Moeilijke keuze?

Okay, ik doe vwo tweetalig. Ik weet niet zeker of ik het ga halen. Ik hou van talen, het zijn de enige vakken waar ik goed in ben. Als ik naar 3vwo ga zou ik Spaans erbij krijgen. M’n cijfers voor andere vakken zijn nou niet zo denderend want de school geeft me havo advies. Ik heb nog 6 weken om er hard aan te werken als ik echt naar vwo zou willen. Maar ik heb geen zin in die 6 weken, ik heb geen zin om te leren en de heletijd maar alles voor school te doen. Ik heb alweer 2 onvoldoendes gehaald voor aardrijkskunde en het kan me maar weinig schelen, ik zit liever achter de computer of kijk tv. Ik wil wel graag Spaans leren. Wat moet ik nou doen?

Motiveer jezelf! Kom op het zijn nog maar zes weken. Zes weken nu computeren betekend dalijk óf een jaar extra VWO óf je HBO propedeuse halen en dan pas naar WO óf je kansen op WO zijn verkeken.

Tsja, geen moeilijke keuze als het aan mij ligt.

ik zou het niet doen… want als je moet niet 6 weken nog je best doen als je naar vwo gaat maar die jaren dat je op vwo zit ook je uiterste best doen… en om nou de hele dag op je kamer te zitten leren & hw maken zou ik ook niet bepaald zin aan hebben. je hebt er 6 weken al geen zin in, laat staan de rest… maar noohmi heeft ook wel gelijk…

Hm ja da’s waar. Maar ik heb zo’n hekel aan school gekregen de laatste tijd, en een geweldige band met mn klas heb ik nou ook niet.

wow je peptalk werkt goed bij mij! xD ik moet 3 weekjes hard werken! en dan is het of overgaan naar 5 vwo of blijven zitten en 4 havo doen…

oh volgens mij snap ik hem verkeerd… ik dacht dat je dan opstroomde ofzo. :blush:
haha ooops… ik heb eigenlijk hetzelfde probleem ik doe tgl maar sta 4 tekorten ben bang dat ik naar kbl zak… maar ik wil op tgl blijven want wij hebben nu een super leuke klas dus ik doe die paar weken ook nog wel even mijn best…

Als je echt moet knokken voor vwo, dan zou ik erover na denken.
Want als je volgend jaar heletijd met school bezig bent, dan is het ook een kut jaar.
Je kan ook cursus spaans volgen dan.
Maar als het haalbaar is volgend jaar zou ik het doen.

Maar een cursus Spaans kost ook weer geld.

Dan ga je lekker naar Havo. Met jouw mentaliteit kom je er namelijk toch niet.

Wow, vriendelijk.

Maar wel duidelijk, toch?

tja, er zijn mensen die zo graag vwo willen doen maar het niet kunnen, en jij hebt er gewoon geen zin in.
En ze heeft trouwens gewoon gelijk en is gewoon recht door zee.

Sorry, ik bedoel het niet beledigend of iets, maar ik denk gewoon dat het niet heel veel nut heeft. Mensen geven wel tips van ga ervoor; maar ik heb ook bij mijn broer meegemaakt dat dit niet helpt. Als je de motivatie er niet voor hebt (‘Ik vind school stom’, ‘Ik heb geen zin om te leren’), denk ik niet dat het nog heel veel nut heeft dat je het probeert.

Als je er echt voor wilt gaan weet je zelf denk ik ook wat je moet doen, en dat is de laatste weken enorm hard je best doen.

Je kunt ook meer hulp aan leraren vragen, en aan je ouders.
Er is zoveel wat je kunt doen, maar het heeft geen nut als jij er geen zin in hebt snap je.

Ja, je hebt helemaal gelijk, ik denk dat ik maar met mijn mentrix ofzo ga praten. Mijn vader snapt me sowieso niet, hij slaat mij alleen maar als ik geen huiswerk maak dusja. Wel bedankt, haha.

Oke dat helpt ook niet echt. Je hebt positieve motivatie nodig, geen negatieve.
Dus ik zou inderdaad maar eens met je mentrix gaan praten! Het komt vast wel goed, je moet je er alleen heel erg voor inzetten.

Kaashaas heeft wel gelijk, als je er geen zin in hebt en het voor jezelf niet leuk is, kom je er niet. Ja óf misschien met nog 4 jaar met héél veel tegenzin naar school gaan, maar het moet voor jezelf ook nog een beetje te doen zijn.
Ik deed eerst ook T-VWO, bij mij ging het ook fout. Wij kregen in de derde geen Spaans erbij though… Maargoed, het was bij mij ook dat ik geen zin had om te leren en er de moeite niet voor wilde doen. Ik zit nu op de Vrije School, doe wel nog havo/vwo, maar daar is het gewoon anders lesgeven. Afgezien van dat ik geen zin had om te leren, ben ik namelijk ook snel afgeleid etc.
Succes ermee!

Als je in die 6 weken nog hard moet knokken voor je cijfers, ga je ook maar over met je hakken over de sloot. En volgend jaar moet dat dan ook weer, anders ga je weer niet over. Ik weet niet, ik zou er moe van worden…
En wat Kaashaas ook zegt, je hebt er de juiste mentaliteit voor nodig.

haha kheb hetzelfde :stuck_out_tongue: alleen heb ik nog maar 3 weekjes >_> maar ik probeer er wel echt voor te gaan! ik ga elk jaar met hakken over de sloot over… of naja, in de eerste ging ik net over van havo naar vwo… mijn vriendin leert de weekend van tevoren voor de toetsweek en haalt hele hoge cijfers! het is gewoon niet eerlijk! maargoed… als je nu je best doet dan heb je later wel een mooie toekomst :stuck_out_tongue: het betaald zich allemaal later terug, als je nu gewoon gaat knokken!