien elkaar dus heel erg weinig.
In het begin ging dit nog goed, we spraken elkaar veel en alles verliep goed. Een paar weken later merkte ik wat op. Ik hield van hem, maar waar waren mijn vlinders? Mijn verliefdheidsgevoelens? Ik heb er toen niet veel mee gedaan, want ik wist dat de verliefdheid op een gegeven moment over zou gaan in houden van. Ik hou overigens nog steeds van hem, maar niet meer op dezelfde manier als vroeger.
Een maand of 2 geleden ging het min of meer mis. Het contact werd steeds minder. We spraken elkaar niet elke dag meer, we zeiden elkaar geen weltrusten meer, geen goedemorgen. Soms spraken we elkaar dagen niet en zagen we elkaar ook niet. Een eye-opener voor mij was dat ik hem niet miste, en ook niet extreem blij was toen ik hem weer zag.
Mijn relatie verloopt op dit moment nog steeds zo. We hebben geen seks meer (dit komt overigens vooral van mijn kant… ik heb er gewoon geen zin in), zien of spreken elkaar nauwelijks. ALS we samen zijn is het heel gezellig, we lachen, maar vooral als vrienden, vind ik.
Als klap op de vuurpijl ontmoette ik een aantal weken geleden een jongen, en die begon ik steeds leuker te vinden. Ik heb het verzwegen, ik heb het ontkent, maar inmiddels is dat gewoon niet meer mogelijk. Ik ben namelijk echt verliefd. En het probleem is, het is wederzijds.
Voor mij is het duidelijk dat ik mijn relatie eigenlijk niet meer wil redden. Maar het idee dat mijn leven zo gaat veranderen wanneer het over is maakt me ontzettend bang. We zitten in dezelfde vriendengroep, en dat gaat heel moeilijk en awkward worden als het over is tussen ons. Ook weet ik dat als er gekozen MOET (met de nadruk op MOET) worden door onze vrienden tussen mij of mijn vriend, dat ze kiezen voor mijn vriend. Ik heb natuurlijk ook mijn eigen vrienden verder, maar ik trok wel erg veel met dat vriendengroepje op.
Het liefst blijf ik vrienden met hem, en dat wil ik ook ECHT proberen. Maar ik weet dat het moeilijk is om vrienden te blijven na een relatie, en dat iedereen dat wel wil. Ook ben ik bang dat hij over de zeik gaat raken wanneer het moment van uitmaken daar is (qua boosheid en verdriet), hem kennende. Dat is iets wat ik niet wil dat gebeurd, ik wil gewoon de rust behouden…
Daarnaast weten mijn ouders hier niks van. Ze vragen wel vaak of mijn vriend nog eens langskomt, of ze merken op dat we elkaar al een tijdje niet hebben gezien. Ik vind het alleen zo moeilijk om te vertellen hoe mijn situatie is, en dat ik eigenlijk van plan ben het uit te maken. Ik weet niet hoe ik hierover moet beginnen en ik wil niet te emotioneel worden, omdat ik het dan heel moeilijk vind om grip op mezelf te houden, en ik wil helder blijven om goede keuzes te maken.
Mijn andere ‘angst’, en dat gaat misschien heel raar klinken maar het zit me ECHT dwars, is de aankomende maanden. Sinterklaas komt er bijvoorbeeld weer aan, en ik doe mee met zijn familie, en hij met mijn familie (surprises). De lootjes zijn inmiddels getrokken en volgens mij zijn er al een aantal mensen begonnen. Mochten wij uit elkaar gaan, dan zal ik niet meer met hem meedoen en hij niet meer met mij. Het klinkt misschien bizar, maar ik voel me hier verantwoordelijk voor en ik weet niet hoe ik dit zou moet oplossen.
Mijn ‘plan’ is om aan mijn vriend te vragen of hij tijd wil maken om met mij te praten over ons, over de situatie nu. Hoe hij zich voelt en over dat ik het niet volhoud op de manier zoals het nu gaat. Helaas valt het voor mij eigenlijk niet meer te redden, en ik zal het in dit gesprek ook uitmaken. Maar het lijkt me wel goed om hier eerst over te praten, zodat het niet als een bom aankomt.
Wat ik me overigens wel afvraag is hoe mijn vriend zich voelt. Hij zegt namelijk ook niks tegen mij, vraagt niet of ik langskom of dat hij langs kan komen, zegt vaak ‘nee’ omdat hij moet leren. En hierdoor heb ik het idee dat hij ook steeds meer op mij raakt uitgekeken. Maar ALS we samen zijn, dan gedraagt hij zich nog steeds dat hij gek op me is (knuffelen, kusjes geven, de hele mikmak). Dit zorgt voor onwijs veel verwarring bij mij.
EDIT: inmiddels heb ik nog steeds goed contact met m’n ‘crush’ (dit klinkt heel hard, maar ik weet niet hoe ik het anders moet schrijven…), al is het nog ontzettend pril. We leren elkaar kennen, maar ik zal niks doen totdat het ook echt uit is met mijn huidige vriend. Wel heeft mijn ‘crush’ inmiddels wel door dat ik hem leuk vind, maar ik weet niet of hij weet dat ik nog een vriend heb, hoewel dat in een breuk ligt. Dit is nog niet ter sprake gekomen, zo pril is het nog.
Ik vind het heel fijn om dit op te hebben geschreven. Ik heb er heel lang over gedaan, maar ik weet niet of ik iets belangrijks vergeten ben in het verhaal…
Heel erg bedankt als je dit helemaal hebt gelezen…